Ο χρόνος είναι χρήμα για τους εφοπληστές
Πόσοι γνωρίζουν ότι τα απαγορευτικά που εκδίδουν τα λιμεναρχεία, όταν επικρατούν άσχημες καιρικές συνθήκες, αφορούν μόνο τα επιβατικά πλοία και όχι τα εμπορικά; Τα εμπορικά πλοία βαπτίζονται «παντός καιρού» και δεν υπάγονται σε κανένα απαγορευτικό. Ταξιδεύουν με ευθύνη του κυβερνήτη τους. Δηλαδή πάντοτε, αφού δεν υπάρχει περίπτωση καπετάνιος να πάει κόντρα στη διαταγή της εταιρίας, αν δεν θέλει να μπει στη μαύρη λίστα και να μη ξαναμπαρκάρει ποτέ στη ζωή του. Βλέπετε, ο χρόνος είναι χρήμα για τους εφοπληστές. Κάθε καθυστέρηση σημαίνει απώλεια ναύλων, δηλαδή απώλεια κερδών. Γι’ αυτό και τα πλοία τους ταξιδεύουν πάντοτε, ό,τι καιρό κι αν κάνει, σε όποια κατάσταση κι αν βρίσκονται. Ακόμα κι αν είναι σαπάκια.
Ενα τέτοιο σαπάκι, το φορτηγό «Kostas», ηλικίας 41 ετών, με σημαία Ονδούρας, εξακολουθούσε να ταξιδεύει μ’ αυτό τον καιρό, διαθέτοντας όλα τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας. Ναυάγησε ανοιχτά της Αλγερίας και αγνοείται ο 64χρονος καπετάνιος του Παντελής Ντίλης.
Ενα άλλο σαπάκι, το φορτηγό «Α. Αkif», με σημαία Καμπότζης, ναυάγησε στο Αιγαίο, με δυο ναυτεργάτες αγνοούμενους. Η περιπέτειά του είναι αποκαλυπτική για την εγκληματική ασυδοσία του εφοπλιστικού κεφάλαιου. Το πλοίο ήταν αραγμένο στη Σμύρνη και διατάχθηκε να αποπλεύσει (κενό φορτίου) για ανεφοδιασμό με καύσιμα στο Τσανάκαλε και τελικό προορισμό τη Ρουμανία. Οι άνεμοι στην περιοχή ήταν σφοδρότατοι (10-11 μποφόρ). Επαθε μηχανική βλάβη νοτιοδυτικά της Λήμνου, πήρε κλίση και ο καπετάνιος κάλεσε σε βοήθεια. Οι θυελλώδεις άνεμοι, η χαμηλή νέφωση, η ισχυρή χιονόπτωση και η χαμηλή ορατότητα ακύρωσαν τις επανελημμένες προσπάθειες διάσωσης δυο ελικοπτέρων Super Puma και μιας φρεγάτας του Πολεμικού Ναυτικού να προσεγγίσουν το ακυβέρνητο πλοίο και να μαζέψουν το πλήρωμά του (11 Τούρκοι, 3 Αζέροι και 2 Ρουμάνοι ναυτικοί). Για περισσότερες από 17 ώρες το «Α.Akif» πήγαινε ακυβέρνητο στο Αιγαίο, όπου το πήγαιναν οι άνεμοι και τα ρεύματα. Εφτασε κοντά στις Βόρειες Σποράδες, όπου το πλήρωμα κατάφερε να επιβιβαστεί σε μια λέμβο. Καθώς επιβιβάζονταν ένας έπεσε στη θάλασσα και χάθηκε. Αλλος ένας χάθηκε αργότερα, όταν ανατράπηκε και η λέμβος. Η φρεγάτα κατάφερε τελικά να περισυλλέξει τους υπόλοιπους 14.








