-
Mολονότι η πρώτη απόπειρα ναυάγησε, η κυβέρνηση Μητσοτάκη επανέρχεται πεισματικά προσπαθώντας να επιβάλει το θεσμό του περιβόητου προσωπικού γιατρού. Θέλει να τον χρησιμοποιήσει ως μηχανισμό αποκλεισμού της εργατικής τάξης και της φτωχολογιάς του χωριού και της πόλης από τη νοσηλεία στα νοσοκομεία του ΕΣΥ και από τις διαγνωστικές εξετάσεις. Με αποτέλεσμα να αναγκαστούν τα εκατομμύρια των εργαζόμενων και συνταξιούχων να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, προκειμένου να κάνουν τις απαραίτητες διαγνωστικές εξετάσεις και να νοσηλευτούν στα νοσοκομεία του ΕΣΥ ή στα μαγαζιά των εμπόρων της υγείας.
-
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία, καθώς με τον νόμο 5157/2024 υποχρεώνει τους ειδικευόμενους και τους αγροτικούς γιατρούς να ενταχθούν στο θεσμό του προσωπικού γιατρού. Με στόχο από τη μια να γράψει τους ανθρώπους του λαού σ’ αυτόν τον αντιυγειονομικό θεσμό και από την άλλη να τους αποκλείσει από τη νοσηλεία στα νοσοκομεία του ΕΣΥ.
Στις 13 Μάη του 2022, δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ ο νόμος 4931/2022, στον οποίο συμπεριλήφθηκαν και διατάξεις για τον προσωπικό γιατρό. Ο θεσμός του προσωπικού γιατρού δεν εισήχθη στο νομικό οπλοστάσιο των αστικών κυβερνήσεων για πρώτη φορά το 2022. Παραθέτουμε τα τρία πρώτα εδάφια της παραγράφου 6 του άρθρου 19 του νόμου 4931/2022 (η έμφαση δική μας):
«6. α) Καθιερώνεται σύστημα παραπομπών των πολιτών από τον προσωπικό ιατρό για την πρόσβαση στις δημόσιες μονάδες δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας υγείας. Ο προσωπικός ιατρός καθοδηγεί τον πολίτη και λειτουργεί ως “πύλη εισόδου” για την πρόσβαση των εγγεγραμμένων πολιτών στις δομές και στις υπηρεσίες υγείας. Δικαίωμα παραπομπής έχουν και οι ειδικοί ιατροί για τα θέματά της ειδικότητάς τους, μετά από ενημέρωση του προσωπικού ιατρού».
Οι συντάκτες του νόμου ομολογούσαν κυνικά ότι ο περιβόητος προσωπικός γιατρός αναγορεύεται σε κουμανταδόρο στην ουσιαστικά διαλυμένη ΠΦΥ (Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας). Αυτός θα κρίνει ποιοι από τους 2.000 πολίτες, που θα γραφτούν υποχρεωτικά στην προσωπική του μερίδα, θα μπορέσουν είτε να εισαχθούν για νοσηλεία στα νοσοκομεία του ΕΣΥ είτε να κάνουν διαγνωστικές εξετάσεις στις δομές του ΕΣΥ ή σε διαγνωστικά εργαστήρια των εμπόρων της υγείας.
Είναι φανερό ότι σκοπός αυτής της ρύθμισης της κυβέρνησης Μητσοτάκη – το 2022 με τον νόμο 4931/2022 (υπουργοί Υγείας Πλεύρης και Γκάγκα) και τώρα με τον νόμο 5157/2024 (υπουργός Υγείας Γεωργιάδης) – είναι να αποκλείσει την εργατική τάξη και τη φτωχολογιά του χωριού και της πόλης, τόσο αυτούς που καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές όσο και τους ανασφάλιστους, από τη νοσηλεία στα νοσοκομεία του ΕΣΥ. Για να χρυσώσει δε το χάπι αυτού του αντιυγειονομικού θεσμού, έβαλε στο νόμο διάταξη που προβλέπει ότι τη δαπάνη για την επίσκεψη των 2.000 εγγεγραμμένων στον προσωπικό γιατρό θα την καταβάλλει το ελληνικό δημόσιο. Αυτή η δωρεά για μια επίσκεψη στον προσωπικό γιατρό (μετά από εφτά μήνες), ήταν το τυράκι για να πιαστούν στη φάκα οι άνθρωποι του λαού.
Ο θεσμός αυτός, όμως, χρεοκόπησε, γιατί η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιωτών γιατρών (ειδικότητες γενικής οικογενειακής ιατρικής και παθολογίας), αρνήθηκαν να γραφτούν ως προσωπικοί γιατροί, επειδή το δίδυμο Πλεύρη-Γκάγκα απαιτούσε απ’ αυτούς να υπογράψουν συμβάσεις με τον ΕΟΠΥΥ.
Οι ιδιώτες γιατροί και όλοι οι φορείς τους απαιτούσαν να ενταχθούν στο θεσμό του προσωπικού γιατρού χωρίς να υπογράψουν σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ και επί πλέον ζητούσαν «τα κέρατά τους». Το δίδυμο Πλεύρη-Γκάγκα αρνούνταν να αποδεχτεί το αίτημα τους, με το επιχείρημα ότι οι γραμμένοι στον ιδιώτη προσωπικό γιατρό δεν πρέπει να πληρώνουν για τις επισκέψεις τους σ’ αυτόν.
Με σειρά άρθρων είχαμε αποκαλύψει τότε τις επιδιώξεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Παραθέτουμε ένα μεγάλο απόσπασμα από άρθρο μας με τίτλο: Χρεοκόπησε οριστικά ο θεσμός του προσωπικού γιατρού (10 Δεκέμβρη του 2022):
-
- Ο θεσμός του προσωπικού γιατρού χρεοκόπησε. Αν όλοι οι ιδιώτες γιατροί δέχονταν να ενταχθούν σ’ αυτόν, σε κάθε ασθενή θα αναλογούσε ένα ραντεβού κάθε εφτά μήνες!
- Οι ιδιώτες γιατροί ζητούσαν «τα κέρατά τους» για να ενταχθούν στο θεσμό. Ανάμεσα ατ’ άλλα, ζητούσαν και να πληρώνουν οι ασθενείς. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, διά του Πλεύρη, αρνούταν να δεχτεί αυτές τις απαιτήσεις, γιατί ήθελε να χρησιμοποιήσει τη δωρεάν επίσκεψη στον προσωπικό γιατρό σαν «τυράκι», προκειμένου να περάσει αυτόν τον αντιδραστικό θεσμό. Από τις αρχές Νοέμβρη, Πλεύρης και Μητσοτάκης υποχώρησαν στις απαιτήσεις των ιδιωτών γιατρών, όμως ακόμη δεν δημοσιοποιούν τη νέα απόφασή τους.
- Οι γιατροί της ΠΦΥ του ΕΣΥ που θα ενταχθούν σ’ αυτό το θεσμό, αν γράψουν μέχρι 1.500 ασθενείς δε θα πάρουν δεκάρα πέρα από το μισθό τους. Είναι ψέμα ο ισχυρισμός του Πλεύρη ότι θα πάρουν 800 ευρώ το μήνα επιπλέον από το μισθό τους.
- Με νέα απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη δόθηκε και άλλη αναστολή, μέχρι την 1η Απρίλη του 2023, στην επιβολή προστίμων για μη εγγραφή στον προσωπικό γιατρό.
Με τον περιβόητο προσωπικό γιατρό, θεσμό που προβλέπεται από το νόμο 4931/2022, Μητσοτάκης και Πλεύρης επιχειρούν να αποκλείσουν την εργατική τάξη και τη φτωχολογιά του χωριού και της πόλης από τα νοσοκομεία, ενώ απειλούσαν με την επιβολή προστίμων για τα φάρμακα και τις εργαστηριακές εξετάσεις στα μαγαζιά των εμπόρων της υγείας όσους και όσες δεν γράφονταν σε προσωπικό γιατρό (10% από 1.1.2022 και 20% από 1.1.2023).
Ομως, και όσοι θα γράφονταν θα αναγκάζονταν να καταβάλλουν το χαράτσι του 20%, γιατί δε θα μπορούσαν να περιμένουν για να εξεταστούν από τον προσωπικό γιατρό, όταν τους αναλογεί μια εξέταση κάθε εφτά μήνες κατά μέσο όρο. Ετσι, θα κατέφευγαν σε άλλο ιδιώτη παθολόγο ή γενικό γιατρό ή σε νοσοκομείο για εξετάσεις και θεραπεία.
Στις 23 Ιούνη του 2022 δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ (3233 Β) απόφαση του Πλεύρη, στην οποία ανάμεσα στ΄ άλλα αναφέρεται ο αριθμός των ασθενών που θα γράφει ο προσωπικός γιατρός, η εβδομαδιαία απασχόλησή του και η δέσμευσή του με υπογραφή σύμβασης με τον ΕΟΠΥΥ. Επικοινωνήσαμε τότε με παθολόγους του ΕΣΥ και ιδιώτες και τους ρωτήσαμε πόσο χρόνο χρειάζονται για να εξετάσουν έναν ασθενή (πραγματικά, όχι «αρπακόλλα»). Μας είπαν ότι χρειάζονται μισή ώρα για την εξέταση ενός ασθενή και ένα τέταρτο διάλειμμα μεταξύ δύο ασθενών. Με δεδομένο, λοιπόν, ότι σε μια ώρα (μαζί με το διάλειμμα) ο προσωπικός γιατρός μπορεί να εξετάσει δυο ασθενείς, φτιάξαμε τον Πίνακα που δημοσιεύουμε για τρίτη φορά. Ακολουθήσαμε τα αναγραφόμενα στην απόφαση Πλεύρη για το υποχρεωτικό ωράριο απασχόλησης του προσωπικού γιατρού σε συνάρτηση με τον αριθμό των ασθενών που θα γράψει.
Μια αναγκαία διευκρίνιση: Ο Πλεύρης, προκειμένου να δελεάσει τους ιδιώτες γιατρούς για να υπογράψουν συμβάσεις με τον ΕΟΠΥΥ, είχε εκδώσει την απόφαση που αναφέραμε παραπάνω, η οποία προέβλεπε κλιμακωτό ωράριο εβδομαδιαίας απασχόλησης των προσωπικών γιατρών.
Ομως, με τον τωρινό νόμο 5157/2024, που δίνει στους ιδιώτες γενικούς γιατρούς και παθολόγους το δικαίωμα να λειτουργούν ως προσωπικοί γιατροί χωρίς να υπογράφουν σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ, δεν προβλέπεται κλιμακωτό ωράριο. Ετσι, αυτοί είναι υποχρεωμένοι να δουλεύουν 35 ώρες την εβδομάδα ως προσωπικοί γιατροί και να έχουν γράψει 2.000 ανθρώπους στη λίστα τους. Προβλέπεται, ακόμα, ότι αυτοί θα μπορούν να εξετάζουν άλλα 500 άτομα (όχι φυσικά ως προσωπικοί γιατροί).
Παραθέτουμε την παράγραφο 1ε του άρθρου 5, που αναφέρεται στις προϋποθέσεις που θα πληρούν οι ιδιώτες γιατροί για να ενταχθούν στο θεσμό του προσωπικού γιατρού (η έμφαση δική μας):
«Αρθρο 5
Κατηγορίες προσωπικών ιατρών
1. Οι κατηγορίες των προσωπικών ιατρών, πλην των παιδιάτρων, είναι οι ακόλουθες:…
ε) ιδιώτες ιατροί που ασκούν ελευθέριο επάγγελμα, διατηρούν ιδιωτικό ιατρείο και δεν συμβάλλονται με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., ούτε αποζημιώνονται από αυτόν, αλλά επιλέγονται ελεύθερα από τον πολίτη και αμείβονται από τον τελευταίο, σύμφωνα με τη μεταξύ τους συμφωνία».
Με τη διάταξη αυτή ο Γεωργιάδης έβαλε την ταφόπλακα στην προπαγάνδα του Πλεύρη, ότι οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι που θα γράφονται στις λίστες των προσωπικών γιατρών δεν θα καταβάλλουν δεκάρα σ’ αυτούς.
Η προπαγάνδα ότι «ο πολίτης θα επιλέγει ελεύθερα τον ιδιώτη προσωπικό γιατρό» είναι απάτη, γιατί σύμφωνα με το α’ εδάφιο της παραγράφου 5 του άρθρου 13 του νόμου η επιλογή είναι υποχρεωτική (η έμφαση δική μας):
«5. Στην περίπτωση κατά την οποία ο λήπτης υπηρεσιών υγείας δεν έχει εγγραφεί σε προσωπικό ιατρό έως την 1η.6.2025, ο προσωπικός του ιατρός ορίζεται αυτομάτως από το σύστημα της περ. α) της παρ. 4».
Επειδή η ρύθμιση για την ένταξη των ιδιωτών γιατρών στο θεσμό του προσωπικού γιατρού δεν φτάνει για να μαντρώσουν όλο τον ελληνικό λαό σ’ αυτόν και επειδή ο βασικός στόχος της κυβέρνησης Μητσοτάκη παραμένει ο ίδιος, δηλαδή να φράζεται ο δρόμος προς τη νοσηλεία στα νοσοκομεία του ΕΣΥ, εντάσσουν στο θεσμό του προσωπικού γιατρού τους πτυχιούχους των ιατρικών σχολών που κάνουν το αγροτικό τους και τους ειδικευόμενους γιατρούς που κάνουν τις ειδικότητες της γενικής οικογενειακής ιατρικής και της εσωτερικής παθολογίας.
Για τους αγροτικούς γιατρούς η παράγραφος 1 του άρθρου 8 του νόμου 5157/2024 προβλέπει (η έμφαση δική μας):
«1. Οι θέσεις υπηρεσίας υπαίθρου του άρθρου 1 του ν.δ. 67/1968 (Α’ 303), περί λήψης μέτρων για την κάλυψη των υγειονομικών αναγκών της υπαίθρου, εξαιρουμένων όσων έχουν συσταθεί κατ’ εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 22 του ν. 3409/2005 (Α’ 273), εφεξής ονομάζονται θέσεις προσωπικού ιατρού και οι ιατροί που τις καταλαμβάνουν παρέχουν υποχρεωτικά, παράλληλα με τα καθήκοντα που αντιστοιχούν στην υπηρεσία υπαίθρου, και υπηρεσίες προσωπικού ιατρού, σύμφωνα με το παρόν Μέρος».
Για τους ειδικευόμενους γιατρούς υπάρχουν πολλές διατάξεις στο νόμο 5157, οι οποίες τους δίνουν τη δυνατότητα να εκτελούν καθήκοντα προσωπικού γιατρού. Συγκεκριμένα, είναι η παράγραφος 1 του άρθρου 4, η παράγραφος γ του άρθρου 5, η παράγραφος 3 του άρθρου 8 και η παράγραφος 1 του άρθρου 10.
Και στον νόμο 5157 (δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ στις 15.11.2024) παραμένει ενεργός ο στόχος του θεσμού του προσωπικού γιατρού: να φράζει τη νοσηλεία στα νοσοκομεία του ΕΣΥ στους εργαζόμενους και στους συνταξιούχους. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, θα πρέπει από τη μια να ενταχθούν στο θεσμό οι γιατροί του δημοσίου και οι ιδιώτες γιατροί και από την άλλη να πειστούν οι εργαζόμενοι και συνταξιούχοι να γραφτούν σε αυτόν τον αντιυγειονομικοό θεσμό.
Αναφέρει η παράγραφος 3δ του νόμου 5157/2024 (η έμφαση δική μας):
«δ) την παραπομπή των ληπτών υπηρεσιών υγείας σε άλλους ιατρούς και σε άλλα επίπεδα περίθαλψης, καθώς και σε διαγνωστικές εξετάσεις…».
Αυτή η παράγραφος αποδεικνύει ότι παραμένει ενεργός ο στόχος της κυβέρνησης να λειτουργήσει ο προσωπικός γιατρός ως ο κουμανταδόρος που θα φράζει το δρόμο των εργαζόμενων και των συνταξιούχων για νοσηλεία στα νοσοκομεία του ΕΣΥ.
Ο νόμος 5157 συζητήθηκε στις 12 και 13 Νοέμβρη στην Ολομέλεια της Βουλής και ψηφίστηκε στις 13. Στις 13 μίλησε ο Γεωργιάδης και ισχυρίστηκε ότι το δίδυμο Πλεύρη-Γκάγκα με τον νόμο του (4931/2022) πέτυχε το στόχο της κυβέρνησης Μητσοτάκη, καθώς γράφτηκαν στον περιβόητο θεσμό 5,5 εκατ. άνθρωποι, ενώ με τον νέο νόμο ο αριθμός τους θα αυξηθεί στα 8 εκατομμύρια. Είπε, επίσης, ότι με την είσοδο των ειδικευόμενων πιάνουν τον στόχο! Δηλαδή να εμποδίσουν τη νοσηλεία στα νοσοκομεία του ΕΣΥ για τους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους
Παραθέτουμε το σχετικό απόσπασμα από την ομιλία του:
«Λοιπόν πάμε τώρα πολύ γρήγορα – γιατί αυτά έχουν απαντηθεί όπως ο “προσωπικός γιατρός”, γιατί μπαίνουν οι επιπλέον ειδικευόμενοι, οι αγροτικοί γιατροί κ.λ.π., για να πιάνουν τον στόχο… Πράγματι ο νόμος του Πλεύρη λειτούργησε και από μηδέν πήγαμε στα 5,5 εκατ. Τώρα πάμε να πάρουμε τα 5,5 εκατ. και να πάμε στα 8 εκατ…».
Πρέπει να επισημανθεί ότι με την κυβερνητική απόφαση να ενταχθούν στο θεσμό του προσωπικού γιατρού και οι ειδικευόμενοι και οι αγροτικοί γιατροί -που είναι ανεπαρκείς στο να προσφέρουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και να κρίνουν με επιστημονικά κριτήρια αν οι ασθενείς τους χρήζουν ή δεν χρήζουν νοσηλείας στα νοσοκομεία του ΕΣΥ- αποκαλύπτεται ο κυβερνητικός στόχος που δεν είναι άλλος από το να «μαντρωθούν» εργαζόμενοι και συνταξιούχοι σ’ αυτόν τον ανεπαρκή και αντιυγειονομικό θεσμό. Να αποκλείονται από τη νοσηλεία στα νοσοκομεία του ΕΣΥ και να αναγκάζονται να καταφεύγουν στα μαγαζιά των εμπόρων της υγείας.
Οταν ο Γεωργιάδη μιλάει με την κυνική λογική του πλασιέ που προσπαθεί ν’ αυξήσει την πελατεία («με το νόμο του Πλεύρη πήγαμε στα 5,5 εκατομμύρια, τώρα πάμε για τα 8 εκατομμύρια»), ομολογεί ότι η μόνη κυβερνητική φιλοδοξία είναι να αυξήσει τον αριθμό των εργαζόμενων και συνταξιούχων που θα μαντρωθούν σ’ αυτόν το θεσμό και όχι να προσφέρει ουσιαστική ΠΦΥ.
Κατά τη γνώμη μας, η εργατική και η φτωχολογιά του χωριού και της πόλης πρέπει να αρνηθεί να γραφτεί σ’ αυτόν τον αντιυγειονομικό θεσμό και να παλέψει για πραγματική και δωρεάν πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια φροντίδα υγείας με απρόσκοπτη πρόσβαση σε όλες τις βαθμίδες της.