Στις 23 Δεκέμβρη του 2010, ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας ΗΣΑΠ ΑΕ Χ. Αραπατσάκος εισηγήθηκε στο ΔΣ τη νέα Διακήρυξη για την καθαριότητα των γραμμών και των εγκαταστάσεών της, επειδή στις 22 Απρίλη του 2011 λήγει η δουλεμπορική σύμβαση που είχε υπογράψει ο ΗΣΑΠ με τον περιβόητο Οικονομάκη της ΟΙΚΟΜΕΤ, εταιρία που έγινε γνωστή στο πανελλήνιο μετά την απόπειρα δολοφονίας της Κ. Κούνεβα. Η ΟΙΚΟΜΕΤ, ακόμη και μετά το σάλο που προκλήθηκε από τη δολοφονική επίθεση, συνέχισε να παραβιάζει ανά διαστήματα τη νομοθεσία, να απολύει μαζικά εργαζόμενες και να αφήνει τον κόσμο απλήρωτο για μήνες (για παράδειγμα, το τελευταίο δεκαήμερο του Μάρτη πλήρωσε τις αποδοχές του Γενάρη!).
Σύμφωνα μ’ αυτή τη δουλεμπορική σύμβαση, για να καθαρίζονται στοιχειωδώς οι γραμμές του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου, οι συρμοί και οι κτιριακές εγκαταστάσεις έπρεπε να δουλεύουν: 28 8ωρίτες ή 8ωρίτισσες, 9 7ωρίτες ή7ωρίτισσες, 130 6ωρίτες ή 6ωρίτισσες και 133 4ωρίτες ή 4ωρίτισσες. Τώρα δουλεύουν πολύ λιγότεροι εργαζόμενοι, μετά τις μαζικές απολύσεις που αποφάσισε ο ΗΣΑΠ και εφάρμοσε η ΟΙΚΟΜΕΤ.
Με τη νέα Διακήρυξη (που μπορεί να πάγωσε ενόψει της ενοποίησης των εταιριών ΜΕΤΡΟ ΑΕ, ΤΡΑΜ ΑΕ και ΗΣΑΠ ΑΕ), οι εργασιακές σχέσεις θα τσαλαπατη- θούν πιο άγρια. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι θα απασχοληθούν: 6 7ωρίτες ή 7ωρίτισσες, 16 6ωρίτες ή 6ωρίτισσες και 111 4ωρίτες ή 4ωρίτισσες. Τι διαπιστώνουμε; Πρώτον, ότι καταργούνται οι θέσεις εργαζόμενων που θα δουλεύουν 8ωρο. Δεύτερον, ότι οι 130 θέσεις με εξάωρη απασχόληση, γίνονται μόνο 16! Τρίτον, ότι οι 7 θέσεις 7ωρης απασχόλησης γίνονται 6 και οι 133 θέσεις 4ωρης απασχόλησης γίνονται 111.
Εχοντας υπόψη ότι οι εργαζόμενοι/ες στην καθαριότητα για να ενταχθούν στα ΒΑΕ (Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα) πρέπει να εργάζονται 6 ώρες την ημέρα σε πενθήμερη βάση (30 ώρες την εβδομάδα), διαπιστώνουμε ότι με τη νέα Διακήρυξη θα ενταχθούν μόνο 22 εργαζόμενοι/ες, ενώ με την ισχύουσα Σύμβαση, στο βαθμό που δεν παραβιαζόταν το ωράριο εργασίας, θα σφαλίζονταν στα ΒΑΕ 167!
Η νέα Διακήρυξη μπορεί να πάγωσε λόγω της επικείμενης ενοποίησης των τριών εταιριών σταθερής τροχιάς, είναι όμως σίγουρο ότι και η νέα που θα φτιαχτεί για τη νέα εταιρία θα κινείται στα ίδια δουλεμπορικά πρότυπα του Μνημονίου και της τρόϊκας.