Πληθαίνουν οι αντιδράσεις ενάντια στα Ωνάσεια Σχολεία. Στον Εύοσμο-Κορδελιό Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκε διαδήλωση μαθητών, στο Ηράκλειο Κρήτης, όπου είναι δύο τα σχολεία που θα μετατραπούν σε Ωνάσεια γίνονται συσκέψεις και ετοιμάζονται κινητοποιήσεις, ενώ οι εκπαιδευτικοί σημειώνουν χαρακτηριστικά ότι «σε μια λαϊκή γειτονιά, το να θέτεις όρους εισαγωγής στο σχολείο με εξετάσεις είναι σαν να αποκλείεις εξ ορισμού μια σειρά μαθητών, την ώρα που ως προίκα του το Ωνάσειο σχολείο παίρνει από το Δημόσιο το κτίριο αλλά και το εκπαιδευτικό προσωπικό που θα αμείβεται από τον κρατικό κορβανά».
Η ΟΛΜΕ αποφάσισε την κήρυξη τρίωρης διευκολυντικής στάσης εργασίας (11:00-14:00) την Τετάρτη 29/1/2025, ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου για τα Ωνάσεια, προκειμένου να συμμετάσχουν εκπαιδευτικοί στις κατά τόπους κινητοποιήσεις και το απόγευμα της ίδιας μέρας, στις 17:30 συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από τη Βουλή.
Μπορεί μια μειοψηφία πολιτών να έχει φάει το παραμύθι της «αριστείας» (κάποιοι παρασυρμένοι και από τα τεράστια προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης και την εγκατάλειψή της από τις αστικές κυβερνήσεις ψάχνουν ένα καλύτερο σχολείο για τα παιδιά τους), όμως η συντριπτική πλειοψηφία της εργαζόμενης κοινωνίας αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται για ένα αφήγημα που απευθύνεται στη μειοψηφία που διαθέτει ανώτερο κοινωνικο-οικονομικό και μορφωτικό προφίλ και αποκλείει τη συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών των λαϊκών οικογενειών.
Θορυβημένος ο Πιερρακάκης από τις αντιδράσεις, κατέθεσε τροπολογία, προσπαθώντας να μανιπουλάρει τις αντιδράσεις, η οποία, όμως, τροπολογία αφήνει ανέγγιχτη την ουσία που είναι το χάρισμα σε ένα καπιταλιστικό ίδρυμα τμήματος των δημόσιων σχολείων, η όξυνση των αντιθέσων, της κατηγοριοποίησης και των ταξικών διαφορών.
Σύμφωνα με την τροπολογία:
-Η τελική κατάταξη των μαθητών, κατά τη διαδικασία επιλογής διαμορφώνεται βάσει και του γεωγραφικού παράγοντα.
O γεωγραφικός παράγοντας προσδιορίζεται με βάση τον τόπο της συνήθους διαμονής των μαθητών σε σχέση με την έδρα του Δημοσίου Ωνασείου Σχολείου (ΔΗΜ.Ω.Σ.), που βρίσκονται εντός του Δήμου ή της ίδιας γεωγραφικής υποδιαίρεσης του Δήμου, η οποία εμπίπτει εντός της χωρικής αρμοδιότητας της οικείας Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. Το κατ’ ελάχιστο ποσοστό επιλογής μαθητών κυμαίνεται από σαράντα τοις εκατό (40%) έως εξήντα τοις εκατό (60%) του συνολικού αριθμού των εισακτέων του οικείου ΔΗΜ.Ω.Σ.
-Είναι δυνατή η κατ’ εξαίρεση εισαγωγή μαθητή εφόσον
α) ο μαθητής είναι στους πίνακες των επιλαχόντων
β) στη σχολική μονάδα φοιτά αδερφός του που είχε εγγραφεί σε αυτήν πριν τον χαρακτηρισμό της ως ΔΗΜΩΣ.
Η ρύθμιση, η οποία θα ισχύσει για τα δύο πρώτα χρόνια, ισχύει και στα Πειραματικά σχολεία και προβλέπει τη δυνατότητα εισαγωγής νεότερων αδερφών, ακόμα και αν δεν έχουν επιτύχει την απαιτούμενη βαθμολογία μέχρι συμπλήρωσης του ανώτατου αριθμού μαθητών.
-Η μεταφορά των μαθητών γίνεται από την οικεία Περιφέρεια, όπως ισχύει για τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία.
- Οι υπηρετούντες εκπαιδευτικοί στα σχολεία που χαρακτηρίστηκαν Ωνάσεια μπορούν να παραμείνουν στη θέση τους με διετή θητεία, προκειμένου να επιμορφωθούν και να προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις, κατόπιν αίτησής τους. Μετά τη διετία μπορούν να δεκδικήσουν θέση στο Ωνάσειο Σχολείο, μετά από σχετική Πρόσκληση.
- Κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου -και πάντως όχι πέραν του σχολικού έτους 2026-2027-, για την επιλογή Διευθυντή, Υποδιευθυντή και διδακτικού προσωπικού σε κάθε Ωνάσειο Σχολείο, δεν απαιτείται η συνδρομή του κριτηρίου της κατάρτισης και εξοικείωσης με τις σύγχρονες μορφές ψηφιακής τεχνολογίας με ελάχιστο επίπεδο γνώσης Τεχνολογιών Πληροψορίας και Επικοινωνιών την Πιστοποίηση Επιμόρφωσης Β’ Επιπέδου. Το αργότερο εντός του παραπάνω χρονικού διαστήματος είναι απαραίτητη η προσκόμιση, είτε αποδεικτικού εγγράφου, από το οποίο προκύπτει η ένταξη του ενδιαφερομένου σε πρόγραμμα Πιστοποίησης Επιμόρφωσης, είτε η ολοκλήρωση του προγράμματος Πιστοποίησης Επιμόρφωσης Β’ Επιπέδου.
Μέχρι το τέλος του σχολικού έτους 2028-2029, οι Διευθυντές, οι Υποδιευθυντές και το διδακτικό προσωπικό οφείλουν να έχουν ολοκληρώσει το πρόγραμμα Πιστοποίησης Επιμόρφωσης Β’ Επιπέδου, άλλως δεν ανανεώνεται η θητεία τους.
Συντονισμένος με τον Πιερρακάκη στην προσπάθεια μανιπουλαρίσματος εκπαιδευτικών, μαθητών, γονιών, εργαζόμενης κοινωνίας, ήταν και ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση.
Ο οποίος είπε ότι «ο Αριστοτέλης Ωνάσης υπέδειξε την κοινωφέλεια ως αρχή που ρυθμίζει τη λειτουργία του ιδρύματος», θεωρώντας μας ηλίθιους και με μνήμη χρυσόψαρου για να μην θυμόμαστε πώς το εφοπλιστ(ρη)κό κεφάλαιο απέκτησε τα πλούτη του, προσφέροντας και κάποια ξεροκόμματα σε αντιστάθμισμα των φοροαπαλλαγών και του ξεπλύματος στην «κολυμβήθρα του Σιλωάμ» των κριμάτων του.
Είπε ότι το ίδρυμα δεν θα έχει …κανένα φορολογικό έσοδο ότι βασικό κριτήριο είναι να δοθούν ίσες ευκαιρίες σε μαθητές που ζουν σε περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις, ότι τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών δεν θα θιγούν, ότι το ίδρυμα δεν θα παρέμβει στην αξιολόγησή τους, κλπ. Κοντολογίς, αράδιασε μια σειρά «επιχειρήματα», που διαψεύδονται από την ίδια τη Σύμβαση και από το νομοσχέδιο κύρωσής της.
Θυμίζουμε ότι
- Η εκχώρηση αριθμού δημόσιων σχολείων σε ένα καπιταλιστικό ίδρυμα πιστοποιείται καθαρά και με όσα προβλέπονται στο άρθρο 11 της Σύμβασης, καθώς «ρητά συμφωνείται ότι οι όροι της παρούσας Σύμβασης Δωρεάς υπερισχύουν κάθε αντίθετης διάταξης της εκάστοτε ισχύουσας νομοθεσίας και κανονιστικού πλαισίου»!
- Η Διοικούσα Επιτροπή των Ωνάσειων Σχολείων, με τις πολύ αυξημένες αρμοδιότητες, είναι αυτή που κάνει ουσιαστικό κουμάντο στα Ωνάσεια Σχολεία.
Π.χ. Επιλέγει τον Διευθυντή και τους εκπαιδευτικούς του Δικτύου, μεριμνά για την απόλυτη εφαρμογή του προγράμματος των ΔΗΜΩΣ, αξιολογεί τα σχολεία και ουσιαστικά αποφασίζει για τον χαρακτηρισμό ή αποχαρακτηρισμό τους ως σχολεία ΔΗΜΩΣ, αξιολογεί τον Διευθυντή, τον Υποδιευθυντή, τους εκπαιδευτικούς και την παραγωγή εκπαιδευτικού έργου (πρόσθετη ειδική αξιολόγηση πέραν αυτής που προβλέπεται από τους νόμους 4547/2018 και 4692/2020 ), εισηγείται (στην ουσία αποφασίζει) στον υπουργό Παιδείας την τροποποίηση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών και τον τύπο των εξετάσεων εισαγωγής στα σχολεία ΔΗΜΩΣ, καθορίζει τον αριθμό των μαθητών που θα εισαχθούν, αποφασίζει για τα επιμορφωτικά προγράμματα των εκπαιδευτικών, «εισηγείται» «εναλλακτικά» συστήματα εκπαίδευσης, διοίκησης, λειτουργίας των σχολικών μονάδων και αξιολόγησης, εκδίδει τον Κανονισμό Λειτουργίας, μεριμνά για την προσέλκυση άλλων χορηγιών, δωρεών κ.λπ., συνεργάζεται με ΑΕΙ, ερευνητικά κέντρα, «κοινωνικούς φορείς» και αποφασίζει για τις «διεθνείς συνεργασίες», κ.ά.
Η ανακοίνωση της ΟΛΜΕ για τα Ωνάσεια Σχολεία
Τα Ωνάσεια σχολεία και η εκχώρηση του δημόσιου αγαθού της παιδείας σε ιδιώτες αναδόχους!
Στις 20 Ιανουαρίου 2025 υπογράφτηκε η πρώτη σύμβαση μεταξύ της Πολιτείας και του Ωνάσειου Ιδρύματος για τη δημιουργία 22 Ωνάσειων προτύπων Γυμνασίων και Λυκείων με χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Ωνάση. Το σχετικό νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή και στις 24 Ιανουαρίου ξεκίνησε η συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Με τη σύμβαση αυτή εκχωρείται ένα τμήμα της δημόσιας δωρεάν δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ιδιώτες αναδόχους!
Διαμορφώνεται συνεπώς, ένα νέο πεδίο θεσμικής πραγματικότητας και ένα παράλληλο σύστημα σε λειτουργία. Σε αυτό το νέο θεσμικό πλαίσιο συγκροτείται μια κυρίαρχη και με αποφασιστικό χαρακτήρα δομή, αυτή της Διοικούσας Επιτροπής η οποία με το εύρος των αρμοδιοτήτων που συγκεντρώνει, λειτουργεί ως ένα σχήμα με υπερεξουσίες.
Στα 22 Ωνάσεια Σχολεία που θα «ιδρυθούν» οι μαθητές θα εισάγονται με εξετάσεις ή ηλεκτρονικό τέστ δεξιοτήτων. Αυτό υπερβαίνει ακόμη και τις εξετάσεις εισαγωγής στα πρότυπα και καταργεί τα υφιστάμενα σχολεία της γειτονιάς, δημιουργώντας τεράστια ζητήματα για τα υπόλοιπα παιδιά που δεν θα επιλεγούν! Σε αυτά προβλέπεται ότι θα παρακολουθούν «ιδιαίτερα» εκπαιδευτικά προγράμματα, διαφορετικά από τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία, το προσωπικό θα επιλέγεται με διαφορετικά κριτήρια ακόμη και από τα πρότυπα σχολεία με «ειδική αξιολόγηση», συνεντεύξεις, τετραετή θητεία και υψηλότερες αμοιβές έναντι των άλλων εκπαιδευτικών ενώ θα υπάρξει και ανάλογη απώλεια οργανικών θέσεων για το προσωπικό που ήδη υπηρετεί σε αυτά!
Οι συνθήκες αυτές θα οδηγήσουν στη γιγάντωση μιας νέας βιομηχανίας φροντιστηρίων για την «πολυπόθητη» εισαγωγή. Η ανταπόκριση σε αυτή τη συνθήκη η οποία σχετίζεται άμεσα με την οικονομική και κοινωνική προέλευση θα επιδρά με τρόπο καταλυτικό και στο ποιος/α θα εισάγεται σε ένα τέτοιο σχολείο. Προκαλεί σοβαρό προβληματισμό και δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό, σε μια περιοχή να επενδύονται εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε ένα σχολείο και μερικά τετράγωνα δίπλα, ένα άλλο σχολείο, να πρέπει να διαχειριστεί την πραγματικότητα σε καθεστώς έντονης υποχρηματοδότησης.
Οδηγούμαστε πλέον σε μια εκπαιδευτική πραγματικότητα η οποία θα χαρακτηρίζεται – εμφατικά πια – από την κυριαρχία των ανισοτήτων με τη δημιουργία νέων «νησίδων αριστείας» εκπαιδευτικών και μαθητών και όχι φυσικά ποιοτικών δημόσιων σχολείων. Η Κυβέρνηση στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα στην κοινωνία: Δεν είναι ευθύνη και υποχρέωση της οργανωμένης πολιτείας να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία όλων των σχολείων, με σύγχρονα προγράμματα σπουδών, ασφαλείς και επαρκείς υποδομές, με το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό και με την αναγκαία υποστήριξη ειδικών επιστημόνων (ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών κ.λπ.).
Είναι προφανές ότι ενάντια στη νεοφιλελεύθερη αντίληψη της Κυβέρνησης και για την πραγματική αναβάθμιση και ανασυγκρότηση του εκπαιδευτικού συστήματος της Χώρας απαιτείται -σε πρώτη φάση- αύξηση των δαπανών για την Παιδεία τουλάχιστον στο 5% του ΑΕΠ. Με ένα εκτεταμένο πρόγραμμα κατασκευής νέων σχολικών κτιρίων, ενεργειακής αναβάθμισης των υφιστάμενων και φυσικά αντισεισμικού ελέγχου για το σύνολο των σχολικών κτιρίων της χώρας. Η δημόσια και δωρεάν Παιδεία πρέπει να αφορά ολους και όλες, μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς, με όρους ισότητας και συμπερίληψης.
Απαιτούμε:
- Να μην καταργηθεί κανένα σχολείο της γειτονιάς
- Να σταματήσει η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων
- Δημόσια δωρεάν εκπαίδευση για όλα τα παιδιά