Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Η Παλαιστινιακή Αντίσταση δεν υπογράφει «Λίβανο-Καζέρτα-Βάρκιζα» (πρωτοφανές video)
  • Aνάς Αλ-Σαρίφ: «Δεν θα σωπάσω. Δεν θα σταματήσω. Η φωνή μου θα παραμείνει μάρτυρας για κάθε έγκλημα»
  • 109η Σύνοδος Πρυτάνεων: Μέσα «ναι στη Λισαβόνα» και παζάρια για τις διαγραφές «αιώνιων», έξω ξύλο και χημικά
  • Σαν σήμερα 13 Ιούλη
  • Δε σας σώνει το Ταλμούδ
  • Πρωτοβουλία Εργαζομένων ΕΚΠΑ: Αθλιότητα στο Συγκρότημα «Εύριπος» στα Ψαχνά
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Πολιτισμός»Ζοζέφ Αντράς – Καουτάρ Αρσί: Λογοτεχνία και Επανάσταση
Πολιτισμός

Ζοζέφ Αντράς – Καουτάρ Αρσί: Λογοτεχνία και Επανάσταση

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr22 Ιούν 2025, 06:02

Αυτά που θέλεις να σου τραγουδήσω, δεν θα τα πω.

Οσα δεν θέλεις θα βροντοφωνάξω εγώ.

Αμου Ντζολέτο (ποιητής, Γκάνα)

Ο γάλλος συγγραφέας Ζοζέφ Αντράς και η μαροκινής καταγωγής κοινωνιολόγος Καουτάρ Αρσί αναπτύσσουν στο βιβλίο αυτό έναν εξαιρετικό διάλογο για το ρόλο της λογοτεχνίας στην εποχή μας και την επίδρασή της στην αλλαγή του κόσμου.

Οι ίδιοι, παρότι πολιτικοποιημένοι, θεωρούν αδόκιμη την έννοια της στράτευσης, που αποδίδεται στους αριστερούς, θεωρώντας ότι οι συγγραφείς -όπως όλοι- ζουν σε ένα προκαθορισμένο πολιτικό περιβάλλον. Σε αυτό το περιβάλλον όλοι παίρνουν θέση, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, άρα όσοι δεν υποστηρίζουν την εξάλειψη της αδικίας και της ανισότητας είναι επίσης στρατευμένοι, αν και το αρνούνται.

Το βιβλίο βρίθει από πλήθος εύστοχων αναφορών σε πολλά ζητήματα: Στο πρώτο μέρος με τον υπότιτλο γράφεις, οι συγγραφείς ορίζουν τη λογοτεχνία και τη γραφή γενικότερα ως το μέσο που επιτρέπει μια πιο σαφή σχέση με τον κόσμο, που ρίχνει φως στο μπλεγμένο και το άδηλο και που το κοινωνιολογικό του βλέμμα ανατρέπει και αποχαιρετά τη ρομαντική και φιλελεύθερη λογοτεχνική παράδοση. 

Ιδιαίτερα για τον Ζοζέφ Αντράς, η επινόηση χάρτινων χαρακτήρων είναι περιττή, όταν «τόσα πεθαμένα πρόσωπα μας καλούν να πούμε τη νικημένη τους ζωή». Οπως και για τον Μαγιακόφσκι, η λογοτεχνική γλώσσα απαιτεί ένα ρυθμό πυκνό, ελλειπτικό, κοφτερό και ποιητικό επίσης, καθώς και έναν ήχο ακριβή και αυστηρό. Ο Ζ.Α. διαθέτει το προσόν των μεγάλων συγγραφέων: Με μια φράση μπορεί να σκιαγραφήσει και να αποδώσει την ουσία ενός ανθρώπινου χαρακτήρα ή να περιγράψει μια ολόκληρη ιστορική περίοδο, όπως π.χ.: «Μετά, στους ωκεανούς, τα βακτήρια θα πάνε να δημιουργήσουν τον Θεό». 

Μα πάνω απ` όλα, αυτού του είδους η λογοτεχνία πατά στην μεγάλη γαλλική παράδοση ενός Μπαλζάκ, ενός Σαρτρ ή ενός Ουγκό που είχε γράψει: «Η τέχνη για την τέχνη μπορεί να είναι ωραία, αλλά η τέχνη για την πρόοδο είναι ακόμα ωραιότερη». Και που ο Ζ.Α. παραφράζει, αντικαθιστώντας την λέξη «πρόοδο» με τη λέξη «επανάσταση». 

Είναι μια λογοτεχνία που δεν έχει κανένα ατομοκεντρισμό, που αναδεικνύει την ομορφιά των αντιστεκόμενων ανθρώπων, που φανερώνει την κρυμμένη αλήθεια και που προβάλλει τη μοναδική πραγματικότητα που παραποιείται συνεχώς με μια επίστρωση δυσωδών ψεμάτων. Επικαλείται τη Σιμόν ντε Μποβουάρ: «Η αλήθεια είναι μία, μόνο η πλάνη είναι πολλαπλή. Δεν είναι τυχαίο που η δεξιά κηρύσσει τον πλουραλισμό». 

Και η ομορφιά αυτή καθεαυτή; Τι λέει ο Ζ.Α.; «Κοιτάζω τα ζώα όπως τα κοιτάζει ένα παιδί. Πάντα κοντοστέκομαι μπροστά από ένα χωράφι με στάχυα. Μετράω τις κουρτίνες από φως που πέφτουν σε μια βουνοπλαγιά… Ομως η ομορφιά αυτή είναι υπονομευμένη. Οσα κάνουν στον κόσμο οι ισχυροί, ορθώνουν ένα φράχτη ανάμεσα στην ομορφιά του κόσμου κι εμάς. Η ομορφιά μας φτάνει τρύπια, ακρωτηριασμένη… Η πλήρης πρόσβαση στην ομορφιά περνά από την πολιτική. Αρα από τον αγώνα. Αρα γράφω για την πολιτική. Αρα γράφω για τον αγώνα».

Οι συγγραφείς αυτού του βιβλίου δεν είναι πολιτικοί. Δεν μπορεί κανείς να απαιτεί από αυτούς ιδεολογική καθαρότητα. Ο ρόλος τους είναι να απλώνουν το χέρι στην κοινωνία και να βαδίζουν μαζί της. Να διεισδύουν στην εποχή τους αξιοποιώντας την παρελθούσα ανθρώπινη ιστορία. Αυτό είναι αρκετό. 

Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου με τον υπότιτλο αγωνίζεσαι, ο Ζ.Α. αναλύει, επιχειρηματολογεί και υπερασπίζεται με πάθος την αναγκαιότητα της επανάστασης. Οπως και η συνδιαλεγόμενή του, γνωρίζει καλά την ιστορία. Παντού, από την Αμερική μέχρι την τελευταία σπιθαμή γης, «όποτε οι καθημερινοί άνθρωποι θέλησαν να πάρουν τη ζωή τους στα χέρια τους, σφαγιάστηκαν». 

Ο Ζ.Α. διακηρύσσει: «Το επείγον είναι να βάλουμε όλες μας τις δυνάμεις υπέρ της σοσιαλιστικής–κομμουνιστικής Ιδέας». Για τον κομμουνισμό θεωρεί: «Είναι το μοναδικό σχέδιο που έφτιαξαν οι λαοί για να γυρίσουν σελίδα από τους πολέμους, τις ταπεινώσεις και τον νόμο του δυνατού. Αν έχει να προτείνει κανείς άλλα ονόματα για να πει το ίδιο πράγμα, ευχαρίστως να τα ακούσω. Μέχρι τότε, αυτό είναι διαθέσιμο στο τραπέζι του κόσμου». 

Δεν διστάζει να επιτεθεί στην καθεστηκυία, τη σοβαρή, την ευπαρουσίαστη, καθησυχαστική αριστερά που καταγγέλλει εύκολα τον νεοφιλελευθερισμό αλλά όχι τον καπιταλισμό, που ονειρεύεται τον εκδημοκρατισμό της ευρωζώνης και που ψηφίζει Μακρόν στο δεύτερο γύρο κι ας βγάλει τα μάτια των εργατών. Καταφέρεται ενάντια στον μιντιακό κόσμο της κουλτούρας που «δηλώνει ευαίσθητος στις αξίες της αριστεράς, αγαπά τις ανατρεπτικές και παραβατικές αφηγήσεις, την ασέβεια και την συμπερίληψη αλλά δεν αγαπά την ίδια την ανατροπή». 

Και επιτέλους ναι! Αυτό το βιβλίο αξίζει να διαβαστεί και μόνο για την ουσιαστικότατη τοποθέτηση του Ζοζέφ Αντράς στο ζήτημα των φεμινιστριών, των αντιρατσιστών, των ΛΟΑΤΚΙ, των οικολόγων, των ζωόφιλων κλπ. Να μερικά σημεία: Ο Ζ.Α. αντιλαμβάνεται την επιθυμία για αυτονομία στην ανάπτυξη όλων αυτών των επιμέρους αγώνων. Ομως μόνο εν μέρει, γιατί: «Κανένας από αυτούς τους αγώνες δεν είναι ως τέτοιος, ανταγωνιστικός στην τάξη του σύγχρονου καπιταλιστικού κόσμου. Συμβιβάζονται μαζί του». Και παραθέτει μερικές μόνο από τις αμέτρητες αποδείξεις: Ο Μακρόν έχει υιοθετήσει τον φεμινισμό, ο Μπους υποσχέθηκε την ελευθερία στις Αφγανές, οι εργοδοτικές οργανώσεις και η Μαρίν Λεπέν δηλώνουν οικολόγοι, το Ιδρυμα Φορντ, δεμένο άρρηκτα με τις μυστικές και στρατιωτικές υπηρεσίες των ΗΠΑ, δίνει 100 εκατομμύρια δολάρια στα κινήματα του Black Lives Matter, η L`Oreal συμμετέχει στις παγκόσμιες αντιρατσιστικές διαμαρτυρίες, ο επικεφαλής -χάι-τεκ επιχειρηματίας- του ΛΟΑΤΚΙ περιοδικού Tetu υπόσχεται να υπογράψει συμφωνίες με όλες τις εισηγμένες εταιρίες του χρηματιστηρίου, η Λοράνς Παριζό, πρώην πρόεδρος της μεγαλύτερης εργοδοτικής ένωσης της Γαλλίας, αγωνίζεται για τα ζώα και ο ισραηλινός στρατός προωθεί τις βίγκαν μπότες. 

«Η κυρίαρχη τάξη τα ρουφάει όλα. Ναι, προφανώς. Ομως όλα εκτός από ένα πράγμα: τον σοσιαλισμό, τον κομμουνισμό. Το κεφάλαιο “ξεπλένει” ό,τι βρίσκει μπροστά του, και οι φιλελεύθεροι, με αξιοπρόσεκτη συνέπεια, υπεξαιρούν ό,τι προσφέρεται προς υπεξαίρεση. Αντίθετα, δεν μπορούν να απορροφήσουν τον κομμουνισμό: αυτός θα τους είναι πάντα εξωτερικός, εξωγενής, αναφομοίωτος. Τον βλέπουν όπως η κότα το μαχαίρι (εκτός αν διατείνονται, όπως οι Κινέζοι, ότι ένα τρίγωνο μπορεί να γίνει κύκλος- αλλά τέτοιο παραλήρημα δεν το πιστεύει πια κανείς). Ακόμα και οι συμπαθούντες προοδευτικοί ξέρουν πολύ καλά ποια είναι η κόκκινη γραμμή που δεν πρέπει να παραβιάζεται: δηλώνουν υπέρ των ίσων δικαιωμάτων, θέλουν το τέλος των διακρίσεων, είναι φεμινιστές, οικολόγοι και αντιρατσιστές… Ποιος όμως από αυτούς ζητά να φτιαχτεί μια κοινωνία δίχως τάξεις, να κοινωνικοποιηθούν τα μέσα παραγωγής, να δοθεί η εξουσία λήψης των αποφάσεων στους μισθωτούς, να κλείσει το χρηματιστήριο ή να απαγορευτεί η κερδοσκοπικού τύπου ιδιοκτησία; Κανείς… Αυτό είναι που δίνει μοναδική, εντελώς ιδιαίτερη θέση στη σοσιαλιστική-κομμουνιστική Ιδέα».

Ο Ζ.Α. είναι ένας μελαγχολικός αριστερός, οργισμένος και αισιόδοξος ταυτόχρονα. Ομολογεί: «Δέκα μέτρα κάνω στο δρόμο και βρίσκω δέκα λόγους για να γίνω έξω φρενών… Σε πείσμα όλων, ας προσπαθήσουμε, ας αγωνιστούμε και ας είναι η πιθανότητα να κερδίσουμε ισχνή… Ο.τι βιώσιμο υπάρχει στη σημερινή μας ύπαρξη είναι καρπός των αγώνων του παρελθόντος… Στη Figaro μια χαρά απολαμβάνουν τα κοινωνικά κεκτημένα που κέρδισαν αυτοί τους οποίους αποκηρύσσουν σήμερα ως “αριστεριστές”, ή “τρομοκράτες”… Οι υπέρμαχοι της καθεστηκυίας τάξης δεν είχαν ποτέ καμία χρησιμότητα για το ανθρώπινο είδος».

Από τη δική της πλευρά η Καουτάρ Αρσί αναπτύσσει μια βασική αξία του Ισλάμ: «Το σημαντικότερο στοιχείο συνδέεται με την δοκιμασία… Είναι η ιδέα πως η δοκιμασία λέει πολλά τόσο γι`αυτόν που δοκιμάζει όσο και για κείνον που δοκιμάζεται. Η δοκιμασία δεν υπάγεται στην τάξη του σκανδάλου, αλλά της αντίστασης, της προσπάθειας να αντέξεις σε πείσμα όλων».

Για το ζήτημα της βίας ο Ζ.Α. είναι επίσης ξεκάθαρος: Για την κυρίαρχη πολιτική και τα ΜΜΕ, βία είναι μόνο αυτή που έρχεται από τα κάτω, η σπασμένη βιτρίνα ενός πολυτελούς μαγαζιού, τα οδοφράγματα των Κίτρινων Γιλέκων, το σκίσιμο του πουκαμίσου ενός στελέχους της Air France ή οι Κούρδοι και Παλαιστίνιοι μαχητές. Δεν γίνεται ποτέ λόγος για τη βία που προκαλεί τη βία. Ομως και μόνο η ύπαρξη των κοινωνικών τάξεων είναι μια καθημερινή βία. Η κρατική τρομοκρατία είναι βία. Οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου είναι βία. Οι εκατό εταιρίες που ευθύνονται για το 71% της ρύπανσης με διοξείδιο του άνθρακα τι είναι; Τα εργατικά ατυχήματα δεν είναι βία; Ή μήπως δεν είναι βία η απόλυση όλων των εργαζομένων της Knorr στο Ντιπιγκέμ και η μεταφορά του εργοστασίου στην Ρουμανία;

Στο τρίτο μέρος του βιβλίου με τον υπότιτλο δημοσιεύεις, οι συγγραφείς μιλούν για το ρόλο της κριτικής, για το εκδοτικό παρασκήνιο, το μιντιακό εμπορικό life style, για τον γολγοθά των συγγραφέων στην καθημερινή προσπάθεια επιβίωσης. 

Τα στοιχεία που αναφέρονται μοιάζουν απίστευτα. Είναι εκπληκτικό ότι στη Γαλλία, που διαφημίζει τον εαυτό της σαν η χώρα των Γραμμάτων και των Τεχνών, μόλις 150 συγγραφείς καταφέρνουν να ζουν από τη δουλειά τους, ενώ το 65% κάνει άλλη εργασία. Το υπουργείο Πολιτισμού αυτής της χώρας έχει ορίσει επισήμως την εξής ποσόστωση στην τιμή ενός βιβλίου: 8% (!!!) για τον συγγραφέα (που χωρίς αυτόν δεν θα υπήρχε καν το βιβλίο), 15% για τον τυπογράφο, 20% για τον διανομέα, 21% για τον εκδότη και 36% για τον βιβλιοπώλη! Δηλαδή, για ένα βιβλίο των 17 ευρώ ο συγγραφέας παίρνει 1,36 ευρώ αλλά και αυτό μόνο αφότου καλυφθεί η συνηθέστατα ισχνή προκαταβολή που έχει καταβάλει ο εκδότης στο δημιουργό. 

Για βιβλία που χρειάστηκαν χρόνια έρευνας και μόχθου ο Ζ.Α. έλαβε (αν είναι δυνατόν!) τις εξής προκαταβολές μεικτά: Για τα Για τα πληγωμένα μας αδέρφια 3.000 ευρώ, για το Ακόμα κι αν απομείνει μονάχα ένας σκύλος 200, για το Κανακύ 10.000, για το Νουντέμ Ντουράκ 2.500, για το Για να σας πολεμήσουν 10.000, για το Ετσι τους κάνουμε πόλεμο 5.000 και για το Λογοτεχνία και επανάσταση 1.000 ευρώ! Ετσι εξηγείται το ότι αυτός ο άνθρωπος φυτοζωεί σε ένα χωριό φτωχός και καταχρεωμένος. Το μηνιαίο του εισόδημα δεν φτάνει πολλές φορές ούτε το επίδομα αλληλεγγύης. 

Φυσικά αν κάποιος δεν έχει παραβιάσει την κόκκινη γραμμή που λέγεται «ανατροπή του καπιταλισμού» κι αν αντί να ενδιαφέρεται για την ουσία της δουλειάς του ενδιαφέρεται για την προώθηση του εαυτού του, τότε ίσως να έχει μια καλύτερη τύχη. Για «κακή» ή μάλλον για καλή του τύχη, ο Ζ.Α. έχει τοποθετήσει τον εαυτό του απέναντι στο λογοτεχνικό και πανεπιστημιακό κύκλωμα. Θεωρεί ότι δεν ανήκει σε αυτό το σινάφι. Σιχαίνεται τον κυνισμό, τον σαρκασμό, τον σκεπτικισμό, την ειρωνεία αυτού του σιναφιού που θεωρεί ότι δεν πιάνεται κορόιδο. Δεν σχετίζεται με κριτικούς ή δημοσιογράφους. Τα βραβεία, οι τιμές ή οι υποτροφίες δεν τον αφορούν. Τον ενδιαφέρει απλώς, τα βιβλία του να αναγνωρίζονται, «όπως αναγνωρίζουμε ένα σύντροφο στο δρόμο». 

Διεκδικεί για τον εαυτό του μόνο το ρόλο του συγγραφέα, παρότι σχετίζεται στενά με την ιστορία και τη δημοσιογραφία, πράγμα που τον βοηθά να προσεγγίζει τα γεγονότα με ακριβή, επιστημονικό τρόπο και με επίκαιρη ματιά. Ο Ζ.Α. περιγράφει τη θλιβερή εμπειρία του, όταν το βραβείο Γκονκούρ, που κέρδισε το πρώτο του βιβλίο (ο ίδιος αρνήθηκε να το παραλάβει), έγινε πρωτοσέλιδο στη Monde, αλλά δεν υπήρχε καμιά αναφορά στο περιεχόμενο του βιβλίου παρά μόνο στο παλτό του συγγραφέα ή τη χλωμάδα του δέρματός του. 

Η μιντιακή περιφρόνηση για το κείμενο, τη γλώσσα και την πολιτική ήταν καθολική και η ματιά καθαρά ηδονοβλεπτική. Και στη Γαλλία, όπως παντού, το εκδοτικό κατεστημένο προωθεί το ευπώλητο σκουπιδαριό με κριτήριο το κέρδος. Η σοβαρή συγγραφική δουλειά που έχει κοινωνικές αναφορές αλλά και όσα σημαντικά γίνονται σε άλλους τομείς της τέχνης, είναι το άλλοθι μιας «δημοκρατικότητας» και ενός υποτιθέμενου πλουραλισμού, καθόλου ενοχλητικού, καθώς οι λαϊκές τάξεις «κρατούνται» ούτως ει άλλως μακριά από την αληθινή τέχνη. Είναι χαρακτηριστική, λέει η Καουτάρ Αρσί, η προώθηση, με μαζικές διαφημιστικές εκστρατείες, ιστοριών μουσουλμάνων γυναικών με τίτλους όπως Η μαντήλα της Τεχεράνης ή Γεννήθηκα στο χαρέμι ή Η ζωή μου ως σκλάβας κ.ο.κ. που κατέληγαν απλώς να διαδίδουν ισλαμοφοβικές αναπαραστάσεις.

Η κατάσταση στον συγγραφικό και εκδοτικό κόσμο αντικατοπτρίζει την πλήρη περιφρόνηση του καπιταλιστικού συστήματος σε ό,τι ονομάζεται μόρφωση και πνευματική καλλιέργεια. Στις συμπληγάδες αυτού του συστήματος ένα σωρό ταλέντα, καταπιεσμένα και κυνηγημένα πνεύματα, ταπεινώνονται, συνθλίβονται, χάνονται ή λοξοδρομούν.

Οι συγγραφείς αυτού του βιβλίου δεν τρέφουν αυταπάτες για την απήχηση και επίδραση της μαχόμενης λογοτεχνίας στην αλλαγή πορείας αυτού του κόσμου. Σε μια εποχή παντοδυναμίας της εικόνας και ραγδαίας εξάπλωσης των τεχνολογιών επικοινωνίας, ο λόγος και η γραφή υποβαθμίζονται δραματικά. Τα σόσιαλ μίντια προωθούν μια άνευ προηγουμένου πλύση εγκεφάλου, διαχέουν την καπιταλιστική αγριότητα και τη βία στις κοινωνικές σχέσεις και λοβοτομούν τη φαντασία. Η αναπαραγωγή στα οπτικοακουστικά μέσα αναξιόπιστων πληροφοριών και ειδήσεων, φτηνής παραφιλολογίας και υπνωτιστκών τηλεοπτικών σειρών, έχει περιθωριοποιήσει ακόμα περισσότερο το συγγραφικό έργο. Ελπίζουν απλώς ότι τα βιβλία τους, προσπαθώντας να αποκαλύψουν τα αίσχη ενός άδικου συστήματος και να εξερευνήσουν την αλήθεια, εντάσσονται στο συλλογικό ποτάμι ανατροπής, είναι ο αντίλαλος της αγωνιζόμενης κοινωνίας. Αυτή η φιλοδοξία είναι εφικτή και είναι αρκετή.

Γιατί ακόμα και σε αυτή την τρομακτική και αποτελματωμένη εποχή, η αλήθεια σε κάθε της μορφή μπορεί να φτάσει σε ευαίσθητους, ανήσυχους και ελεύθερους ανθρώπους.

Ε.Σ.

Εκτύπωση 🖨
ΚΡΙΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΥ
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο ΆρθροΣαν σήμερα 22 Ιούνη
Επόμενο άρθρο Βομβάρδισαν το Ιράν: Οι αμερικάνοι ιμπεριαλιστές προσπαθούν να σώσουν τους σιωναζιστές

Σχετικά Αρθρα

«Αν θέλεις χερσαία μάχη»: ένα προφητικό τραγούδι του 2017

Πολιτισμός 12 Ιούλ 2025, 06:24

Φεστιβάλ Αβινιόν: «Εμείς, γυναίκες και άνδρες του θεάτρου, δηλώνουμε την αλληλεγγύη μας προς τον παλαιστινιακό λαό»

Πολιτισμός 10 Ιούλ 2025, 06:19

Death, death to the IDF!

Πολιτισμός 7 Ιούλ 2025, 19:49

Αβι Μόγκραμπι, ισραηλινός σκηνοθέτης: «Η γενοκτονία των Παλαιστινίων διαρκεί εδώ και 77 χρόνια – Το Ισραήλ δεν υπήρξε ποτέ δημοκρατία»

Ενας συνεπής αντισιωνιστής μιλάει έξω από τα δόντια

Πολιτισμός 6 Ιούλ 2025, 05:55

«Λίβε Παλαιστίνα»: Η δεύτερη ζωή ενός τραγουδιού

Πολιτισμός 5 Ιούλ 2025, 09:14

Πολεμάμε και τραγουδάμε: Δυο νέα τραγούδια από την Παλαιστινιακή Αντίσταση

Πολιτισμός 1 Ιούλ 2025, 09:59
Ροή Ειδήσεων
Διεθνή

Η Παλαιστινιακή Αντίσταση δεν υπογράφει «Λίβανο-Καζέρτα-Βάρκιζα» (πρωτοφανές video)

Ο σιωναζιστικός στρατός διέρρευσε βίντεο που αποθεώνει την Παλαιστινιακή Αντίσταση

13 Ιούλ 2025, 12:07
Διεθνή

Aνάς Αλ-Σαρίφ: «Δεν θα σωπάσω. Δεν θα σταματήσω. Η φωνή μου θα παραμείνει μάρτυρας για κάθε έγκλημα»

13 Ιούλ 2025, 10:09
Παιδεία

109η Σύνοδος Πρυτάνεων: Μέσα «ναι στη Λισαβόνα» και παζάρια για τις διαγραφές «αιώνιων», έξω ξύλο και χημικά

13 Ιούλ 2025, 09:01
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 13 Ιούλη

13 Ιούλ 2025, 00:01
Διεθνή

Δε σας σώνει το Ταλμούδ

12 Ιούλ 2025, 14:51
Εργατικά

Πρωτοβουλία Εργαζομένων ΕΚΠΑ: Αθλιότητα στο Συγκρότημα «Εύριπος» στα Ψαχνά

12 Ιούλ 2025, 11:38
Αγροτικά

ΣΕΚ για ευλογιά αιγοπροβάτων: Προτείνουν υποχρεωτικό εμβολιασμό, ενώ ξέρουν ότι θα επιφέρει καταστροφή

12 Ιούλ 2025, 11:14
Πολιτισμός

«Αν θέλεις χερσαία μάχη»: ένα προφητικό τραγούδι του 2017

12 Ιούλ 2025, 06:24
Αντικυνωνικά

ΑΝΤΙΚΥΝΩΝΙΚΑ

12 Ιούλ 2025, 00:02
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 12 Ιούλη

12 Ιούλ 2025, 00:01
Διεθνή

Κότα λειράτη και μακροπουπουλάτη ήταν ο σιωναζιστής… «ήρωας»

11 Ιούλ 2025, 21:50
Διεθνή

Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος: Συγκλονιστικό μήνυμα από τους γιατρούς του νοσοκομείου Νάσερ στη Χαν Γιούνις

11 Ιούλ 2025, 18:49
Διεθνή

Le Monde: Οι απώλειες του ισραηλινού στρατού τροφοδοτούν θέσεις υπέρ του τερματισμού του πολέμου

11 Ιούλ 2025, 11:28
Παιδεία

Ο Μητσοτάκης έστησε τη λαιμητόμο των διαγραφών φοιτητών

Αυτόματη διαγραφή μετά το ν+2 και ν+3

11 Ιούλ 2025, 06:52
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 11 Ιούλη

11 Ιούλ 2025, 00:01
Διεθνή

Χαμάς: Συμφωνία μόνο με τους όρους της Αντίστασης

Tα τελευταία νέα από τις διαπραγματεύσεις της Ντόχα

10 Ιούλ 2025, 20:17
Πολιτική

Βόλος: Ξεσαλωμένοι σιωνιστές, έβρισαν και χειροδίκησαν κατά πολίτισσας που είπε «Free Palestine»

Εξαλλοι οι Βολιώτες με τον Μπέο που εκτόπισε τα παιδιά από το κολυμβητήριο για να το παραχωρήσει σε σιωνιστικές ομάδες

10 Ιούλ 2025, 17:46
Διεθνή

Βίγκο: Τον πούλο, πουτάνας γιοι σιωνιστές

10 Ιούλ 2025, 17:31
Η παπάρα

Αρχοντιά και Ορθοδοξία

10 Ιούλ 2025, 07:35
Πολιτισμός

Φεστιβάλ Αβινιόν: «Εμείς, γυναίκες και άνδρες του θεάτρου, δηλώνουμε την αλληλεγγύη μας προς τον παλαιστινιακό λαό»

10 Ιούλ 2025, 06:19
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 13 Ιούλη

1924: Τρεις χιλιάδες νεκροί στο Σάο Πάολο σε σύγκρουση επαναστατών με στρατεύματα.

1925: Κατάργηση της ελευθεροτυπίας από τον δικτάτορα Πάγκαλο λόγω “κομμουνιστικού κινδύνου“.

1946: Δολοφονική απόπειρα κατά του Μιλτιάδη Πορφυρογένη με χειροβομβίδες στο σπίτι του.

1991: Η τουρκική αστυνομία σκοτώνει έντεκα μέλη της παράνομης οργάνωσης «Ντεβ Σολ» σε επιδρομές σε διαμερίσματα της Κωνσταντινούπολης.

1997: Η σορός του Τσε Γκεβάρα μεταφέρεται και ενταφιάζεται στην Κούβα.

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

[…] Η Δικαιοσύνη την οποία υπηρετούμε, δεν είναι απλώς μία από τις τρεις εξουσίες. Είναι το σώμα των λειτουργών που με το δικαιοδοτικό τους έργο καλούνται να εξασφαλίζουν την ειρηνική συμβίωση των πολιτών, την ομαλή και ασφαλή λειτουργία των συναλλαγών και με τον τρόπο αυτό η Δικαιοσύνη αναδεικνύεται σε βασικό πυλώνα για την κοινωνική και οικονομική ευημερία και ανάπτυξη της χώρας. […] Θυμίζω ότι η ανεξαρτησία δεν αποτελεί κάποιου είδους προνόμιο, ούτε συνδέετε με αλαζονικές συμπεριφορές, αλλά λειτουργεί αποκλειστικά και μόνον ως εγγύηση των πολιτών για την ορθή απονομή της δικαιοσύνης. Η ανεξαρτησία του Δικαστή αφορά εν πρώτοις τη σχέση του δικαστή με τις άλλες εξουσίες, την εκτελεστική και τη νομοθετική. Οχι όμως μόνο με αυτές: νοείται απέναντι και στη δυναμική που αναπτύσσουν φορείς οικονομικής, κοινωνικής και επικοινωνιακής ισχύος προς επηρεασμό της δικαιοδοτικής κρίσης, ακόμη και απέναντι στον εαυτό μας, απέναντι στις προσωπικές μας πεποιθήσεις, αντιλήψεις, ιδέες, επιλογές, προτιμήσεις, ώστε, όταν ο δικαστής ασκεί το δικαιοδοτικό του έργο να είναι μονάχα η ζώσα ψυχή του νόμου. […] Με την ανεξαρτησία συναρτάται και το ζήτημα, που κάθε τόσο επανέρχεται στο προσκήνιο, της άσκησης κριτικής των δικαστικών αποφάσεων και ο σχολιασμός των δικαστικών ενεργειών. Οι ενέργειες της δικαιοσύνης αναμφίβολα είναι και αυτές αντικείμενο του δημόσιου, δημοκρατικού διαλόγου. Ζήτημα δημιουργείται όταν επιχειρείται, ή φαίνεται ότι επιχειρείται (και εδώ ας θυμηθούμε τη θεωρία των φαινομένων του ΕΔΔΑ), αθέμιτος επηρεασμός των αρμοδίων δικαστικών οργάνων. Κυρίως όταν ο σχολιασμός αφορά εκκρεμή υπόθεση. Ο κίνδυνος αφορά την απονομιμοποίηση του συστήματος που κλονίζει τις βάσεις του κράτους δικαίου. Μάλιστα, το τελευταίο διάστημα παρατηρείτε το φαινόμενο εξωδικαστικά πρόσωπα, καθ’ υπέρβαση των ακροτάτων ορίων μιας καλοπροαίρετης ιδιάζουσας κριτικής, να αμφισβητούν επικριτικά, ως υπερδικαστές το πόρισμα των δικαστικών ερευνών επί της ουσίας και μάλιστα με κριτήρια εξωδικαστικά, επιχειρώντας τη χειραγώγηση και τον επηρεασμό έξωθεν ή τον αυθαίρετο σφετερισμό της συνταγματικά κατοχυρωμένης, ως αδέσμευτης, δικαστικής κρίσης, παραγνωρίζοντας ότι κατά το σύνταγμα η συνείδηση του ίδιου του δικαστικού κριτή πρέπει να συνιστά το μοναδικό παράγοντα σχηματισμού της δικανικής πεποίθησης. […]

Αναστασία Παπαδοπούλου
Πρόεδρος του Αρείου Πάγου

(Στη φωτογραφία που δημοσιεύτηκε σε όλα τα μίντια, αμέσως μόλις ανακοινώθηκε η εκλογή της νέας προέδρου του Αρείου Πάγου, η Αναστασία Παπαδοπούλου φοράει στο λαιμό της ένα κολιέ από πέρλες και έναν ευμεγέθη χρυσό σταυρό. Αρχοντιά και Ορθοδοξία, ο ιδανικός συνδυασμός. Στην ψηφοφορία των συναδέλφων της η Α. Παπαδοπούλου ήρθε τέταρτη, ενώ στην ψηφοφορία της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής ήρθε πρώτη. Και οι δύο αυτές ψηφοφορίες είναι ενδεικτικές. Δεν δεσμεύουν την κυβέρνηση, αλλά έγινε φανερό ποια ήταν η «γραμμή» του μεγάρου Μαξίμου. Αλλωστε, η ίδια η εκλογή της από το υπουργικό συμβούλιο έγινε… διά περιφοράς! Παλιά, κάποιος «κούριερ» θα γύριζε τα υπουργεία και θα μάζευε υπογραφές υπουργών. Πλέον οι υπογραφές μπαίνουν ψηφιακά. Συζήτηση, φυσικά, δεν έγινε. Αυτό έλειπε, να τίθενται προς συζήτηση οι αποφάσεις του αυτοκρατορίσκου. Τα όσα περιέλαβε στη φλύαρη -τρισέλιδη- δήλωσή της η νέα πρόεδρος του Αρείου Πάγου είναι οι συνήθεις παπάρες που λένε οι διοικούντες το δικαστικό σύστημα και οι διοικούντες τις κυβερνήσεις. Τις διαβάζει ή τις ακούει ο κόσμος και σκάει στα γέλια: «Καλά, δε βαρεθήκατε τόσα χρόνια να αυτοδιαψεύδεστε;» Οχι, δε βαρέθηκαν, ούτε θα βαρεθούν. Μήπως έχουν κάτι άλλο να πουν; Προσέξτε, όμως, το διαχωρισμό που κάνει η Α. Παπαδοπούλου. Τα «κονέ» με την κυβερνητική εξουσία και με τους δυνατούς του κεφαλαίου είναι αόρατα. Δύσκολα μπορούν να εντοπιστούν. Οταν καμιά φορά εντοπίζονται και αποκαλύπτονται, έχουμε ένα σκάνδαλο στο χώρο της Δικαιοσύνης. Ομως η κριτική στους χειρισμούς και τις αποφάσεις του δικαστικού μηχανισμού είναι πάντοτε δημόσια. Και γίνεται κατά κανόνα ευθαρσώς. Αυτή την κριτική έβαλε στο στόχαστρό της η νέα πρόεδρος του Αρείου Πάγου. Διεκδικώντας -τι πρωτότυπο!- το «υπεράνω κριτικής» των δικαστών. Τυχαίο; ΥΓ. Δε θα σχολιάσουμε ένα κραυγαλέο ορθογραφικό λάθος στη γραπτή δήλωση της κας Παπαδοπούλου. Είναι απ’ αυτά που συμβαίνουν. Συνήθως τα διορθώνει μια δεύτερη ανάγνωση…)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • 17Ν
    • Εφετείο 17Ν
  • ΕΛΑ
    • Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • Εφετείο ΕΛΑ
    • Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • Επαναστατικός Αγώνας
    • Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • 3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • 4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • Σπάζοντας την πολιορκία
    • Το ημερολόγιο της αποστολής
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • Ποιοι είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης
  • Ποιοι είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo