Στη Βουλή κατατέθηκε το νομοσχέδιο για την Ερευνα, χωρίς τελικά να περιλαμβάνει τις επίμαχες διατάξεις για την ιδιωτική εκπαίδευση, που είχαν ξεσηκώσει τους σχολάρχες.
Η συγκυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ ανέκρουσε ολοταχώς πρύμναν, κάνοντας για μια ακόμη φορά το χατίρι στους εμπόρους της γνώσης, όπως άλλωστε έχει κάνει σε όλα τα ζητήματα, σε όλους τους τομείς, στα οποία υπήρξε αντίδραση των καπιταλιστών (από αυτό και μόνο μπορεί να καταλάβει κανείς το ποιόν της «σκληρής διαπραγμάτευσης» με το κουαρτέτο των ιμπεριαλιστών δανειστών).
Μετά την οπισθοχώρηση της κυβέρνησης, το συγκρότημα του Αλαφούζου βγήκε με πανηγυρικές ανακοινώσεις και πρωτοσέλιδα.
Οι επίμαχες διατάξεις προωθήθηκαν και από το προηγούμενο δίδυμο του υπουργείου Παιδείας (Μπαλτάς-Κουράκης), όμως και πάλι στάλθηκαν στα αζήτητα έπειτα από τον ξεσηκωμό των σχολαρχών και όλου του εσμού του νεοφιλελευθερισμού.
Οι διατάξεις αυτές δεν αναιρούν το δικαίωμα των καπιταλιστών να έχουν επικερδή δραστηριότητα στον τομέα της εκπαίδευσης, που κατά τα άλλα διακηρύσσεται υποκριτικά και από τους συριζαίους ότι αποτελεί αναφαίρετο, καθολικό δημόσιο αγαθό, ούτε περιορίζουν το δικαίωμα των σχολαρχών να προσελκύουν «πελάτες» με επιπλέον «δραστηριότητες» που πληρώνονται αδρά από αυτούς, επιδιώκουν απλά να δηλώνονται αυτές οι «δραστηριότητες» και να γίνεται ένας στοιχειώδης έλεγχος όσον αφορά τις συνθήκες εργασίας του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Η συνδικαλιστική γραφειοκρατία της ΟΙΕΛΕ, που πρόσκειται στον ΣΥΡΙΖΑ και όλο το προηγούμενο διάστημα πανηγύριζε για τις προωθούμενες διατάξεις που αφορούσαν τα ιδιωτικά σχολεία και φροντιστήρια, προέβαλε τις «βαρυσήμαντες δηλώσεις Φίλη» και τα αφιερώματα της «Αυγής», τώρα «έβαλε την ουρά στα σκέλια».
Με μια λιτή ανακοίνωση, με ύφος απλού παρατηρητή των γεγονότων και με μια δόση αδιόρατης πικρίας, επαναλαμβάνει ως ηχώ την παραπλανητική ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας.
«Κατατέθηκε απόψε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την Ερευνα χωρίς να περιλαμβάνεται σ’ αυτό η διάταξη για τα θέματα ιδιωτικής εκπαίδευσης. Σύμφωνα, ωστόσο, με την ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας, συνεχίζεται ο διάλογος για τη διάταξη με τους αρμόδιους φορείς και θα κατατεθεί προς ψήφιση το επόμενο διάστημα», αναφέρει ξερά η αρχική ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ, ενώ η δεύτερη σημειώνει: «Το αν θα δικαιωθούν όλοι όσοι σήμερα πανηγυρίζουν για τη συνέχιση της ασυδοσίας και της ανομίας στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης εναπόκειται στην πολιτική βούληση της Κυβέρνησης. 60.000 εκπαιδευτικοί θα περιμένουν να δουν, αν η χθεσινή ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας περί κατάθεσης της διάταξης το επόμενο διάστημα επιβεβαιωθεί».
Ακόμη και τώρα οι φιλοκυβερνητικοί γραφειοκράτες συνδικαλιστές δεν μπορούν να ψελλίσουν δυο λόγια καταγγελίας του υπουργείου και της κυβέρνησης, αλλά αφήνουν «παράθυρο» ελπίδας για προώθηση της διάταξης στο επόμενο διάστημα.
Ομως, οι δυο έως σήμερα υπαναχωρήσεις του υπουργείου Παιδείας και η ανακοίνωση της συνέχισης του «διαλόγου», προφανώς με τους καπιταλιστές των ιδιωτικών σχολείων και φροντιστηρίων και τους μηχανισμούς των κομμάτων της αντιπολίτευσης, που αντιδρούν στις επίμαχες διατάξεις, δεν αφήνουν κανένα περιθώριο, κυρίως όσον αφορά τη στοιχειώδη υπεράσπιση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών που εργάζονται στα ιδιωτικά σχολεία και φροντιστήρια, όπου η εκμετάλλευση «έχει αγγίξει κόκκινο».
Γιατί, κατά τα άλλα, οι έμποροι της γνώσης έχουν τους τρόπους και τα μέσα, πίσω από τη βιτρίνα, να ξεφεύγουν από αυτά που επιβάλλουν οι ρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας και αφορούν π.χ. την τήρηση των ωρολόγιων προγραμμάτων. Η παραποίησή τους, κυρίως στο Λύκειο, έχει μετατρέψει τα ιδιωτικά σχολεία σε κανονικά φροντιστήρια προετοιμασίας των μαθητών για τις πανελλαδικές εξετάσεις (κάτι το οποίο επικροτείται και από τους γονείς και μαθητές των σχολείων αυτών, εξ ου και η σιγή ιχθύος από μέρους τους, που καλύπτει τις παρανομίες αυτές των σχολαρχών).
Θυμίζουμε τις βασικές διατάξεις για την ιδιωτική εκπαίδευση, που παραπέμπονται στις ελληνικές καλένδες:
♦ Στα ιδιωτικά σχολεία απαγορεύεται η χορήγηση άδειας φροντιστηρίου και άδειας κέντρου ξένων γλωσσών.
♦ Τα φροντιστήρια και τα κέντρα ξένων γλωσσών καταθέτουν στις οικείες διευθύνσεις εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας το αναλυτικό εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων, από όπου πρέπει να προκύπτει ο αριθμός των τμημάτων και των μαθητών του κάθε τμήματος, οι ώρες διδασκαλίας κάθε μαθήματος και ο διδάσκων κάθε διδακτικής ώρας.
♦ Οι ημέρες διακοπών των φροντιστηρίων καθορίζονται όπως στα δημόσια σχολεία.
Κατά τις ημέρες αργιών και διακοπών οι καθηγητές δεν υποχρεούνται να παρέχουν την εργασία τους δικαιούμενοι των αντίστοιχων αποδοχών. Σε περίπτωση απασχόλησης των καθηγητών σε ημέρες Κυριακής, οι αποδοχές των εργαζομένων προσαυξάνονται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
♦ Το εβδομαδιαίο ωράριο πλήρους διδασκαλίας στα φροντιστήρια και στα κέντρα ξένων γλωσσών καθορίζεται στις 21 ώρες. Η συμπλήρωση πλήρους εβδομαδιαίου ωραρίου συνεπάγεται την απονομή 25 ενσήμων μηνιαίως, ανεξαρτήτως της κατανομής των διδακτικών ωρών μέσα στην εβδομάδα.
♦ Επιτρέπονται παρέκκλιση ως προς το ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας και πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες πέραν του ωρολογίου προγράμματος, κατόπιν σχετικής έγκρισης και ελέγχου τήρησης των απαραίτητων προϋποθέσεων από τα αρμόδια όργανα του υπουργείου Παιδείας.
♦ Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί λαμβάνουν αποζημίωση για εργασία καθ’ υπέρβαση ή προς συμπλήρωση του πλήρους τους ωραρίου τουλάχιστον ίση με την εκάστοτε οριζόμενη για τους δημόσιους εκπαιδευτικούς.
♦ Οι ιδιοκτήτες των φροντιστηρίων και των κέντρων ξένων γλωσσών καταθέτουν στις οικείες διευθύνσεις εκπαίδευσης αντίγραφα των συμβάσεων εργασίας που συνάπτουν με τους διδάσκοντες.
♦ Οι εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται με υποχρεωτική διάρκεια σύμβασης δύο ετών. Μέσα στη διετία, ο ιδιοκτήτης μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση εκπαιδευτικού, με καταβολή αποζημίωσης δύο μηνών. Μετά τη διετία, η σύμβαση ανανεώνεται αυτοδικαίως για τέσσερα ακόμη έτη. Μετά την πάροδο τετραετίας, η σύμβαση μετατρέπεται αυτοδικαίως σε αορίστου χρόνου, οπότε είναι δυνατόν να καταγγελθεί μόνο για διαταραχή του εκπαιδευτικού κλίματος, η αιτιολόγηση της οποίας θα κριθεί από τριμελή επιτροπή, στην οποία συμμετέχουν ένας σύμβουλος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας, ένας εκπρόσωπος της ΟIΕΛΕ και ένας εκπρόσωπος των σχολαρχών. Μετά, ο ιδιοκτήτης του σχολείου μπορεί να καταγγείλει χωρίς αιτιολογία τη σύμβαση μόνο για το 33% των εκπαιδευτικών, οι οποίοι συμπληρώνουν εξαετή υπηρεσία. Στις περιπτώσεις απολύσεων, Υπηρεσιακό Συμβούλιο του υπουργείου Παιδείας ελέγχει τη νομιμότητα της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας και την ενδεχόμενη καταχρηστική άσκηση του δικαιώματος.