Αυτό που ψιθυρίζονταν στους διαδρόμους και διέρρεε στον τύπο εδώ και καιρό έγινε τελικά πραγματικότητα. Η υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε ότι από το 2006 θα υπάρχει πλαφόν (η βάση 10) για την είσοδο στα ΑΕΙ-ΤΕΙ.
Πού είναι το κακό θα διερωτηθεί κάποιος;
Δεν είναι μόνιμο πρόβλημα των Πανεπιστημίων το μορφωτικό επίπεδο των παιδιών που μπαίνουν στα ανώτατα ιδρύματα, που δημιουργεί στη συνέχεια εμπόδια στις προγραμματισμένες σπουδές;
Το πρόβλημα δεν είναι τόσο απλό όσο αρχικά φαίνεται και θα πρέπει να το δει κανείς ενταγμένο σ’ ένα γενικότερο πλαίσιο.
Το μορφωτικό προφίλ των μαθητών που τελειώνουν και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση καθορίζεται από πολλούς παράγοντες. Από το βομβαρδισμό με ασύνδετες πληροφορίες, από ειδικές και σε πολλές περιπτώσεις ανούσιες ή και αταίριαστες στην ηλικία αυτή γνώσεις, από την ασυνέχεια και τις επικαλύψεις των αναλυτικών προγραμμάτων, από τον εγκλωβισμό της μαθησιακής διαδικασίας στους τέσσερις τοίχους της τάξης, από την απουσία επαρκούς εποπτικού υλικού, από τη μερική προσέγγιση της γνώσης, από τις κάθε είδους αξιολογικές κρίσεις που παρεμβαίνουν στη μαθησιακή διαδικασία και τη στραγγαλίζουν, από την προώθηση και επιβράβευση της αποστήθισης και όχι της κριτικής σκέψης, από όλη τη δομή της εκπαίδευσης που ενισχύει τον αυταρχισμό και καταπολεμά την παιδαγωγική ελευθερία, από…από…και τελικά από παράγοντες έξω απ’ τα στενά πλαίσια του σχολείου, παράγοντες που έχουν να κάνουν με την ταξική προέλευση των μαθητών και τις κοινωνικές λειτουργίες στον καπιταλισμό.
Συνεπώς το χαμηλό -όντως- μορφωτικό επίπεδο των μαθητών δεν αντιμετωπίζεται έτσι απλά, με την καθιέρωση ενός κατώτατου πλαφόν. Και έπειτα, γιατί έχει πρόβλημα ο μαθητής του 9 και όχι του 10 ή του 11; Δεν είναι όλα αυτά σχετικά, ειδικά αν συνυπολογίσει κανείς και τη μεγάλη δυσκολία των πανελλαδικών εξετάσεων, το πώς προσέρχονται οι μαθητές σ’ αυτές, πώς μπαίνει η βαθμολογία κ.λπ.;
Η αξιολόγηση των μαθητών και η «πιστοποίησή» της μέσω της βαθμολογίας είναι φανερό ότι δημιουργεί πολλά προβλήματα ακόμα και σ΄ αυτούς που είναι φανατικοί υποστηρικτές των κανόνων και μεθόδων επιλογής.
Εν κατακλείδι, η απόφαση αυτή της υπουργού Παιδείας πρωτίστως θα πλήξει τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων.