Το εργαστήριο «Σύνορα-Πολιτισμός-Φύλο» του τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του ΠΑΜΑΚ είχε προγραμματίσει για σήμερα, σε συνεργασία με το εργαστήριο Φιλολογίας Μπλάζε Κόνεσκι του Πανεπιστημίου των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου των Σκοπίων, ημερίδα με τίτλο The Republic of North Macedonia and Greece: Perspectives of Cultural Collaboration: The Macedonian Language (Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας και Ελλάδα: Προοπτικές Πολιτιστικής Συνεργασίας: Η Μακεδονική Γλώσσα).
Ομιλητές στην ημερίδα, όπως μπορείτε να διαπιστώσετε από την αφίσα της εκδήλωσης, είναι μια σειρά πανεπιστημιακοί και από τις δύο χώρες. Συνηθισμένα πράγματα στα πανεπιστημιακά ιδρύματα όλου του κόσμου. Οχι όμως στο κέντρο των «μακεδονομάχων» (παλαιότερα της ΚΑΡΦΙΤΣΑ και άλλων… πατριωτικών μορφωμάτων), τη Θεσσαλονίκη, μια πόλη που μπορεί κατά την απελευθέρωσή της oι Σλαβομακεδόνες να ήταν περισσότεροι από τους Ελληνες, εδώ και δεκαετίες, όμως, αποτελεί κοιτίδα των πιο ακραίων εθνικιστικών κύκλων.
Ξεσηκώθηκαν, όπως αναμενόταν, τα εθνίκια της «μακεδονομαχίας». Και ο πρύτανης του ΠΑΜΑΚ προχώρησε στην πρωτοφανή και κατάπτυστη ενέργεια να απαγορεύσει τη διεξαγωγή της ημερίδας στο πανεπιστήμιο! Ποια ακαδημαϊκή ελευθερία, ποια ελευθερία στην έρευνα; Ολα υποτάσσονται στις πολιτικές σκοπιμότητες του πιο χυδαίου, του πιο επιθετικού εθνικισμού. Δείτε την ανακοίνωση της πρυτανείας και φρίξτε:
Σχετικά με το ζήτημα που αναδείχθηκε μέσω δημοσιευμάτων του Τύπου και που αφορά τη διοργάνωση ημερίδας με τίτλο στα αγγλικά «The Republic of North Macedonia and Greece: Perspectives of Cultural Collaboration: The Macedonian Language» από το Εργαστήριο Μελέτης του Πολιτισμού, των Συνόρων και του Κοινωνικού Φύλου που λειτουργεί στο Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών, οι Πρυτανικές Αρχές του Πανεπιστημίου Μακεδονίας διευκρινίζουν τα ακόλουθα:
• Η συγκεκριμένη ημερίδα διοργανώθηκε με αποκλειστική πρωτοβουλία του προαναφερθέντος Εργαστηρίου
• Το θέμα της ημερίδας δεν έχει αναφερθεί στη συνέλευση του Τμήματος
• Ενημέρωση για την ημερίδα δεν υπήρξε ούτε προς την Πρυτανεία ή την Σύγκλητο του Πανεπιστημίου, ούτε ζητήθηκε αίθουσα
• Σε χθεσινοβραδινή επικοινωνία του Πρύτανη, καθηγητή Στυλιανού Δ. Κατρανίδη με την υπεύθυνη της διοργάνωσης, για διευκρινήσεις σχετικά με την ημερίδα, έλαβε ως απάντηση ένα γενικό πρόγραμμά της, χωρίς αναφορά στον τίτλο της.
Οι Πρυτανικές Αρχές του Πανεπιστημίου Μακεδονίας σεβόμενες την ακαδημαϊκή ελευθερία δεν έχουν το δικαίωμα να απαγορεύσουν τη διεξαγωγή της ημερίδας.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση όμως, διαπιστώνουν απουσία ενημέρωσης των πανεπιστημιακών σωμάτων, κάτι που δεν συνηθίζεται στο πλαίσιο των ακαδημαϊκών λειτουργιών και εν γένει της ακαδημαϊκής δεοντολογίας του Πανεπιστημίου.
Ο Πρύτανης εντοπίζοντας σημαντικές αδυναμίες στη διοργάνωση της ημερίδας και με σκοπό την ασφάλεια των συμμετεχόντων/ουσών στην εκδήλωση, όπως και του συνόλου των ευρισκομένων στο Πανεπιστήμιο, καθώς και την διαφύλαξη των χώρων και της περιουσίας αυτού, έχει ζητήσει από τη συντονίστρια η διεξαγωγή της να πραγματοποιηθεί εκτός των εγκαταστάσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Αν ένα εργαστήριο του ΠΑΜΑΚ οργάνωνε ημερίδα με θέμα: Η σεξουαλική ζωή του καβουρογαμόσαυρου – Νέες προσεγγίσεις, θα επεδείκνυε αυτή τη συμπεριφορά ο πρύτανης; Θα έδιωχνε μια ημερίδα δύο πανεπιστημιακών εργαστηρίων εκτός ΠΑΜΑΚ; Θα ζητούσε «διευκρινίσεις», πέρα από το γενικό πρόγραμμα της ημερίδας; Από πότε οι πρυτανικές αρχές ασκούν προληπτικό έλεγχο στις εισηγήσεις που θα κάνουν πανεπιστημιακοί σε μια επιστημονική ημερίδα;
Κι ακόμα, από ποιους έπρεπε να προστατευτεί η ασφάλεια των συμμετεχόντων στην εκδήλωση και η διαφύλαξη των χώρων και της περιουσίας του πανεπιστήμιου; Από τα φασιστοεθνίκια, προφανώς. Αυτό, όμως, δεν είναι δουλειά της αστυνομίας, η οποία δε χρειάζεται να παραβιάσει το άσυλο αλλά μπορεί να σταματήσει τα φασισταριά εκεί που θα συγκεντρωθούν; Με τη λογική του πρύτανη, όποιος δεν του αρέσει μια επιστημονική εκδήλωση θα μπορεί να επικαλείται παρόμοιους λόγους και να την ακυρώνει.
Και κάτι τελευταίο: Η Συμφωνία των Πρεσπών, που δεσμεύει το ελληνικό κράτος, αναγνωρίζει την ύπαρξη μακεδονικής γλώσσας. Ο πρύτανης του ΠΑΜΑΚ, ως στέλεχος του ελληνικού κράτους, δεν την αναγνωρίζει; Ασκεί δική του εξωτερική πολιτική, στην οποία υποτάσσει την ακαδημαϊκή ελευθερία;
Είναι προφανές ότι ο πρύτανης οχυρώνεται πίσω από γραφειοκρατικές τυπικότητες και επικαλείται «περίεργες» για πανεπιστημιακό παράγοντα απόψεις περί ασφάλειας, μόνο και μόνο για να ικανοποιήσει τα λυσσασμένα φασιστοεθνίκια.
Ο πρώην πρύτανης, Ζαπράνης, ξεπέρασε τον νυν. Διαβάστε το εθνικιστικό παραλήρημά του στο facebook:
Πέραν των άλλων, είναι και επιστημονικά αστοιχείωτος. Πώς γίνεται μια σλαβική γλώσσα (η μακεδονική) να αποτελεί ιδίωμα μιας γλώσσας μη-Σλάβων, όπως είναι οι Βούλγαροι; Πώς γίνεται μη σλαβικά φύλα που κατέβηκαν πολύ-πολύ αργότερα στα Βαλκάνια, όπως οι Βούλγαροι (τουρκοαλταϊκά φύλα), να «δίνουν» τη γλώσσα τους σε νοτιοσλαβικά φύλα (ινδοευρωπαϊκά) που ήταν ήδη εγκατεστημένα στα Βαλκάνια από τον 7ο αιώνα; Μουγκοί ήταν οι Σλαβομακεδόνες μέχρι να κατέβουν οι Βούλγαροι στη χερσόνησο του Αίμου; Αυτό που συνέβη ιστορικά και το αναγνωρίζουν οι επιστήμονες που δεν φορούν κρατικά-εθνικιστικά γυαλιά (ιστορικοί και γλωσσολόγοι) είναι η αφομοίωση των Βουλγάρων από τους Νοτιοσλάβους. Η βουλγαρική έλκει το γένος από τη μακεδονική και όχι το αντίστροφο.