Είτε πρόκειται για την παράδοξη ιδιοποίηση των δυτικών μουσικών οργάνων, που επέβαλε η αποικιοκρατία, από τη ζωντανή μουσική παράδοση χωρών της Ασίας και της Αφρικής, είτε για την αναπάντεχη έμπνευση που χάρισε ένας περιθωριακός αμερικανός μουσικός στο νοτιοαφρικανικό κίνημα ενάντια στο απαρτχάιντ, είτε για την αποδόμηση ενός ροκ μύθου σε μια εποχή πολιτικών και κινηματογραφικών αμφισβητήσεων, είτε ακόμη για τη συνάντηση ενός πρωτοπόρου μουσικού με μια εξίσου νέα φιλμική γλώσσα, η μουσική και ο κινηματογράφος συναντιούνται μοιραία στις ταινίες αυτού του αφιερώματος: μικρός φόρος τιμής σε όσους έχουν παραβεί ή υπερβεί τις νόρμες της τέχνης τους, για να στοχαστούν και να τραγουδήσουν την καθημερινή ζωή των ανθρώπων.
Οι ταινίες του αφιερώματος:
Παρασκευή 1/4/2016: Αχαλίνωτα Χάλκινα (Brass Unbound/Bewogen Koper, Johan van der Keuken, 1993)
Παρασκευή 8/4/2016: One Plus One / Sympathy for the Devil (Jean-Luc Godard, 1968)
Παρασκευή 15/4/2016: Ψάχνοντας τον Sugar Man (Searching for Sugar Man, Malik Bendjelloul, 2012)
Παρασκευή 22/4/2016: Περνώντας τα σύνορα (Step Across the Border, Nicolas Humbert, Werner Penzel, 1990)
~ Παρασκευή 1/4//2016 ~
AΧΑΛΙΝΩΤΑ ΧΑΛΚΙΝΑ
(Brass Unbound / Bewogen koper, Ολλανδία, 1993, 105’)
Σκηνοθεσία: Γιόχαν βαν ντερ Κέεκεν
Σενάριο: Γιόχαν βαν ντερ Κέεκεν, Ρομπ Μπουνζάγιερ Φλες
Φωτογραφία: Γιόχαν βαν ντερ Κέεκεν
Παραγωγή: Πίτερ βαν Χιούστε, Moondocks
Οι μπάντες των χάλκινων πνευστών ήρθαν από την Ευρώπη μαζί με τους στρατούς, τους εμπόρους και τους εκπροσώπους του χριστιανισμού για να εξαπλωθούν σε όλον τον πλανήτη μέσω της αποικιοκρατικής βαρβαρότητας. Κατέκτησαν εδάφη, υποδούλωσαν λαούς, εξύμνησαν την υποτιθέμενη πολιτιστική ανωτερότητα της Δύσης. Ωστόσο, παράξενα μουσικά υβρίδια είδαν το φως της μέρας όταν τα χάλκινα παντρεύτηκαν με τα κρουστά των φυλών. Ετσι επέστρεψαν με άλλο χαρακτήρα σε διάφορες εκφάνσεις της τζαζ, της ροκ και της world. Γεννημένο από τη συνάντηση του πρωτοπόρου κινηματογραφιστή Γιόχαν βαν ντερ Κέεκεν με τον ανθρωπολόγο Ρομπ Μπουνζάγιερ Φλες, τούτο το κινηματογραφικό οδοιπορικό μας ταξιδεύει από την Ινδονησία στο Νεπάλ και από τη Γκάνα στο Σουρινάμ, καταγράφοντας σε καθεμιά από αυτές τις χώρες τα ανεξίτηλα σημάδια της αποικιοκρατικής κληρονομιάς αλλά και τις απροσδόκητες μεταλλάξεις που οι ντόπιες ζωντανές κουλτούρες επέφεραν στις παλιές καλές φανφάρες των αποίκων.