Χιλιάδες φοιτητές, μαθητές, εκπαιδευτικοί πήραν μέρος χθες 11/1 στο μεγάλο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο ενάντια στα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Συλλαλητήρια πραγματοποιήθηκαν στη Θεσσαλονίκη και σε πολλές πόλεις της Ελλάδας.
Σε συμμετοχή στο συλλαλητήριο καλούσαν Σύλλογοι μελών ΔΕΠ, η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ που πήραν και αποφάσεις για τρίωρες στάσεις εργασίας.
Ενιαίος Σύλλογος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΣΔΕΠ του ΠΑΔΑ καλεί σε μαζική συμμετοχή στην πανεκπαιδευτική κινητοποίηση που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη, 11 Ιανουαρίου 2024, με συλλαλητήρια σε όλη τη χώρα ενάντια στις εξαγγελίες της Κυβέρνησης για το επικείμενο σχέδιο νόμου για ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Σύμφωνα με τις εξαγγελίες , το σχέδιο νόμου με τον προσβλητικό τίτλο «ελεύθερο πανεπιστήμιο» αναμένεται να εισάγει με αντισυνταγματικό τρόπο τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στη χώρα. Αναμένεται να οξύνει περαιτέρω τις κοινωνικές ανισότητες και να φέρει ένα ακόμα πλήγμα στην υποχρηματοδοτημένη και υποστελεχωμένη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση με πρώτο θύμα τα περιφερειακά πανεπιστήμια.
Διεκδικούμε
- δημόσια και δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση με επαρκή χρηματοδότηση και κάλυψη των χρόνιων ελλείψεων σε μέλη ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ και διοικητικό προσωπικό
- καθολική κάλυψη των αναγκών σίτισης και στέγασης των φοιτητών
- Σεβασμό του άρθρου 16 του Συντάγματος
Συμμετέχουμε δυναμικά στην κινητοποίηση την Πέμπτη 11/1 στις 12:00 στα Προπύλαια
Ενιαίος Φορέας Διδασκόντων Σχολής Κοινωνικών Επιστημών Πανεπιστήμιου Κρήτης
Ο Ενιαίος Φορέας Διδασκόντων στηρίζει την πανελλαδική κινητοποίηση της πανεπιστημιακής κοινότητας που αποσκοπεί στη ματαίωση του κυβερνητικού σχεδίου ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων. Η ανώτατη παιδεία είναι, και πρέπει να παραμείνει, αποκλειστικά δημόσιο αγαθό, όπως ορίζει το Σύνταγμά μας. Για τον λόγο αυτό αντιστεκόμαστε σε κάθε προσπάθεια μετατροπής της σε εμπόρευμα και υπαγωγής της στις επιταγές της αγοράς και του οικονομικού ανταγωνισμού. Παράλληλα, διεκδικούμε την ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου, το οποίο έχει ως αποστολή να λειτουργεί σε συνθήκες ακαδημαϊκής ελευθερίας, με γνώμονα την πρόοδο της επιστημονικής έρευνας και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης.
Κοινή ανακοίνωση των ΔΣ των Συλλόγων μελών ΔΕΠ, ΕΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ και Διοικητικού Προσωπικού του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
«Mε κοινή τους ανακοίνωση, τα διοικητικά συμβούλια των συλλόγων Μελών ΔΕΠ, ΕΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ και Διοικητικού Προσωπικού του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων εκφράζουν την πλήρη αντίθεσή τους στο «νόμο Πιερρακάκη» που εγκαθιδρύει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Οι σύλλογοι του εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού, τονίζουν ότι ο νόμος φέρει τον «ψευδεπίγραφο τίτλο ‘’Ελεύθερο Πανεπιστήμιο’’ και επικεντρώνουν σε έξι σημεία, όπως ακριβώς τα διατυπώνουν:
- παραβλέπει το Σύνταγμα της χώρας καταστρατηγώντας το άρθρο 16
- ιδρύει ιδιωτικά πανεπιστήμια συμβάλλοντας στην περαιτέρω εμπορευματοποίηση και υποβάθμιση της παιδείας
- αγνοεί συστηματικά τις εκκλήσεις της πανεπιστημιακής κοινότητας για τις ουσιαστικές ανάγκες της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (υποχρηματοδότηση, ζητήματα υποδομών κτιριακών και ερευνητικών, κενά στο διδακτικό και διοικητικό προσωπικό κ.α.)
- δημιουργεί έναν μηχανισμό παραγωγής πτυχιούχων από κάθε είδους κολέγια που αναβαπτίζονται σε “πανεπιστήμια”, μολονότι δεν καλύπτουν καμιά επιστημονική προδιαγραφή ΑΕΙ
- δημιουργεί συνθήκες για να γίνουν τα δημόσια πανεπιστήμια εκείνα που θα δίνουν τη σφραγίδα ποιότητας σε ξένα ιδιωτικά ιδρύματα μέσω συμπράξεων.
- υπονομεύει την βιωσιμότητα τόσο του συνόλου των δημοσίων όσο και ιδιαιτέρως των περιφερειακών πανεπιστήμιων
Καλούν στην κινητοποίηση της Πέμπτης 11/1 στις 11, στην κεντρική πλατεία και προκηρύσσουν στάση στάση εργασίας την ίδια μέρα, από τις 11.00 ως τις 13.00.
Πηγή: typos-i.gr
Ηδη σε πολλές πανεπιστημιακές σχολές γίνονται καταλήψεις ενώ πραγματοποιούνται και γενικές συνελεύσεις για να αποφασιστεί νέος γύρος κινητοποιήσεων.
Κάθε μέρα που περνά δημοσιεύονται και νέες αποφάσεις Συλλόγων μελών ΔΕΠ ενάντια στην κατεδάφιση του άρθρου 16 μέσω του νομικού τρικ του άρθρου 28.
Ανακοίνωση Κεντρικού Συμβούλιου Συλλόγου ΔΕΠ Πανεπιστήμιου Αιγαίου
Ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος!
Ενάντια στην ίδρυση ιδιωτικών και μη κρατικών πανεπιστημίων!
Παλεύουμε για αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν τριτοβάθμια παιδεία!
Ήδη στο προεκλογικό της πρόγραμμα η ΝΔ είχε εγγράψει την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος (16Σ) και την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα. Με τις προγραμματικές δηλώσεις η κυβέρνηση της ΝΔ το θέτει ως προμετωπίδα της πολιτικής της. Η σχετική συζήτηση δεν είναι κάτι καινούργιο: Έχει ξεκινήσει από την δεκαετία του ´80 πάλι από την ΝΔ, ενώ η απόπειρα αναθεώρησης του άρθρου 16Σ το 2006/07 βρήκε απέναντί της ένα μεγαλειώδες φοιτητικό και πανεπιστημιακό κίνημα που απέτρεψε την συνταγματική αναθεώρηση στο σύνολό της.
Η επαναφορά του ζητήματος ώστε να επιτραπεί η ίδρυση ιδιωτικών και μη κρατικών πανεπιστημίων είναι κάτι αναμενόμενο μετά τα όσα έχουν δρομολογηθεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση τα τελευταία 20 χρόνια περίπου. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
- Απαξίωση και υποβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου μέσα από τη συνεχή υποχρηματοδότησή του.
- Εμπορευματοποίηση του δημόσιου πανεπιστημίου και λειτουργία του με οικονομικά κριτήρια αγοράς μέσα από νόμους ψηφισμένους απ΄ όλες τις κυβερνήσεις, κυρίως μέσα από την επιβολή διδάκτρων στα μεταπτυχιακά προγράμματα, τα οποία αρχικά επιβλήθηκαν από τους ίδιους τους πανεπιστημιακούς για να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες που προέκυπταν από την υποχρηματοδότηση και στη συνέχεια θεσμοθετήθηκαν επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
- Κατάργηση των δημοκρατικά εκλεγμένων διοικήσεων των πανεπιστημίων (Πρυτάνεις, Κοσμήτορες) και θεσμοθέτηση ολιγαρχικών Συμβουλίων Διοίκησης, ανάλογων με αυτά των ιδιωτικών επιχειρήσεων.
- Νομιμοποίηση κάθε είδους ανοικτών εξ αποστάσεως πανεπιστημίων και κολλεγίων, ακόμη και σε συνεργασία με ιδιώτες.
- Αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων κολλεγίων που εμφανίζονται ως παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων και δικαίωμα των αποφοίτων τους να δίνουν εξετάσεις στον ΑΣΕΠ για διορισμό στο δημόσιο, που οδηγεί στην υποβάθμιση του πτυχίου του δημόσιου πανεπιστημίου.
Μ΄ όλα τα παραπάνω που προηγήθηκαν, είχε ουσιαστικά ανοίξει από καιρό ο δρόμος για την ίδρυση ιδιωτικών και μη κρατικών πανεπιστημίων. Χρειαζόταν μόνο να βρεθεί το νομικό όχημα για να επιτραπεί η ίδρυσή τους, πριν ακόμη την αναθεώρηση του άρθρου 16Σ, κάτι που η κυβέρνηση βρήκε στο άρθρο 28 του Συντάγματος. Έτσι, την εποχή που τα δικαστήρια νομιμοποιούν όλες τις επιλογές της κυβέρνησης, δρομολογείται να επιτραπεί μέσω ενός νομικού «τερτιπιού» η ίδρυση ιδιωτικών και μη κρατικών πανεπιστημίων.
Με την αναθεώρηση ή την παράκαμψη του άρθρου 16 του Συντάγματος η κυβέρνηση παραδίδει μέρος του χώρου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Αυτό αποτελεί άλλωστε βασική της επιδίωξη για όλα τα δημόσια αγαθά (βλ. υγεία, μεταφορές, ρεύμα, νερό). Και οι πανεπιστημιακές σπουδές λοιπόν, μετατρέπονται σε εμπορεύσιμο είδος.
Η ταυτόχρονη λειτουργία ιδιωτικών και δημόσιων πανεπιστημίων έχει ως στόχο να οδηγήσει τα τελευταία, όπως ακριβώς συνέβη και με τα νοσοκομεία ή τις μεταφορές, σε υποβάθμιση και απαξίωση. Το δημόσιο πανεπιστήμιο, που ήδη υποχρηματοδοτείται, θα ωθηθεί σε περαιτέρω εμπορευματοποίηση και σε μια λειτουργία με όλο και περισσότερα ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια. Η επιβολή διδάκτρων και σε προπτυχιακό επίπεδο θα είναι ένα επόμενο βήμα. Ήδη σε πολλά δημόσια πανεπιστήμια λειτουργούν ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα με δίδακτρα. Το δημόσιο πανεπιστήμιο θα γίνει πιο ταξικό. Στόχος της κυβέρνησης είναι να εμπεδωθεί έμπρακτα η αντίληψη ότι οι φτωχοί πρέπει να παραμείνουν φτωχοί και αμόρφωτοι.
Η περαιτέρω εμπορευματοποίηση του πανεπιστημίου θα έχει ιδιαίτερα δυσμενείς επιπτώσεις στη βασική έρευνα και τις ανθρωπιστικές-κοινωνικές επιστήμες. Θα επηρεάσει όμως και άλλα επιστημονικά πεδία. Επιπλέον, θα έχει μεγάλες επιπτώσεις σε όλα τα περιφερειακά πανεπιστήμια, όπως και το δικό μας πολυνησιωτικό ακριτικό πανεπιστήμιο, που λόγω γεωγραφικής θέσης, δηλαδή λόγω απόστασης από τα μεγάλα αστικά κέντρα, θα βρεθεί σε μια δυσχερή θέση όσον αφορά την επιλογή του από υποψήφιους φοιτητές, καθώς μεγάλος αριθμός γονέων πιθανόν να δώσει προτεραιότητα σε ένα αμφιβόλου ποιότητας σπουδών ιδιωτικό ίδρυμα της γειτονιάς του παρά σε ένα πλήρως καταξιωμένο αλλά «μακρινό» δημόσιο πανεπιστήμιο.
Για όλους τους παραπάνω λόγους είμαστε ξεκάθαρα ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος και ενάντια στην ίδρυση ιδιωτικών και μη κρατικών πανεπιστημίων.
Επειδή «υπεράσπιση» του δημόσιου πανεπιστημίου δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη και θέση κατά του ιδιωτικού – μη κρατικού πανεπιστημίου και κατά της αναθεώρησης του άρθρου 16Σ, αναμένουμε από την Ομοσπονδία, την ΠΟΣΔΕΠ, που εκπροσωπεί Συλλόγους μελών ΔΕΠ δημόσιων πανεπιστημίων, να διακηρύξει με καθαρότητα και σαφήνεια την θέση της κατά των ιδιωτικών και μη κρατικών πανεπιστημίων. Η θέση της ΠΟΣΔΕΠ ότι η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων δεν λύνει τα κρίσιμα προβλήματα της τριτοβάθμιας (βλ. Απόφαση ΕΓ ΠΟΣΔΕΠ 10/7/23) δεν συνεπάγεται αντίθεση με τα ιδιωτικά και τα μη κρατικά πανεπιστήμια, ίσα ίσα αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο αποδοχής τους.
Εμείς από την πλευρά μας θα συμπορευθούμε με όλες εκείνες τις δυνάμεις εντός και εκτός πανεπιστημίου, πανεπιστημιακούς, φοιτητές, εκπαιδευτικούς, εργαζόμενους που θα αντιταχθούν στην ίδρυση ιδιωτικών και μη κρατικών πανεπιστημίων και στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος και θα παλέψουμε για μια αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν τριτοβάθμια παιδεία!
Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Αθήνας (ΕΚΑ)
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Το Εργατικό Κέντρο Αθήνας καταδικάζει το νομοσχέδιο για την ιδιωτικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και καλεί την κυβέρνηση να το αποσύρει. Αυτό το νομοσχέδιο αφορά άμεσα όλους τους εργαζόμενους, αφού υψώνει νέα άδικα τείχη στη μόρφωση των παιδιών μας. Το ποιος θα καταφέρνει να σπουδάσει κρίνεται ακόμα περισσότερο από την τσέπη κάθε εργατικής οικογένειας.
Υποβαθμίζεται η αξία των πτυχίων των δημόσιων πανεπιστημίων, με αποτέλεσμα να μεγαλώσουν οι στρατιές των ανέργων και η εκμετάλλευση με μισθούς πείνας, αφού τα πτυχία δεν θα εξασφαλίζουν ουσιαστικά επαγγελματικά δικαιώματα.
Παράλληλα με όλα αυτά, η συνεχώς αυξανόμενη ΑΚΡΙΒΕΙΑ έχουν κάνει το κόστος της ζωής μας δυσβάσταχτο. Στη μεγάλη φοροληστεία, στα πανάκριβα τρόφιμα και στην ενέργεια, στις μεταφορές, στα πανάκριβα ενοίκια, θα έρθει να προστεθεί και η εκτόξευση του κόστους της εκπαίδευσης των παιδιών μας. Μαζί με τα ακριβά ενοίκια και τα καθημερινά έξοδα διαβίωσης, την αγορά συγγραμμάτων και υλικών εργαστηρίων που πληρώνουν οι φοιτητές και οι γονείς τους σήμερα, θα προστεθούν και τα πανάκριβα δίδακτρα. Τα “φοιτητοδάνεια” θα προσθέσουν μια ακόμα θηλιά στις εργατικές οικογένειες.
Οι μόνοι κερδισμένοι από το νομοσχέδιο είναι οι κολεγιάρχες από την πώληση πτυχίων, το κράτος από την περικοπή δαπανών για την παιδεία και οι εργοδότες που θέλουν απαξιωμένα πτυχία για φθηνότερο επιστημονικό εργατικό δυναμικό.
Αυτό που πραγματικά έχουμε ανάγκη για μας και τα παιδιά μας, είναι το αποκλειστικά δημόσιο, πραγματικά δωρεάν πανεπιστήμιο, που θα διασφαλίζει υψηλού επιπέδου σπουδές και θα ενσωματώνει στο πτυχίο την δυνατότητα πλήρους πρόσβασης στο επάγγελμα. Αυτό που είναι επιτακτικό και υποχρέωση της κυβέρνησης είναι να αυξήσει άμεσα την κρατική χρηματοδότηση για τις πραγματικές ανάγκες φοιτητών- εργαζομένων στα πανεπιστήμια, για την βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής και των υποδομών, για την ουσιαστική βελτίωση των σπουδών.
Το ΕΚΑ απευθύνει κάλεσμα σε όλα τα σωματεία μέλη του, να καταδικάσουν το απαράδεκτο νομοσχέδιο και να απαιτήσουν από την κυβέρνηση να το αποσύρει. Ταυτόχρονα στηρίζουμε τους δίκαιους αγώνες των φοιτητικών συλλόγων και των μαθητικών συμβουλίων και καλούμε όλα τα σωματεία της Αθήνας να είναι σε αγωνιστική ετοιμότητα για να δώσουμε μαζική μαχητική απάντηση.
ΥΓ. Αισχρή παραφωνία στην γενική αντίθεση στα ιδιωτικά πανεπιστήμια και στους σχεδιασμούς Μητσοτάκη-Πιερρακάκη αποτελεί η ανακοίνωση του ΔΣ του Συλλόγου Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού ΕΜΠ.
Μόνο στη δράκα των «προθύμων» μπορούμε να συγκαταλέξουμε τα μέλη του ΔΣ του ιστορικού ιδρύματος, που ενώ άκουσαν τις εξαγγελίες Μητσοτάκη και Πιερρακάκη περί «μη κρατικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων» και ενώ είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για ιδιωτικά πανεπιστήμια με υψηλότατα δίδακτρα (άλλωστε η διεθνής πρακτική αυτό αποδεικνύει) αυτοί απλά «ανησυχούν» και θέλουν, λέει, να δουν «το αναλυτικό κείμενο του νόμου», για να μπορούν να αξιολογήσουν την απόφαση της κυβέρνησης: «Θεωρούμε ότι αν δεν έχουμε το αναλυτικό κείμενο του νόμου, δεν μπορούμε να αξιολογήσουμε την απόφαση της Κυβέρνησης».
Θεωρούν ακόμη, οι αισχροί, ότι υπάρχει πιθανότητα υγιούς ανταγωνισμού με τα ιδιωτικά ΑΕΙ, απλά θέλουν το πλαίσιο να είναι ίδιο για όλους(!), όταν είναι γνωστό τοις πάσι ότι η εισβολή του ιδιωτικού τομέα στα κοινωνικά αγαθά μόνο όλεθρο προκάλεσε για την εργαζόμενη κοινωνία που πληρώνει «το μάρμαρο» (Υγεία, Παιδεία, Μεταφορές, Ενέργεια, κ.λπ.): «Ομως αν θέλουμε πραγματικά να αναπτυχθεί υγιής ανταγωνισμός, όπως διατείνονται οι κυβερνητικοί παράγοντες, το πλαίσιο πρέπει να είναι για όλους το ίδιο. Το επίπεδο αυτονομίας που θα δοθεί στα μη κρατικά πανεπιστήμια θα πρέπει να δοθεί και στα δημόσια».
Ζητούν επίσης ίδιες συνθήκες σε όλα τα επίπεδα: «Αλλά και οι συνθήκες θα πρέπει να είναι ίδιες σε όλα τα επίπεδα. Από τα προσόντα και τις διαδικασίες πιστοποίησης των προγραμμάτων και των καθηγητών έως τη χρηματοδότηση». Εδώ η πρόκληση έχει αγγίξει «ταβάνι».
Γιατί για να μπορέσει κάποιος να μπει σε ένα δημόσιο πανεπιστήμιο πρέπει να χύσει δάκρυα και αίμα για 12 χρόνια, να πληρώσει έναν σκασμό λεφτά στα φροντιστήρια, να νικήσει τους ταξικούς φραγμούς της Τράπεζας θεμάτων, της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, των συντελεστών βαρύτητας, της δραστικής μείωσης του «κλειστού αριθμού» εισακτέων, των πανελλαδικών εξετάσεων. Ενώ για να μπει σε ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο αρκεί η οικογένειά του να μπορεί να «ακουμπήσει» δεκάδες χιλιάδες ευρώ στο «μαγαζί» των εμπόρων της γνώσης.
Γιατί τα ξένα ιδιωτικά πανεπιστήμια που θα έρθουν στη χώρα μας παίρνουν πιστοποίηση από την αρμόδια Αρχή της χώρας τους, και η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να αποδεχθεί την «ακαδημαϊκότητά» τους με βάση τα όσα προβλέπει ο νόμος-πλαίσιο Κεραμέως. Πρόσφατη απόδειξη των προθέσεων της κυβέρνησης Μητσοτάκη η Κύρωση της Συμφωνίας Ελλάδας- Κύπρου, βάσει της οποίας η Ελλάδα αναγνώρισε την «ακαδημαϊκή ισοτιμία» και των 12 ιδιωτικών πανεπιστημίων της Κύπρου. Και μην μας πουν ότι δεν ξέρουν το καθεστώς που βασιλεύει στην Κύπρο, όπου τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι στην ουσία μεταγυμνασιακές σπουδές σε Σχολές και Τμήματα με ελάχιστα μέλη ΔΕΠ και όπου γίνεται ένα κανονικότατο εμπόριο «πτυχίων» με τσουχτερότατα δίδακτρα.
Τέλος, ζητούν να ανοίξει διάπλατα ο δρόμος στην επιχειρηματική λειτουργία του πανεπιστήμιου, εκμεταλλευόμενοι και το γεγονός ότι οι σχολές του ΕΜΠ κατατάσσονται στις λεγόμενες «παραγωγικές» σχολές, όπου το αλισβερίσι με επιχειρηματίες και καπιταλιστικές επιχειρήσεις έχει παρελθόν και βεβαίως μέλλον.