Δεν είναι διόλου τυχαίο που ο ακραιφνής, άκρως νεοφιλελεύθερος υπουργός Παιδείας Πιερρακάκης επέλεξε το βήμα της 34ης ετήσιας Ελληνικής Οικονομικής Συνόδου Κορυφής/GES 2023 που διοργάνωσε το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο στις 4-5/12, για να ανακοινώσει τον επικείμενο τελειωτικό ενταφιασμό της δημόσιας δωρεάν Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης και του δημόσιου Πανεπιστήμιου. Με αυτόν τον αλαζονικό, κυνικό και δουλικό τρόπο υποβάλλει τα διαπιστευτήριά του στους εκπροσώπους του ντόπιου και κυρίως του ξένου κεφαλαίου και τους επαναβεβαιώνει την πλήρη ευθυγράμμισή του με τις κατευθυντήριες οδηγίες τους για την επιβολή όλων των αντιδραστικών επιλογών τους στην εκπαίδευση, με οποιονδήποτε τρόπο.
«Θα υπάρξουν τρεις μεγάλες μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες του υπουργείου τους επόμενους μήνες» δήλωσε στο περιθώριο της Συνόδου. «Η πρώτη, έχει γίνει παρουσίαση στο Υπουργικό Συμβούλιο, αφορά την Επαγγελματική Εκπαίδευση και πώς θα τη στοχεύσουμε με κλίμακα τις ανάγκες κάθε τοπικής οικονομίας και κάθε τοπικής κοινωνίας. Η δεύτερη μεγάλη πρωτοβουλία θα αφορά το Ελληνικό Πανεπιστήμιο, που λέμε εμείς «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο». Αφενός τα δημόσια Πανεπιστήμια, την απογραφειοκρατικοποίησή τους και αφετέρου τα μη Κρατικά Πανεπιστήμια. Ουσιαστικά την άρση του κρατικού μονοπωλίου. Και όλα αυτά με αλλαγές, με ενδυνάμωση των δημόσιων Πανεπιστημίων και με μια εξωστρεφή λογική. Και τρίτο, μετά από τα από τα μη Κρατικά Πανεπιστήμια θα έρθει η πρωτοβουλία μας για το «Ανοιχτό Σχολείο». Για όλες εκείνες τις αλλαγές με τις οποίες μάθημα- μάθημα, σχολείο- σχολείο θα οικοδομήσουν την εκπαίδευση του 2024».
Καταρχάς, να πούμε ότι, όλα αυτά που ανακοίνωσε ο υπουργός σ’ αυτήν την καπιταλιστική σύναξη δεν αποτελούν έκπληξη, ούτε προσθέτουν κάποιο ιδιαίτερα νέο στοιχείο στις αντιδραστικές εκπαιδευτικές αναδιαρθρώσεις που ετοιμάζει βήμα-βήμα από τότε που ανέλαβε το χαρτοφυλάκιο της Παιδείας, τις οποίες επαναλαμβάνει όπου βρεθεί και όπου σταθεί. Οι φρουφρούδικες ονομασίες «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο» και «Ανοιχτό Σχολείο», όσο κι αν τις πασπαλίσει με χρυσόσκονη, δεν μπορούν να καλύψουν την μαύρη καταχνιά που θα σκεπάσει τη δημόσια εκπαίδευση του 21ου αιώνα.
Να θυμίσουμε ότι μια μέρα μετά τη λήξη της Συνόδου, ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Ελληνική Λύση και Σπαρτιάτες) το νομοσχέδιο που αφορά τη συμφωνία που υπογράφηκε μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου την 1η Φεβρουαρίου 2023 για την «αμοιβαία ακαδημαϊκή αναγνώριση Πανεπιστημιακών τίτλων σπουδών Ανωτάτων και Ανωτέρων Εκπαιδευτικών και άλλων εγκεκριμένων Ιδρυμάτων», πατώντας πάνω στο άρθρο 28 του Συντάγματος.
Με την ψήφιση αυτού του νομοσχέδιου, ελεύθερα πια, μέσω διακρατικών συμφωνιών, θα επιτρέπεται η ίδρυση και λειτουργία παραρτημάτων ξένων ιδιωτικών Πανεπιστημίων στην Ελλάδα, με τη δυνατότητα να κάνουν μπίζνες, δημιουργώντας ένα τετελεσμένο, που ευελπιστούν να μειώσει τις αντιδράσεις κατά την σκοπούμενη επόμενη συνταγματική αναθεώρηση. Το πράσινο φως θα δοθεί μέχρι το τέλος Δεκέμβρη, με την ψήφιση σχεδίου νόμου που θα συζητηθεί στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο της χρονιάς και θα περιλαμβάνει και τις διακρατικές συμφωνίες (αρθ. 28 Συντάγματος), μέσω των οποίων θα επιτραπεί η ίδρυση και λειτουργία στην Ελλάδα παραρτημάτων ξένων Πανεπιστημίων, ώστε να ανοιχτεί ο δρόμος για την πολυπόθητη για τη ΝΔ κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, όπως προσβλέπουν, από την επόμενη αναθεωρητική βουλή.
Το νομοσχέδιο για τα «Μη Κρατικά Πανεπιστήμια» (όπως τα λένε για να ηχούν πιο γλυκά στα αυτιά του κοσμάκη) θα φέρει το βαρύγδουπο τίτλο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο», διότι κατά τον Πιερρακάκη και την κυβέρνησή του το δημόσιο πανεπιστήμιο μέχρι σήμερα κρατείται δέσμιο του κρατικού μονοπωλίου και της κρατικής γραφειοκρατίας. Οταν μάλιστα κλήθηκε από τους δημοσιογράφους να επεξηγήσει τον τίτλο, έγινε σαφέστατος για το τι εννοεί: Χρειάζεται λοιπόν, «να το απογραφειοκρατικοποιήσουμε, να το διεθνοποιήσουμε περαιτέρω, να δημιουργήσουμε παραμέτρους ευελιξίας και να γίνει άρση του κρατικού μονοπωλίου κατ’ εφαρμογή του ενωσιακού δικαίου. Αυτό είναι και το πνεύμα του αρθ. 28. Το πνεύμα είναι η Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση. Αυτό και θα κάνουμε και θα το κάνουμε». Οταν οι ευρώδουλοι και αμερικανόδουλοι μιλάνε γι «διεθνοποίηση» του δημόσιου πανεπιστήμιου, όπως και για «εξωστρέφεια» και τα παντρεύουν με όρους όπως «ευελιξία» και «άρση του κρατικού μονοπωλίου», μια είναι η κατεύθυνση που δείχνουν:
Το δημόσιο πανεπιστήμιο πρέπει να χάσει το πραγματικό του περιεχόμενο και τον προσανατολισμό στην κατεύθυνση της εξέλιξης της επιστήμης και της επιστημονικής έρευνας με στόχο τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης της ανθρωπότητας και να επαναπροσανατολιστεί στην κατεύθυνση της εξυπηρέτησης των αναγκών και συμφερόντων της καπιταλιστικής αγοράς, να λειτουργεί υπό την επιτήρηση και τις κατευθύνσεις των καπιταλιστών επιχειρηματιών, με όρους αγοράς και κάτω από αυστηρή πειθαρχία και κλίμα υποταγής. Επομένως, τα προγράμματα και το περιεχόμενο των σπουδών, η έρευνα και τα προϊόντα της θα ορίζονται από τους καπιταλιστές και θα εξυπηρετούν τις ανάγκες τους για μέγιστο κέρδος. Αυτή είναι η διεθνής στρατηγική του κεφαλαίου, που κατ’ εντολές του η κυβέρνηση Μητσοτάκη έθεσε ως «στρατηγική της προτεραιότητα», την οποία επιδιώκει να εφαρμόσει και στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο και που ως ένα βαθμό το έχει καταφέρει μέχρι σήμερα.
Ετοιμο είναι και το νέο νομοσχέδιο-λίφτινγκ της λεγόμενης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, το οποίο έχει παρουσιαστεί στο υπουργικό συμβούλιο, όπως είπε ο υπουργός.
Ο φόβος όλων των αστικών κυβερνήσεων πάντα ήταν και θα είναι η ιστορικά διαμορφωμένη τάση της εργαζόμενης κοινωνίας να επιθυμεί πανεπιστημιακή μόρφωση για τα παιδιά της, που θα λειτουργεί ως εφαλτήριο για μια καλύτερη θέση στην κοινωνία. Ο φόβος τους αυτός εδράζεται στη γνώση ότι το Πανεπιστήμιο χτίζει συγκροτημένες προσωπικότητες, με γνώση και κρίση για την κοινωνικοοικονομική και πολιτική πραγματικότητα, ικανές, όταν χρειαστεί, να διεκδικούν και να αγωνίζονται για καλύτερη δουλειά και καλύτερους μισθούς, αλλά και για πολιτικές ελευθερίες και δικαιώματ, αν πιεστούν.
Αποτελούν δηλαδή έναν εν δυνάμει στρατό ανατροπής και αυτός είναι ο μεγάλος τους φόβος. Γι΄αυτό πάντα τους βάζουν ταξικούς φραγμούς και ανυπέρβλητα εμπόδια στο Λύκειο που αποτελεί και τον προθάλαμο των Πανεπιστημίων, ώστε να τους κόβουν τα φτερά για το πανεπιστήμιο. Προαγωγικές εξετάσεις από τάξη σε τάξη, πανελλαδικές εξετάσεις καρμανιόλα, Τράπεζα Θεμάτων με αυξανόμενη δυσκολία, Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής κ.λπ., ενώ κάθε τόσο ρετουσάρουν την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (ΕΕΚ), με στόχο να την κάνουν πιο θελκτική και να σπρώξουν σ’ αυτήν την κατεύθυνση την τεράστια πλειοψηφία των παιδιών της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, που με κομμένα φτερά και όνειρα, με σκυμμένο κεφάλι θα επανδρώσουν από τα μικράτα τους τις γαλέρες των καπιταλιστών.
Αυτό κάνει για άλλη μια φορά και ο νέος υπουργός Παιδείας, ο οποίος θα παρουσιάσει, κατά την εκπαιδευτική ιστοσελίδα esos.gr, σημεία του νέου νομοσχέδιου, μαζί με τον πρωθυπουργό στις 19 Δεκέμβρη στο Πρότυπο ΕΠΑΛ Περάματος (δεν είναι τυχαία η επιλογής της εργατούπολης), όπου θα προσπαθήσουν ξανά να θαμπώσουν τους μαθητές με στολίδια επιστημονικοφανούς αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και να τους καλλιεργήσουν την ψευδαίσθηση ότι προσφέρονται πολλές επαγγελματικές διέξοδοι με την προσθήκη 130 νέων ειδικοτήτων.
Ομως οι στόχοι τους είναι ξεκάθαροι και δεν μπορούν να τους καλύψουν με φτιασιδώματα. Τα νέα τους Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ) ή campus όπως τα ονομάζουν, για να παραπέμπουν σε… πανεπιστήμια, θα είναι περίπου 60 σε όλη την επικράτεια και σε κάθε ένα από αυτά θα συνυπάρχουν ένα Εργαστηριακό Κέντρο, ένα ΕΠΑΛ και ένα ΙΕΚ, το οποίο, κατά πληροφορίες, θα μετονομαστεί σε Σχολή Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.ΑΝ.Ε.Κ.). Τα ΚΕΕΚ θα είναι συνδεδεμένα με τις ανάγκες κάθε τοπικής οικονομίας και την αγορά εργασίας και θα βρίσκονται υπό την εποπτεία και τον συντονισμό μανατζαρέων.
«Μεγάλη μεταρρύθμιση» ανακοίνωσε ο Πιερρακάκης και για την Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση, η οποία έρχεται με νέο νομοσχέδιο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024, το οποίο έχει να κάνει με το αποκαλούμενο από τον ίδιο «Ανοιχτό Σχολείο» και ξεκαθαρίζει, για να μην παρανοούμε, αν και δεν χρειαζόταν: «Εχει να κάνει, όχι μόνο σαν υποδομή, αλλά και σαν φιλοσοφία, σαν ιδέες με το πώς ανοίγουμε το σχολείο στην τοπική κοινωνία. Πώς να μάθουμε να δουλεύουμε καλύτερα σε ομάδες. Αυτό είναι το πρώτο. Αυτό αφορά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, αλλά πρέπει να ξεκινάμε από μικροί να μαθαίνουμε την κουλτούρα της ομαδικής δουλειάς είτε σε ομαδικές εργασίες είτε σε εθελοντικές δραστηριότητες ευρύτερης δράσης στο χώρο του σχολείου. Αυτά από μόνα τους δείχνουν την κατεύθυνση προς την οποία θέλουμε να πάμε την στρατηγική μας για το σχολείο. Λέγεται Ανοιχτό Σχολείο. Φαίνεται ως ένα τρίγωνο το οποίο θα περιλαμβάνει τρία πράγματα. Αλγοριθμική σκέψη. Λογοτεχνική σκέψη δηλαδή φαντασία και Εθελοντική δράση. Το να δουλεύουμε σε ομάδες, το να μάθουμε για την επιχειρηματικότητα και το να καινοτομούμε είναι κάτι που ξεκινά από το σχολείο».
Αυτά τα τρία πράγματα αποτελούν τον πυρήνα των αλλαγών στην Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση που οραματίζεται η άκρως νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση της ΝΔ. Το σχολείο δεν οφείλει να διαμορφώνει ολοκληρωμένες προσωπικότητες, με βαθιές, πολύπλευρες και στέρεες γνώσεις, με ολόπλευρη ανάπτυξη και καλλιέργεια των κλίσεων και δεξιοτήτων των μαθητών, αλλά να τους εφοδιάζει με κατακερματισμένες γνώσεις και να καλλιεργεί δεξιότητες που συνδέονται με την ανάπτυξη υπολογιστικής σκέψης που, σε συνθήκες ενός καπιταλιστικού κοινωνικο-οικονομικού συστήματος, θεωρείται απαραίτητο εφόδιο στο κυνήγι της επιτυχίας.
Πάντως το νέο σχολείο που οραματίζεται η κυβέρνηση της ΝΔ, έτσι όπως το περιγράφει ο υπουργός Παιδείας μ΄ αυτό το τρίγωνο που αναφέρει σε όλες του τις τελευταίες συνεντεύξεις, επιγραμματικά, χωρίς άλλες λεπτομέρειες, αφού -όπως λέει- το νομοσχέδιο είναι ακόμα υπό σχεδιασμό, σε παραπέμπει συνειρμικά σε Α.Ε., όπου ο κάθε εργαζόμενος (μαθητής) λειτουργεί ως μέλος μιας ομάδας ατόμων που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους για την επίτευξη ενός κοινού στόχου, με καθορισμένο ρόλο, ώστε να έχει και συγκεκριμένες ευθύνες και φυσικά με ανάλογη αμοιβή (κατηγοριοποίηση-αξιολόγηση).
Ε, αυτό το σχολείο, ακόμα και σε συνθήκες καπιταλισμού, δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της γενικής μόρφωσης των παιδιών, αλλά στις ανάγκες και τα συμφέροντα αυτών που με τις επιταγές τους οδηγούν σε πλήρη αφανισμό τη δημόσια δωρεάν γενική εκπαίδευση των μαθητών. Και αυτό πρέπει να ξεσηκώσει και να οδηγήσει στο δρόμο του αγώνα όλο τον κόσμο, για την κατάργηση αυτού του εκτρώματος που ετοιμάζει η κυβέρνηση του κεφαλαίου.
ΥΓ. Ο Πιερρακάκης από τις εδώ και εκεί συνεντεύξεις του δεν άφησε να εννοηθεί ότι κάτι έχει αλλάξει στο γνωστό μέχρι τώρα πρόγραμμά του για την Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση, πέρα από τις προαναφερόμενες, για τις οποίες μπορείτε να δείτε εδώ και εδώ.