Τελικά η κυβέρνηση, μετά από εισήγηση της επιτροπής των «ενσωματωμένων» λοιμωξιολόγων, αναγκάστηκε να βάλει λουκέτο σε όλα τα σχολεία για δυο εβδομάδες (τουλάχιστον).
Στην απόφαση οδηγήθηκε μετά την αδυναμία να ελεγχθεί το τεράστιο τρίτο κύμα της πανδημίας, λόγω της εγκληματικής πολιτικής της κυβέρνησης στη διαχείρισή της. Εχουμε πάμπολλες φορές γράψει αναλυτικά για το άνοιγμα των συνόρων στον τουρισμό, την αδιάκοπη λειτουργία των μεγάλων εκκολαπτηρίων και υπερμεταδοτών του κοροναϊού (βιομηχανίες, αποθήκες, κ.λπ.), προκειμένου να μη μειωθεί η κερδοφορία του μεγάλου κεφαλαίου, το έγκλημα με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τη σταθερή υπονόμευση του ΕΣΥ κ.λπ.
Η τεράστια διασπορά στην κοινότητα έφερε και πολλά κρούσματα στις ηλικίες 0-17 ετών. Με εκατοντάδες σχολεία κλειστά, καθώς Αττική και Θεσσαλονίκη ήταν στο βαθύ κόκκινο και οι περιοχές έμπαιναν σε αυτήν την κατηγορία η μία μετά την άλλη, ακόμη και με τα μαϊμουδισμένα στοιχεία του ΕΟΔΥ, τα κρούσματα στις ηλικίες του μαθητικού πληθυσμού ναι μεν μειώθηκαν κατά τι, πλην όμως παρέμεναν σε υψηλά επίπεδα (193 κρούσματα στις 12/3, μετά τα 244 στις 6/3). Η εικόνα αυτή, βεβαίως, υπολείπεται της πραγματικότητας, γιατί γνωρίζουμε ότι τα παιδιά είναι σε πολλές περιπτώσεις ασυμπτωματικά ενώ το τέστινγκ είναι απλώς το πιο σύντομο ανέκδοτο.
Στο λουκέτο σε όλα τα σχολεία, κατά τη γνώμη μας, μέτρησε επίσης το γεγονός ότι έχει προκληθεί ένα τεράστιο πρόβλημα σχετικά με την ανισότητα που έχει δημιουργηθεί μεταξύ του μαθητικού πληθυσμού, ειδικά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, εξαιτίας του ότι άλλα σχολεία λειτουργούσαν διά ζώσης και άλλα με το φιάσκο της τηλεκπαίδευσης. Και είναι γνωστό ότι όλος αυτός ο μαθητικός πληθυσμός, θα οδηγηθεί σε λίγο (αν δεν αλλάξει κάτι με απόφαση της Κεραμέως) σε προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις κάτω από εξώφθαλμα άνισες προϋποθέσεις, γεγονός που θα πυροδοτήσει μαθητικές διαμαρτυρίες και αντιστάσεις ή και προσφυγές στη δικαιοσύνη από τους γονείς. Για να μη μιλήσουμε για τις «ιερές αγελάδες του συστήματος», που είναι οι πανελλαδικές εξετάσεις, ο δραστικός κόφτης δηλαδή, που ρυθμίζει τη ροή προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Εξ ου και προηγήθηκε μόλις πρόσφατα εντολή του υπουργείου Παιδείας στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να δηλώσουν την ύλη στην οποία έχουν μέχρι τώρα προχωρήσει.
Το παρασκήνιο δεν το γνωρίζουμε, όμως είναι φανερό ότι κυβέρνηση και υπουργείο Παιδείας πίεσαν την «επιτροπή» να «εισηγηθεί» την απόφαση για λουκέτο σε όλα τα σχολεία, ενώ μέχρι πρότινος αυτή (η επιτροπή) διαβεβαίωνε ότι η λειτουργία των Δημοτικών Σχολείων (άντε και των Γυμνασίων) είναι η ασφαλέστερη μέθοδος. Το αλαλούμ επιβεβαιώνουν και τα λεγόμενα της κυβερνητικής εκπροσώπου Αριστοτελίας Πελώνη στις αρχές του Μάρτη ότι ο κυβερνητικός σχεδιασμός «είναι να ανοίξουν τα Γυμνάσια και τα Λύκεια πριν το τέλος του μήνα», αλλά και η απάντηση σε στυλ Πυθίας της Παπαευαγγέλου στο σόου της «ενημέρωσης» την Παρασκευή 12/3.
Ιδού το χαρακτηριστικό απόσπασμα (οι εμφάσεις δικές μας):
Β. ΠΑΠΑΕΥΑΓΓΕΛΟΥ: Στην προσπάθειά μας να ελέγξουμε αυτή την αυξητική τάση της πανδημίας και να μειώσουμε το επιδημιολογικό φορτίο συνολικά στην χώρα, εισηγηθήκαμε την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Το οριζόντιο αυτό μέτρο έχει στόχο τη διαφύλαξη του Εθνικού Συστήματος Υγείας, αλλά και τη δυναμική μετάβαση στο άνοιγμα δραστηριοτήτων.
Δημοσιογράφος: Ποιοι είναι οι δείκτες που σας ανησύχησαν και οδήγησαν στην εισήγηση να κλείσουν τα σχολεία για 2 εβδομάδες; Εχει αλλάξει αυτό που γνωρίζαμε έως και σήμερα, ότι δηλαδή οι μαθητές δεν συμβάλλουν ή συμβάλλουν ελάχιστα στη μετάδοση; Και πώς αιτιολογείτε την πρόθεση η επαναλειτουργία των σχολείων να ξεκινήσει από τα Λύκεια και όχι από τα Δημοτικά – όπως γινόταν τον τελευταίο χρόνο για πολύ συγκεκριμένους λόγους που έχουν αναπτυχθεί από την επιστημονική κοινότητα;
Β. ΠΑΠΑΕΥΑΓΓΕΛΟΥ: Κοιτάξτε, αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μία φάση της πανδημίας όπου παρατηρείται αυξημένο επιδημιολογικό φορτίο, μεγάλη διασπορά του ιού στην κοινότητα και μάλιστα έχουν επικρατήσει σε μεγάλο βαθμό τα μεταλλαγμένα στελέχη, ιδιαίτερα το βρετανικό στέλεχος, το οποίο ξέρουμε ότι σε όλες τις ηλικίες, όχι μόνο στα παιδιά, εμφανίζει αυξημένη μεταδοτικότητα.
Επίσης, βλέπουμε, παρατηρούμε όλοι μαζί την καθημερινή επιβάρυνση του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Δεν έχει αλλάξει η άποψή μας σε σχέση με τα παιδιά. Εξακολουθούμε να πιστεύουμε ότι τα παιδιά δεν προκαλούν, δεν αυξάνουν το επιδημιολογικό φορτίο αλλά σαφώς ακολουθούν την πανδημία. Και έτσι, έχοντας αυτή τη μεγάλη διασπορά στην κοινότητα με τα μεταλλαγμένα στελέχη, βλέπουμε και περισσότερα κρούσματα στα παιδιά. Είναι κάτι αναμενόμενο.
Τώρα, ως προς το εάν θα ανοίξουν τα Δημοτικά ή τα Λύκεια, δε νομίζω ότι έχει παρθεί κάποια απόφαση σε αυτό. Αυτό που εμείς κυρίως συζητήσαμε σήμερα κατά τη διάρκεια της Επιτροπής, είναι ο τρόπος με τον οποίο θα ανοίξουν τα σχολεία, με το να αυξηθεί το testing κυρίως των εκπαιδευτικών, αλλά και των μαθητών, ειδικά του Λυκείου.
Και βέβαια μας απασχολεί το γεγονός ότι τα Λύκεια έχουν παραμείνει κλειστά, πολύ περισσότερο από τις υπόλοιπες βαθμίδες. Ενδεικτικά σήμερα μας παρουσιάστηκε ότι τα Λύκεια έχουν μείνει κλειστά για σχεδόν 5,5-6 μήνες από πέρσι που ξεκίνησε η πανδημία, τη στιγμή που ξέρουμε ότι ένα ολόκληρο ακαδημαϊκό έτος διαρκεί 7,5 μήνες. Και τα Δημοτικά είναι πολύ περισσότερο χρόνο ανοιχτά.
Αυτές είναι οι σκέψεις μας, αλλά δεν έχει παρθεί κάποια απόφαση από όσο γνωρίζω.
Γιούλα Γκεσούλη