Εξι νεκροί και 16 αγνοούμενοι είναι ο απολογισμός του ναυάγιου του κρουαζιερόπλοιου COSTA CONCORDIA, που προσέκρουσε σε ύφαλο κοντά στην ακτή του νησιού Τζίλιο, ανοιχτά της Τοσκάνης και μισοβυθίστηκε μέσα σε λίγη ώρα. Πλέον, πέρα από τους νεκρούς και τους αγνοούμενους, οι ελπίδες για τους οποίους εξανεμίστηκαν, το τεράστιο κρουαζιερόπλοιο αποτελεί και μια τοξική βόμβα με τους 2.380 τόνους καυσίμων που κουβαλούσε στις δεξαμενές του.
Η εφοπλιστική εταιρία βρήκε, όπως γίνεται πάντοτε σ’ αυτές τις περιπτώσεις, τον αποδιοπομπαίο τράγο. Είναι ο καπετάνιος του πλοίου, για τον οποίο λένε ότι έκανε λάθος εκτίμηση, πήγε το πλοίο πολύ κοντά στη στεριά (πάγια τακτική, για να τραβάνε οι τουρίστες φωτογραφίες) και στη συνέχεια δεν τήρησε τις διαδικασίες που προβλέπει η εταιρία για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Ομως, εκείνο που αποδείχτηκε είναι πως αυτά τα τεράστια πλοία δεν είναι παρά πλωτά φέρετρα πολυτελείας. Φανταστείτε τι θα είχε γίνει, πόσος κόσμος θα είχε χαθεί, αν στην περιοχή δεν επικρατούσε μπουνάτσα, αλλά άνεμοι έστω και πέντε μποφόρ.
Ο χαρακτηρισμός του πλωτού φέρετρου πολυτελείας προκύπτει από τη σύνθεση των πληρωμάτων. Πληρώματα ευκαιρίας, χωρίς καμιά ναυτοσύνη, ναυτολογημένα με μοναδικό κριτήριο τους εξευτελιστικούς μισθούς. Στα στοιχεία του συγκεκριμένου πλοίου, στη θέση αριθμός πληρώματος και εθνικότητας, αναφέρεται: «1.068 διεθνείς». Οι μαρτυρίες των επιβατών μιλούν για την επικράτηση απόλυτου πανικού. Ανθρωποι έτρεχαν αλλόφρονες από δω κι από κει, έμπαιναν σε βάρκες που δεν κατέβαιναν, γιατί το πλοίο είχε ήδη πάρει μεγάλη κλίση, έπαιζαν μπουνιές για να εξασφαλίσουν μια θέση κ.λπ.
Το πλήρωμα έδειχνε να τα έχει περισσότερο χαμένα και να μην ξέρει τι να κάνει, πώς να βάλει τάξη στο πλήθος των περισσότερων από 3.000 επιβατών, πώς να τους επιβιβάσει στις βάρκες κ.λπ. Λογικό για εργαζόμενους που δεν έχουν σχέση με τη θάλασσα και το ναυτικό επάγγελμα, που δεν έχουν εκπαιδευτεί στην πράξη, αλλά πέρασαν κάποια σεμινάρια της πλάκας και πήγαν να πιάσουν δουλειά με μοναδικό κριτήριο ότι αποδέχονται το καθεστώς γαλέρας των εφοπλιστών. Συχνά με αμφίβολης νομιμότητας ναυτικά πιστοποιητικά, που τους τα εφοδιάζουν έναντι αντιτίμου τα δουλεμπορικά γραφεία που τους ναυτολο- γούν στις χώρες τους. Ούτε να συνεννοηθούν μεταξύ τους δεν μπορούν αυτοί οι ναυτεργάτες, αφού τους έχουν μαζέψει από δεκάδες χώρες, τους περισσότερους με διαδικασίες δουλεμπόριου. Ευτυχώς για όλους τους, επιβάτες και πλήρωμα, που είχε μπουνάτσα, γιατί αλλιώς…
Ολ’ αυτά, όμως, δεν έχουν καμιά σημασία για το εφοπλιστικό κεφάλαιο. Θα ρίξουν όλες τις ευθύνες στον πλοίαρχο, θα του βάλουν καλούς δικηγόρους για να τον υπερασπιστούν στα δικαστήρια και θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν τα πλωτά φέρετρά τους, γιατί η κρουαζιέρα είναι μια μπίζνα που αφήνει τεράστια κέρδη. Οσο πιο κακοπληρωμένο και ανεκπαίδευτο είναι το πλήρωμα τόσο μεγαλύτερα είναι τα κέρδη που αφήνει στους εφοπλιστές.