Σε άρθρο μας για την εξαγγελία Μητσοτάκη περί Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών αναφέραμε:
- Οτι η εξαγγελία Μητσοτάκη-Πιερρακάκη-Μενδώνη-Λιβάνιου είναι μια επικοινωνιακή πομφόλυγα με σκόπιμες αοριστολογίες που κρύβουν τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης, ώστε οι καλλιτέχνες, που έδωσαν έναν διμηνιαίο μεγαλειώδη αγώνα ενάντια στο κατάπτυστο ΠΔ 85/2022, να κρατηθούν στο σκοτάδι και να αποσοβηθούν οι αντιδράσεις, μέχρις ότου η κυβέρνηση θεωρήσει ότι έχει έρθει η κατάλληλη στιγμή να προχωρήσει σε νομοθετική ρύθμιση
- Οτι τα πεπραγμένα της κυβέρνησης (ιδιωτικά πανεπιστήμια, κατακερματισμός πτυχίων και πτυχία-σούπα για όλες τις «ανάγκες» της αγοράς, υποβιβασμός του δημόσιου πανεπιστήμιου, επιχειρηματική λειτουργία του, κ.λπ.), όπως και το ακατάσχετο υβρεολόγιο ενάντια στον αγώνα των καλλιτεχνών που εξεστόμισε ο Μητσοτάκης τη στιγμή που παρουσίαζε τους άξονες του νέου πονήματος, προϊδεάζουν και για το περιεχόμενό του
- Οτι πουθενά δεν γίνεται λόγος για κατάργηση του Π.Δ. 85/2022 «Καθορισμός προσόντων διορισμού σε φορείς του Δημοσίου (Προσοντολόγιο-Κλαδολόγιο)», με το οποίο προσλαμβάνονται στο Δημόσιο με τις προβλεπόμενες αποδοχές απόφοιτοι κατηγοριών ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ, ΥΕ. Και σύμφωνα με το οποίο στην κατηγορία ΔΕ υπάγονται, με κάποιες εξαιρέσεις, οι απόφοιτοι των Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σχολών. Αντίθετα, όλοι θυμόμαστε ότι όλο το διάστημα έως το τέλος του αγώνα, μέχρι και τη συνάντηση του Μητσοτάκη με εκπροσώπους των καλλιτεχνικών σωματείων, ο αυτοκρατορίσκος εμφανιζόταν αμετακίνητος και αισχρά προκλητικός, υπερασπίζοντας με νύχια και δόντια το Π.Δ. 85/2022 και την τροπολογία 1565/2023, σύμφωνα με τα οποία τα πτυχία των Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σχολών υποβαθμίζονται από την κατηγορία ΤΕ στην κατηγορία ΔΕ, ενώ τα μισθολογικά των καλλιτεχνών υποτίθεται ότι θα ρυθμιζόταν με μια ΚΥΑ-κουρελόχαρτο
- Οτι ενώ υπάρχει ήδη αυτό, γίνεται αναφορά για τη δημιουργία «καλλιτεχνικού προσοντολογίου», που θα θεσπίζει μια νέα κατηγορία ΚΕ (Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης) για την πρόσληψη απόφοιτων παραστατικών τεχνών σε φορείς του δημόσιου τομέα. Δεν διευκρινίζεται τι θα είναι αυτή η νέα κατηγορία ΚΕ. Θα είναι απλά μισθολογική, όπως έλεγε η ΚΥΑ της απάτης ή θα είναι επαγγελματική-ακαδημαϊκή; Θα είναι ισότιμη με την κατηγορία ΤΕ των παλιών απόφοιτων των ΤΕΙ (κάτι που ίσχυε πρακτικά μέχρι τη δημιουργία του Π.Δ. 85) και αν είναι έτσι προς τι η δημιουργία της; Αρα εδώ κάποιο λάκκο έχει η φάβα και μας φέρνει στο νου την κατάπτυστη ΚΥΑ-απάτη
- Οτι η ισχύουσα νομοθεσία για τις Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σχολές αναφέρει με σαφήνεια ότι αυτές είναι Ανώτερες (ο βασικός ιδρυτικός νόμος 1158/1981, και στη συνέχεια όλα τα ΠΔ που αφορούν τους Κανονισμούς Οργάνωσης και Λειτουργίας των Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σχολών). Συνεπώς, οι τωρινές εξαγγελίες που ξαναβαφτίζουν τις καλλιτεχνικές σχολές Ανώτερες, ενώ στην πραγματικότητα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία αυτές είναι τέτοιες ακόμη και τώρα, υποκρύπτει παγίδα που πρακτικά διαχωρίζει τους παλιούς απόφοιτους αυτών των σχολών από αυτούς που θα φοιτήσουν σε αυτές από δω και μπρος
- Οτι καθιερώνονται κατηγορίες πτυχίων. Οι απόφοιτοι των πέντε (5) Τμημάτων που θα συνιστούν την Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών και προέρχονται από τις υφιστάμενες Σχολές του Εθνικού Θεάτρου, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, θα είναι απόφοιτοι πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ), μιας και η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι πρόκειται για ΑΕΙ. Οι υπόλοιποι, μια πολύ πλατιά μάζα απόφοιτων ιδιωτικών και δημόσιων Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σχολών, θα αποκτούν πτυχία υποδεέστερα, και θα ανήκουν στην κατηγορία ΚΕ
- Οτι είναι απορίας άξιο με τι προσωπικό -νέα μέλη ΔΕΠ- θα στελεχωθούν τα Τμήματα της Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών, όταν σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για τα δημόσια πανεπιστήμια το διδακτικό-ερευνητικό προσωπικό πρέπει να είναι κάτοχος διδακτορικού τίτλου. Γνωρίζουμε ότι ελάχιστοι από αυτούς που διδάσκουν ήδη στις Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σχολές έχουν έστω κάποιο πανεπιστημιακό πτυχίο, ιδίως δε, δεν κατέχουν διδακτορικό τίτλο σπουδών. Και αυτό συμβαίνει λόγω της ιδιαιτερότητας των σπουδών και λόγω του ότι έως τώρα δεν υπήρχαν αντίστοιχες σχολές πανεπιστημιακού επιπέδου. Το συμπέρασμα, λοιπόν, είναι ότι θα υπάρχει ελάχιστο μόνιμο προσωπικό και μια πανσπερμία και ένα πλήθος συμβασιούχων. Κοντολογίς και σε αυτήν την Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών θα οργιάζουν οι ελαστικές σχέσεις εργασίας
- Οτι για όλους αυτούς τους λόγους οι καλλιτέχνες πρέπει να είναι εξαιρετικά καχύποπτοι και ψυλλιασμένοι για το πραγματικό περιεχόμενο του νομοσχέδιου που θα ιδρύει την «Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών». Οτι πρέπει να έχουν τα μάτια τους ανοιχτά και από τώρα με γενικευμένες και μαζικές κινητοποιήσεις να διαμηνύσουν στην κυβέρνηση ότι δεν υποχωρούν από τα δίκαια αιτήματά τους, που προμετωπίδα και βασική προϋπόθεση έχουν την εδώ και τώρα κατάργηση του κατάπτυστου Π.Δ. 85/2022.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ
Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών: Καθρεφτάκια στους ιθαγενείς
Από τις εξαγγελίες της κυβέρνησης και δώθε έχουν περάσει λίγες μέρες και ήδη ο Μητσοτάκης εισέπραξε τα πρώτα χαστούκια, από τον Παννελλήνιο Μουσικό Σύλλογο και από τους καλλιτέχνες του χορού. Αυτά είναι πολύ ενθαρρυντικά σημάδια γιατί διαφαίνεται ότι η επικοινωνιακή πομφόλυγα Μητσοτάκη δεν είχε την αναμενόμενη από την κυβέρνηση ανταπόκριση.
Οι καλλιτέχνες δεν είναι χαχόλοι να καταπίνουν αμάσητα τα ψέματα και τις παγίδες. Το πραγματικό φρένο, όμως, στους σχεδιασμούς θα μπει όταν γενικευτεί και μαζικοποιηθεί ο αγώνας τους.
Η απάντηση του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου στις εξαγγελίες Μητσοτάκη
«ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ»
Σαπφούς 10 – Αθήνα, Τηλ.: 210.3213694, 210.3215246 – fax : 210.3240827
https://www.facebook.com/pmu.gr
Από “Απόφοιτοι Λυκείου” ….. “παράφωνοι”.
Παραφωνία χαρακτηρίζει η κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός τους αγώνες χιλιάδων σπουδαστών και καλλιτεχνών που με Συλλόγους και Σωματεία, πάλεψαν ενάντια στο Π.Δ και ανάγκασαν την Κυβέρνηση να θεσμοθετήσει το Πανεπιστήμιο Παραστατικών Τεχνών.
Αναμένουμε φυσικά να δούμε το ολοκληρωμένο σχέδιο νόμου και απαιτούμε να πάρουμε μέρος στη συζήτηση στις αντίστοιχες επιτροπές της Βουλής.
Ωστόσο με βάση όσα ήδη έχει εξαγγείλει η Κυβέρνηση, το Πανεπιστήμιο θα αφορά λίγους, ενώ οι καλλιτεχνικές σπουδές θα παραμείνουν ένα μεγάλο ακριβό σούπερ μάρκετ πολλών βαλαντίων, με ακόμα μεγαλύτερη ψαλίδα και διαφοροποίηση στους αποφοίτους τους. Ακόμα δεν υπάρχει καμία εξαγγελία για την προετοιμασία των χιλιάδων υποψηφίων για να μπορούν να εισαχθούν στο Πανεπιστήμιο.
Σε κάθε περίπτωση προειδοποιούμε την Κυβέρνηση να μην τολμήσει να συνδέσει την ίδρυση του νέου ΑΕΙ με τη συζήτηση για δίδακτρα με βάση τους απαράδεκτους νόμους που έχει ψηφίσει, να μην τολμήσει να αφαιρέσει επαγγελματικά δικαιώματα ή να χειροτερεύσει τους όρους δουλειάς στους εργαζόμενους καλλιτέχνες.
Καλούμε όλους τους συναδέλφους, όλους τους ανθρώπους της Τέχνης και του Πολιτισμού σε ετοιμότητα. Δε δεχόμαστε μαθήματα “ορθοφωνίας” από μια Κυβέρνηση που υποβαθμίζει κάθε μέρα τη ζωή μας. Δε θα περάσουμε σε “αφωνία”. Θα τραγουδάμε, θα παλεύουμε, θα διαδηλώνουμε. Για την Κυβέρνηση οι Τέχνες και ο Πολιτισμός είναι τουριστική ατραξιόν. Για εμάς είναι ανάγκη. Και από τις ανάγκες μας δεν κάνουμε πίσω. Ούτε Απόφοιτοι Λυκείου, ούτε παράφωνοι λοιπόν.
Αγωνιστικά περιμένουμε και επαγρυπνούμε.
Σωματείο Εργαζομένων στο Χώρο του Χορού (Σ.Ε.Χω.Χο)
H πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στο Χώρο του Χορού, Μίνα Ανανιάδου, δήλωσε στο tvxs:
Εχουμε αιτηθεί άμεσο προγραμματισμό συνάντησης με το υπ. Παιδείας εδώ και έναν μήνα χωρίς κάποια απάντηση.
Η μοναδική συνάντηση που έχει πραγματοποιηθεί ήταν ενάμιση χρόνο πριν, 1 Μαρτίου του 2023, στην πρώτη επιτροπή έργου όπου είχαμε καταθέσει ένα 9σελιδο υπόμνημα με όλες τις θέσεις μας. Είχαμε τότε λάβει δέσμευση για επόμενη έγκαιρη συνάντηση. Έκτοτε ο σχεδιασμός προχώρησε χωρίς να συμπεριληφθούμε. Υπήρξε μια συνάντηση αλλά για λόγους ενημέρωσης από την ΓΓ σύγχρονου πολιτισμού τον περασμένο Σεπτέμβρη κατά την οποία ανάμεσα σε άλλα διαπιστώσαμε την αθέτηση μιας βασικής αρχικής δέσμευσης που ήταν η διατήρηση των δημόσιων επαγγελματικών σχολών χορού στην ανώτερη βαθμίδα. Τότε είχαμε υποστηρίξει την ενίσχυση χρηματοδοτικά και εκπαιδευτικά των σχολών αυτών και παράλληλα τη δημιουργία ενός διαύλου συνεργασίας μεταξύ αυτών και των νέων πανεπιστημιακών τμημάτων.
Η ίδρυση πανεπιστημιακού τμήματος χορού – πάγια ανάγκη του κλάδου – αποτελεί μια πολύ ιδιαίτερη συνθήκη καθώς δημιουργείται για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού πανεπιστημίου. Αυτό το μείζον ζήτημα δεν νοείται να εξεταστεί κάτω από τόσο ελλιπείς συνθήκες διαλόγου και ζύμωσης, χωρίς μια εκτεταμένη και δομημένη διαδικασία διαβούλευσης με αντιπροσώπευση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, των συλλογικών οργάνων καθώς και των διδακτικών, καλλιτεχνικών και ακαδημαϊκών κοινοτήτων.
Ο καταιγισμός “δημοσιογραφικών διαρροών”, προσωπικών αναρτήσεων υπουργών στο fb και συνεντεύξεων μέσα σε μια μέρα- την Πέμπτη 1 Νοεμβρίου- δεν απαντάει στην ανάγκη αυτή. Δεν μπορούμε να ταυτιστούμε με την θριαμβολογία της κυβέρνησης όσο παρατηρούμε θολά, δυνάμει προβληματικά ή και δυνάμει επικίνδυνα σημεία για τα οποία δεν έχουμε κληθεί να συζητήσουμε εκτενώς. Αλλωστε τα εν γένει δείγματα γραφής αυτής της κυβέρνησης είναι τέτοια που δεν μας επιτρέπουν να δώσουμε κάποιο βαθμό εμπιστοσύνης ή λευκή επιταγή. Αντιθέτως βρισκόμαστε σε εγρήγορση και σε λεπτομερή επεξεργασία όλων των επιμέρους ζητημάτων και πτυχών με σκοπό να παρέμβουμε επισταμένα και εποικοδομητικά.
Για αυτό και διοργανώνουμε τη διημερίδα με τίτλο Πανεπιστήμιο Παραστατικών Τεχνών προ των Πυλών αυτό το σκ 2 και 3 Νοεμβρίου (σήμερα και αύριο) στο Πάντειο -με τη συμμετοχή πανεπιστημιακών, καλλιτεχνών, διδασκόντων και εκπροσώπων σωματείων και σπουδαστών- για να δημιουργήσουμε αυτόν τον χώρο διαλόγου και ζύμωσης που λείπει. Ταυτόχρονα αναμένουμε την κοινοποίηση κάποιου ολοκληρωμένου πορίσματος, τη μελέτη σκοπιμότητας όπως και την έγκαιρη συμπερίληψή μας πριν ολοκληρωθεί το νομοσχέδιο και κατατεθεί σε δημόσια διαβούλευση.
Υπάρχουν ανοικτά ζητήματα που απαιτούν την τεχνογνωσία όλων των μερών, για τα οποία ζητάμε να διασφαλιστούν βασικές προϋποθέσεις που έχουν σχέση με τη σύνθεση της πρώτης Διοικούσας Επιτροπής, τη διάρθρωση και ποιότητα των σπουδών, τα κριτήρια επιστημοσύνης, τα συνδυαστικά κριτήρια των διδασκόντων, τον αριθμό εισακτέων, τη σύνδεση των τμημάτων μεταξύ τους αλλά και με τα υπόλοιπα επιστημονικά πεδία, την ακαδημαϊκή διαπερατότητα και άλλα.