«Στην Εγνατία, (α) η Ελληνική Δημοκρατία, με το ΤΑΙΠΕΔ, θα απευθυνθεί στη DG MOVE (σ.σ. Γενική Διεύθυνση Μεταφορών της Κομισιόν) για το ξεκαθάρισμα της νέας πολιτικής διοδίων, που θα εφαρμοστεί στον αυτοκινητόδρομο και τους κάθετους άξονές του, μετά την ολοκλήρωση της μελέτης από τους τεχνικούς συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ. Το σχέδιο τιμολογιακής πολιτικής για τα διόδια που θα υποβληθεί στην DG MOVE πρέπει να έχει συμφωνηθεί με το ΤΑΙΠΕΔ πριν από την υποβολή του στη DG MOVE. (β) ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών θα εκδώσει μια ενδιάμεση υπουργική απόφαση θέτοντας τους σταθμούς που η κατασκευή τους έχει ολοκληρωθεί (Παμβώτιδα, Εύζωνοι, Ιεροπηγή, Μέστη) σε λειτουργία υπό την τρέχουσα τιμολογιακή πολιτική διοδίων. (γ) ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών θα εκδώσει μια νέα υπουργική απόφαση (ΥΑ) προς αντικατάσταση της ΥΑ που ρυθμίζει τις απαλλαγές που δημοσιεύτηκαν στο ΦΕΚ στις 27.11.2017. Η νέα ΥΑ θα συμφωνηθεί με το ΤΑΙΠΕΔ πριν από τη δημοσίευσή της. Η ΥΑ θα προβλέπει ότι όλες οι εξαιρέσεις που τέθηκαν μ' αυτήν θα τερματιστούν αμέσως μόλις εγκριθεί η η νέα τιμολογιακή πολιτική για τα διόδια από την DG MOVE και την έκδοση συμπληρωματικής ΥΑ εφαρμογής της νέας τιμολογιακής πολιτικής για τα διόδια όπως αποφασίστηκε από την DG MOVE».
Τα παραπάνω είναι λέξη προς λέξη μετάφραση από το Συμπληρωματικό Μνημόνιο που υπέγραψε η κυβέρνηση με την τρόικα. Αναφέρει και άλλα σχετικά με το διαγωνισμό για το ξεπούλημα της Εγνατίας, αλλά μένουμε σ' αυτά και θα καταλάβετε γιατί.
Πηγαίνοντας μερικούς μήνες πίσω, θα βρούμε τον Σπίρτζη να κάνει «μασάζ» στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, που μετέφεραν την οργή όλης της βόρειας και βορειοδυτικής Ελλάδας για το άνοιγμα διοδίων στην Εγνατία, ενόψει της ιδιωτικοποίησής της (ξεπούλημα). Τους έλεγε ότι αναγκαστικά η Εγνατία πρέπει να πουληθεί, γιατί αυτό προβλέπει η συμφωνία με τους «θεσμούς», όμως αυτός θα προβλέψει τα διόδια να είναι αναλογικά (για πρώτη φορά στην Ελλάδα, όπως έλεγε καμαρώνοντας) και πως το παλεύει να πετύχει εξαιρέσεις για τους κατοίκους των όμορων περιοχών, για ΑμΕΑ, πολύτεκνους και ανέργους.
Στις 29 Νοέμβρη, λοιπόν, ενώ η Εγνατία έχει βγει στο σφυρί (η σχετική ανακοίνωση έγινε από το ΤΑΙΠΕΔ δέκα μέρες πριν, στις 17 Νοέμβρη), οι Σπίρτζης και Τσακαλώτος υπογράφουν μια Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία καθορίζουν νέες τιμές για τα διόδια της Εγνατίας (στην οποία προστίθενται και νέα διόδια), ενώ προσθέτουν και ένα άρθρο που προβλέπει ότι απαλλάσσονται από την καταβολή διοδίων τα ΙΧ που ανήκουν σε ανθρώπους με αναπηρία, σε ανέργους καθώς και τα ΙΧ ή επαγγελματικά οχήματα που ανήκουν σε κατοίκους ή επιχειρήσεις όμορης του δικτύου περιοχής (για τους ανέργους και τους κατοίκους των όμορων περιοχών η απαλλαγή προβλεπόταν «υπό τους όρους που θα καθοριστούν σε απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών»).
Δεν ήξεραν ότι αυτό δεν πρόκειται να περάσει; Ηξεραν και παραήξεραν, όμως ήθελαν να προσφέρουν μια ακόμα γερή δόση κοροϊδίας στον κόσμο που χρησιμοποιεί την Εγνατία σε καθημερινή βάση, για κοντινές διαδρομές. Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Αρης Ξενόφος εκδήλωσε αμέσως την αντίθεσή του. Εκανε μια επίσκεψη στα γραφεία της Εγνατίας Οδού ΑΕ και δήλωσε «αιφνιδιασμένος» από την απόφαση των δύο υπουργών. Τα υπόλοιπα ρυθμίστηκαν μερικές μέρες αργότερα, στη «διαπραγμάτευση» με την τρόικα και αποτυπώθηκαν στο Συμπληρωματικό Μνημόνιο, όπως τα παραθέσαμε παραπάνω.
Πρέπει να σημειωθεί ότι τα διόδια άνοιξαν στην Εγνατία το περασμένο καλοκαίρι, όμως η ΚΥΑ με τις εξαιρέσεις υπογράφηκε στα τέλη του Νοέμβρη, ενόψει της λειτουργίας τεσσάρων ακόμα μετωπικών σταθμών (Παμβώτιδα, Εύζωνοι, Ιεροπηγή και Μέστη), που έχει προσδιοριστεί για τις 14 Δεκέμβρη. Και μάλιστα, για ανέργους και κατοίκους η ΚΥΑ δεν έχει άμεση εφαρμογή, αλλά… περιμένει άλλη Απόφαση του Σπίρτζη. Εβγαλαν, δηλαδή, μια ΚΥΑ καθαρά για τα μάτια. Για να κοροϊδέψουν τον κόσμο ότι δήθεν κάνουν σκληρή διαπραγμάτευση με την τρόικα για να γλιτώσουν από τα διόδια τους κατοίκους των περιοχών γύρω από την Εγνατία.
Τι συμφώνησαν τελικά με την τρόικα, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις; Οτι τον τελικό λόγο θα τον έχει η Γενική Διεύθυνση Μεταφορών της Κομισιόν. Κι ότι σ' αυτή τη Γενική Διεύθυνση δε θα πάει καμιά πρόταση από την ελληνική κυβέρνηση, αν προηγουμένως δεν έχει συμφωνήσει το ΤΑΙΠΕΔ (δηλαδή, οι τεχνοκράτες που ελέγχονται απευθείας από τους ιμπεριαλιστές δανειστές και έχουν σαν καθήκον να εξασφαλίσουν τα μεγαλύτερα οφέλη για τους καπιταλιστές που θα πάρουν τις δημόσιες επιχειρήσεις και υποδομές). Ο Σπίρτζης, λοιπόν, υποχρεώνεται να εκδώσει μια υπουργική απόφαση που θα καθορίζει σε συμφωνία με το ΤΑΙΠΕΔ ποιες θα είναι οι απαλλαγές από τα διόδια (μπορεί, ας πούμε, να μην είναι απαλλαγές, αλλά έκπτωση) και ότι οι όποιες απαλλαγές θα τερματιστούν μόλις η Γ.Δ. Μεταφορών της Κομισιόν εγκρίνει την τιμολογιακή πολιτική διοδίων. Μετά από λίγους μήνες δηλαδή.