Νέα ώθηση στο έργο της επιχειρηματικής λειτουργίας της σχολικής μονάδας και της ασφυκτικής της αξιολόγησης-χειραγώγησης-κατηγοριοποίησης, ανέλαβε να δώσει η Κεραμέως από το πόστο του υπουργείου Εσωτερικών, με το νόμο 5056/2023, άρθρο 28, βάσει του οποίου καταργήθηκαν οι Σχολικές Επιτροπές και οι Δημοτικές Επιτροπές Παιδείας.
Άρθρο 28
Μεταφορά αρμοδιοτήτων σχολικών επιτροπών και σύσταση πάγιας προκαταβολής στους διευθυντές των σχολικών μονάδων
1. Από την 30ή.6.2024 οι αρμοδιότητες των Ν.Π.Δ.Δ. «Σχολικές Επιτροπές» της παρ. 2 του άρθρου 103 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) ασκούνται από τον οικείο δήμο.
2. Το άρθρο 27 εφαρμόζεται αναλόγως και για τις σχολικές επιτροπές.
3. Με απόφαση της δημοτικής επιτροπής συνιστάται παγία προκαταβολή, με υπόλογο διαχειριστή τον διευθυντή, ή τον εκτελούντα χρέη διευθυντή της σχολικής μονάδας ή τους αναπληρωτές αυτών.
4. Από τις 30.6.2024 οι αρμοδιότητες της δημοτικής επιτροπής παιδείας του άρθρου 50 του ν. 1566/1985 (Α’ 167) ασκούνται από το δημοτικό συμβούλιο ή από επιτροπή της παρ. 1 του άρθρου 30 του παρόντος, μετά από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.
5. Με διαπιστωτική πράξη του Γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης, ύστερα από απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται έως τις 31.3.2024, μπορούν να εξαιρούνται από την εφαρμογή του παρόντος σχολικές επιτροπές σε δήμους στους οποίους λειτουργούν συνολικά περισσότερες από εκατό (100) σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης…
Με τις νέες ρυθμίσεις επιδιώκεται ο απόλυτος συγκεντρωτισμός και η αποφυγή-κατάργηση κάθε έστω και υποτυπώδους ελέγχου, ενώ η «πάγια προκαταβολή», ανεξάρτητα από τις πραγματικές λειτουργικές ανάγκες των σχολείων, δημιουργεί ασφυκτική οικονομική κατάσταση και εξωθεί ακόμη πιο πολύ τα σχολεία στην καταφυγή εξεύρεσης «χορηγών» (ιδιωτικοποίηση).
Σημειώνουμε ότι μέχρι τώρα στη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας (ΔΕΠ), η οποία εισηγείτο και την κατανομή των πιστώσεων για τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων, συμμετείχαν και ένας εκπρόσωπος της ένωσης γονέων, και ένας εκπρόσωπος των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εκπαιδευτικών.
Στις δε Σχολικές Επιτροπές, που ήταν αρμόδιες για την κατανομή των πόρων «σε κάθε σχολική μονάδα βάσει ενός μαθηματικού τύπου που λαμβάνει υπόψη τον αριθμό των μαθητών και των αιθουσών, την παλαιότητα του σχολικού κτιρίου και άλλες παραμέτρους» και ήταν υπεύθυνες «και για την εξασφάλιση ενιαίων διαδικασιών για τις προμήθειες» συμμετείχαν προϊστάμενοι/νες νηπιαγωγείων, διευθυντές σχολικών μονάδων (έως πέντε), τουλάχιστον ένας εκπρόσωπος της αντίστοιχης ένωσης γονέων και τουλάχιστον ένας εκπρόσωπος των μαθητικών κοινοτήτων για τις σχολικές μονάδες της ΔΕ.
Η ουσία, βεβαίως, είναι ότι η κρατική χρηματοδότηση είναι και θα είναι πάντα λειψή και υποτυπώδης και δεν αρκεί να καλύψει τις στοιχειώδεις ανάγκες των σχολείων, καθώς για τον καπιταλισμό και τους διαχειριστές του η δημόσια εκπαίδευση θεωρείται μη παραγωγική και μη κερδοφόρος διαδικασία, άσε που εγκυμονεί κινδύνους για την σταθερότητα και διαιώνιση του συστήματος, αφού αποτελεί διαδικασία διαμόρφωσης εν δυνάμει του «στρατού τη ανατροπής».
Το νέο πλαίσιο, όμως, ευλογεί και διαιωνίζει αυτήν την αντιεκπαιδευτική, αντιλαϊκή πολιτική και ταυτόχρονα ανοίγει τον δρόμο για την προώθηση της επιχειρηματικής λειτουργίας του σχολείου.
Είναι συνδεδεμένο σαν το νύχι με το κρέας με την «αυτονομία» της σχολικής μονάδας, δηλαδή την αποδέσμευση του αστικού κράτους από την υποχρέωσή του να χρηματοδοτεί πλούσια και ικανά το δημόσιο σχολείο, το οποίο οφείλει να αναζητά πόρους «από τρίτους» για να επιβιώσει, πράγμα που αποτελεί ένα από τα κριτήρια αξιολόγησής του, και τις νέες αρμοδιότητες του διευθυντή της σχολικής μονάδας-αξιολογητή και μάνατζερ.
Την οικονομική αφυξία των σχολικών μονάδων, που εντάθηκε παραπέρα λόγω της συνεχούς υποχρηματοδότησης και της κατάργησης των Σχολικών Επιτροπών καταγγέλλει με ανακοίνωσή της η Διδασκαλική Ομοσπονδία.
Η ανακοίνωση της ΔΟΕ
Η υποχρηματοδότηση και κατάργηση των σχολικών επιτροπών οδήγησαν σε οικονομική ασφυξία των σχολείων. Επαρκής κρατική χρηματοδότηση για την κάλυψη του συνόλου των αναγκών.
Σε καθεστώς οικονομικής ασφυξίας και αδυναμίας κάλυψης άμεσων και καθημερινών αναγκών τους βρίσκονται χιλιάδες σχολικές μονάδες από την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Η κυβέρνηση της Ν.Δ., με νόμο του ΥΠ.ΕΣ. (Κεραμέως) το 2023, κατήργησε τις σχολικές επιτροπές σε Δήμους με κάτω από 100 σχολικές μονάδες. Η κάλυψη των πάγιων αναγκών των σχολικών μονάδων πέρασε απευθείας στους Δήμους, στο πλαίσιο της γενικής οικονομικής διαχείρισης, ενώ για τρέχουσες ανάγκες ορίστηκε, με εγκύκλιο του ΥΠ.ΕΣ., πάγια προκαταβολή στο πόσο των 500€. Μετά τη συνεχή υποχρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης στον κρατικό προϋπολογισμό και την πολιτική επιλογή της απόσυρσης των ευθυνών της κυβέρνησης από τη στήριξη της δημόσιας εκπαίδευσης από τη μία και τη μεταφορά της ευθύνης των λειτουργικών δαπανών, συντήρησης κλπ. στον οποιονδήποτε από την άλλη, δίνεται τώρα και η χαριστική βολή οδηγώντας σε αδιέξοδο χιλιάδες σχολικές μονάδες!
Από την καταληκτική ημερομηνία που είχαν οι διευθυντές/τριες να επιστρέψουν τα χρήματα, που υπήρχαν στα ταμεία τους, και έπειτα, έχει διαμορφωθεί μια τραγική κατάσταση, που καταδεικνύει ότι το περίφημο «επιτελικό κράτος» είναι ένα «πουκάμισο αδειανό», όταν πρόκειται να ικανοποιήσει τις ανάγκες των πλατιών κοινωνικοοικονομικών στρωμάτων. Ενδεικτικά μόνο αναφέρουμε:
- Η πάγια προκαταβολή των 500€ δεν έχει καταβληθεί σε όλους τους Δήμους. Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει απαγόρευση να αξιοποιείται για κωδικούς που υπάγονται στην κεντρική διαχείριση των Δήμων (π.χ. χαρτί φωτοτυπίας), ενώ ορισμένοι Δήμοι αναγκάζουν τα σχολεία να αγοράζουν ακόμα και τα ξενόγλωσσα βιβλία με αυτό το ποσό.
- Πολλοί Διευθυντές/ντριες αναγκάζονται να βάζουν χρήματα από την τσέπη τους, προκειμένου να υπάρξουν τα στοιχειώδη για τη λειτουργία των σχολείων.
- Εμφανίζεται το φαινόμενο της «ανταλλακτικής οικονομίας» μεταξύ των σχολικών μονάδων, για παράδειγμα σε είδη υγιεινής και καθαριότητας!!!
- Σε πολλές περιπτώσεις, η διαβόητη «σχολική λίστα», πέρα από το καθιερωμένο χαρτί φωτοτυπικού, εμπλουτίστηκε και με κάθε λογής υλικά καθαριότητας κλπ. !
- Δεν υπάρχει καμία ενημέρωση για το πλαίσιο της διαχείρισης από το Υπουργείο Εσωτερικών και ταυτόχρονα οι υπάλληλοι των Δήμων είναι στο σκοτάδι του νέου επιτελικού μπάχαλου της κυβέρνησης της Ν.Δ.!
Διακυβεύεται η ασφαλής λειτουργία των σχολικών μονάδων και αυτό δεν οφείλεται στην «ανικανότητα» της κυβέρνησης, αλλά στην πολιτική της επιλογή να αποτινάξει από πάνω της τα οικονομικά βάρη που αφορούν σε τομείς του κοινωνικού κράτους τους οποίους θεωρεί περιττό κόστος.
Άμεσο αποτέλεσμα θα είναι τα σχολεία να επιλέξουν ανάμεσα στην υπολειτουργία, στο να βάλουν οι γονείς ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη πληρώνοντας εκείνοι και αυτόν τον «λογαριασμό» ή να αρχίσουν να ψάχνουν για χορηγούς και «ευεργέτες». Άλλωστε, υπάρχει και το νομοθετικό πλαίσιο (ν. 4692/20 και 4823/21), μέσα από το οποίο η κυβέρνηση της ΝΔ έχει θεσμοθετήσει την αναζήτηση πόρων και χορηγών από την ίδια τη σχολική μονάδα και μάλιστα, στο νομοθετικό πλαίσιο της επιλογής στελεχών συνεκτιμάται η ικανότητα του/της Διευθυντή/τριας να βρίσκει “χορηγούς”.
Καλούμε την κυβέρνηση της Ν.Δ. να λύσει επιτέλους το πρόβλημα που γιγάντωσε και να προχωρήσει άμεσα στα εξής:
- Αναστολή της εφαρμογής του νόμου και την επανέναρξη λειτουργίας των σχολικών επιτροπών με παράλληλη διαβούλευση για δημιουργία ενός λειτουργικού και άμεσα εφαρμόσιμου μοντέλου πριν την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς (2025-2026).
- Να αυξηθεί άμεσα η κρατική χρηματοδότηση για τα σχολεία. Δεν μπορεί το ποσό των ΚΑΠ να παραμένει ίδιο, όταν όλα τα κόστη που σχετίζονται με την καθημερινή λειτουργία ακριβαίνουν.
- Να υπάρξει σαφές θεσμικό πλαίσιο και διαδικασίες, που θα εξασφαλίζουν ότι θα καλύπτεται έγκαιρα το σύνολο των αναγκών των σχολικών μονάδων.
- Να εξασφαλιστούν από το κράτος άμεσα, όλες οι βασικές λειτουργικές δαπάνες των σχολικών μονάδων (π.χ. πετρέλαιο, ρεύμα, νερό, τηλέφωνο).
- Να υπάρξει άμεσα πρόγραμμα επισκευών σχολικών κτιρίων και αγοράς νέου εξοπλισμού και υλικοτεχνικής υποδομής με βάση τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων.
Καλούμε του Συλλόγους Εκπαιδευτικών Π.Ε. να αναδείξουν τα προβλήματα, να ενημερώσουν τους γονείς και να εντείνουν τις διεκδικητικές πρωτοβουλίες προς τους Δήμους.
Καλούμε άμεσα τον Υπουργό Εσωτερικών να ανταποκριθεί στο αίτημα για συνάντηση με το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε.