Η προβολή μιας εννιάλεπτης ταινίας με τίτλο «Αγόρια στο ντους», του σουηδού σκηνοθέτη Κρίστιαν Ζέτερμπεργκ, σε δημοτικό σχολείο της Αθήνας, ήταν αρκετή να φέρει στην επιφάνεια το βούρκο των προκαταλήψεων, των ομοφοβικών και σκοταδιστικών απόψεων και των στερεότυπων που διακατέχουν, ακόμη και σήμερα, μια μεγάλη μερίδα της κοινωνίας. Ταυτόχρονα ξεμπροστιάζεται για άλλη μια φορά η υποκρισία, οι εξίσου σκοταδιστικές απόψεις και τα ψεύδη της Κεραμέως και των κολαούζων της στο ΙΕΠ, οι οποίοι αφήνουν έρμαιο στις σκοταδιστικές αντιλήψεις ορισμένων αντιδραστικών κύκλων και στην παραπληροφόρηση των πετσωμένων ΜΜΕ, μια εκπαιδευτικό, γιατί τόλμησε να αμφισβητήσει τα στερεότυπα και να φωτίσει το μυαλό των μαθητών της σε θέματα, που από κάποιους θεωρούνται ταμπού.
Ποιο ήταν το «τερατώδες» έγκλημα της εκπαιδευτικού με ειδικότητα στην θεατρολογία; Να κατεβάσει από την ψηφιακή πλατφόρμα κινηματογραφικών ταινιών για σχολεία CINEDU και να προβάλλει στους μαθητές της Δ΄τάξης, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού της προγράμματος, την μικρού μήκους ταινία «Shower boys» (Aγόρια στο ντους). Μια πολυβραβευμένη ταινία, η οποία λίγο μετά την κυκλοφορία της το 2021 είχε αποσπάσει το βραβείο της Ευρωπαϊκής Ενωσης Παιδικού Κινηματογράφου (ECFA) ως η καλύτερη ταινία μικρού μήκους για παιδιά, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του FCFA Παντελής Παντελόγλου.
Σημειωτέον ότι η πλατφόρμα αυτή σχεδιάστηκε το 2022 από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Συγχρηματοδοτήθηκε από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ενωση (ΕΚΤ) μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», με εταίρο και το ΥΠΑΙΘ. Περιλαμβάνει τουλάχιστον 92 ταινίες, ο καταμερισμός των οποίων έγινε με κριτήριο τη συνάφειά τους με τα Αναλυτικά Προγράμματα κάθε βαθμίδας. Οι ταινίες συνοδεύονται με πρωτότυπο εκπαιδευτικό υλικό ειδικά διαμορφωμένο στο πλαίσιο των σχολικών μαθημάτων και σ΄αυτά έχουν πρόσβαση οι εκπαιδευτικοί μόνο με ειδικό κωδικό του σχολείου.
Τι αφηγείται η συγκεκριμένη ταινία; Από την ψηφιακή πλατφόρμα αντιγράφουμε: «Μια ερώτηση του προπονητή της ομάδας βάζει τους δωδεκάχρονους Βίγκο και Νοέλ να αναρωτηθούν τί είναι αυτό που τους κάνει άντρες. Μετά από έναν έντονο αγώνα προπόνησης με την ομάδα, οι δωδεκάχρονοι Βίγκο και Νοέλ επιστρέφουν στο σπίτι και τσεκάρουν ο ένας τα όρια και την αρρενωπότητα του άλλου. Το βίαιο σταμάτημα ενός αθώου παιχνιδιού φέρνει στο προσκήνιο το ερώτημα τι επιτρέπεται και τι όχι σε μια ανδρική φιλία».
Τι είναι αυτό που η προβολή του ξεσήκωσε όλη αυτήν τη θύελλα… πανικού των γονιών, μεγιστοποιήθηκε από τα μέσα μαζικής παραπληροφόρησης και γιγαντώθηκε από τους εξαγριωμένους χρήστες του διαδικτύου, που έφτασαν στο σημείο να μιλούν για ταινία ερωτικού περιεχομένου που προβλήθηκε σε μικρά παιδιά και ζητούν την «κεφαλή επί πίνακι» της εκπαιδευτικού; Οι εκπαιδευτικοί που το είδαν μιλάνε για ένα αθώο φιλί!
Ιδιαίτερα ο δικηγόρος στον οποίο ανέθεσαν οι γονείς την υπόθεση και αν μη τι άλλο θα έπρεπε να δει την ταινία για να μπορεί να επιχειρηματολογεί, μάλλον δεν την είδε, τη θεωρεί όμως αποτροπιαστική και την χαρακτηρίζει σαν… οριακά πορνό. Οπως δήλωσε στο enikos.gr, «πρόκειται για ένα αποτροπιαστικό θέμα. Μιλάμε για ομοφυλοφιλικές περιπτύξεις αγοριών σε τουαλέτες που παρουσιάστηκαν σε μαθητές Δημοτικού». Ο ίδιος πάραυτα έστειλε εξώδικα και απειλεί με αγωγές τον διευθυντή του σχολείου, τη Διεύθυνση Α/θμιας Εκπαίδευσης και το υπουργείο Παιδείας και ζητά πειθαρχικό έλεγχο της εκπαιδευτικού! Οπως φαίνεται, όμως, έχει μεγάλο «θέμα» με την ομοφυλοφιλία, δεδομένου ότι έχει στείλει ξανά εξώδικο στο ΥΠΑΙΘ με αφορμή γιορτή που διοργανώθηκε σε βιβλιοπωλείο της Αθήνας, όπου καλλιτέχνης drag queen διάβασε με καλλιτεχνικό τρόπο παραμύθια στα παιδιά και θεωρήθηκε απ’ αυτόν ότι σφετερίστηκε τη γιορτή για να κάνει… ομοφυλοφιλική προπαγάνδα στα παιδιά. Βέβαια, οι ομοφοβικές και ρατσιστικές απόψεις του δικηγόρου δεν μας προξενούν εντύπωση, όταν στο site Karditsastakra δηλώνει ότι είναι «παράνομος ο αποκλεισμός του Εθνικού κόμματος “Ελληνες” (σ.σ. το νεοναζιστικό μόρφωμα του Κασιδιάρη) από τη συμμετοχή του στις εκλογές».
Ο σουηδός σκηνοθέτης της ταινίας «Αγόρια στο ντους» δήλωσε στο free cinema για όλον αυτό τον ορυμαγδό καταγγελιών και δηλώσεων που έχει ξεσηκώσει αντιδράσεις σε όλο τον εκπαιδευτικό κόσμο:
«Υπέπεσε στην αντίληψή μας πως η ταινία μας, ‘’Αγόρια στο Ντους’’, βρέθηκε στη δημοσιότητα στα ελληνικά ΜΜΕ. Ο λόγος αφορά στη φερόμενη καταγγελία ενός γονιού, εις βάρος μίας καθηγήτριας που έδειξε την ταινία σε μία ομάδα παιδιών.
Υπήρξαν ισχυρισμοί πως αυτό το μικρού μήκους φιλμ είναι ερωτικού χαρακτήρα και απεικονίζει σεξουαλικές περιπτύξεις μεταξύ παιδιών. Οι ισχυρισμοί αυτοί είναι χωρίς καμία λογική και, ως σκηνοθέτες, δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πώς η ταινία και η θεματική της θα μπορούσε να ερμηνευτεί καθ’ αυτόν τον τρόπο. Η ταινία αυτή δε δείχνει απολύτως τίποτα τέτοιο.
Αυτή η παραπληροφόρηση που έχει γιγαντωθεί σε κάποια ελληνικά Μέσα είναι σοκαριστικά λανθασμένη και, πραγματικά, έχουμε σοβαρές αμφιβολίες πως κάποιος από τους ιθύνοντες αυτών των ισχυρισμών έχει δει την ταινία.
Το “Αγόρια στο Ντους” αφηγείται μία ιστορία αρσενικής φιλίας, πώς δύο πολύ καλοί φίλοι εξερευνούν τις νόρμες της αρρενωπότητας, τι σημαίνει το να ‘’γίνεις άνδρας’’ και, σε τελική ανάλυση, πώς η φιλία τους αυτή δέχεται ταυτόχρονα αμφιβολίες, αλλά και στήριξη από τους ενήλικες γύρω τους. Είναι ένα παγκοσμίως αναγνωρισμένο φιλμ, με πολλαπλά βραβεία στο ενεργητικό του, συμπεριλαμβανομένου του Καλύτερη Ευρωπαϊκή Ταινία Μικρού Μήκους για Παιδιά, από το σημαίνον ECFA (Ευρωπαϊκή Ενωση Παιδικών Ταινιών), το οποίο μάλιστα φέρει την αιγίδα πολλών ευρωπαϊκών κινηματογραφικών Ινστιτούτων, ανάμεσά τους και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.
Το ‘’Αγόρια στο Ντους’’ χρησιμοποιείται καθημερινά σε εκπαιδευτικές πλατφόρμες σε ολόκληρη την Ευρώπη και το έχουν δει χιλιάδες παιδιά, από την πρώτη του προβολή, το 2021. Στηρίζουμε απερίφραστα την απόφαση της δασκάλας να χρησιμοποιήσει την ταινία στη σχολική αίθουσα. Οι ταινίες πρέπει να συζητιούνται και να υπάρχει διάλογος, μα είναι αναμφισβήτητα προβληματικό όταν γίνονται ισχυρισμοί πάνω σε μία ολωσδιόλου λανθασμένη βάση.
Ελπίζουμε πως το ελληνικό κοινό θα δείξει την κριτική σκέψη, φιλτράροντας τις πληροφορίες που ανακινούνται αυτή τη στιγμή, και ότι οι άνθρωποι θα βρουν χρόνο να παρακολουθήσουν την ταινία εάν τους δοθεί η ευκαιρία».
Κρίστιαν Ζέτερμπεργκ, σκηνοθέτης
Ο δε κριτικός κινηματογράφου και μέλος της Επιτροπής Αξιολόγησης Καταλληλότητας Κινηματογραφικών έργων του υπουργείου Πολιτισμού, Γιάννης Ζουμπουλάκης, σε άρθρο του στο ΒΗΜΑ (26-5-23) αναφέρει ότι η ταινία αυτή έχει προβληθεί σε φεστιβάλ παιδικών ταινιών σε πολλές χώρες της Ευρώπης ακόμη και σε παιδιά ηλικίας 9+, και πουθενά δεν άνοιξε ρουθούνι, εκτός από την Ελλάδα. Ακόμα και στην Ουγγαρία του Ορμπαν. Και αναρωτιέται «Τίποτα αλήθεια δεν έχει αλλάξει από την εποχή που έσκιζαν οθόνες και ξεχαρβάλωναν καρέκλες στις αίθουσες όπου προβαλόταν ο “Τελευταίος πειρασμός” του Σκορτσέζε;».
Και ενώ όλα αυτά τα εξοργιστικά εκτυλίσσονται στο χώρο της εκπαίδευσης, ΥΠΑΙΘ και ΙΕΠ αφήνουν έρμαια τους εκπαιδευτικούς στις πλέον εξωφρενικές και αντιδραστικές επιθέσεις, ακολουθώντας τη συνήθη τακτική απόσεισης των ευθυνών, ρίχνοντας έτσι νερό στο μύλο του σκοταδισμού και της καλλιέργειας κλίματος «κοινωνικού αυτοματισμού». Η Κεραμέως δηλώνει άγνοια του θέματος και αδυναμία επέμβασης, αφού… δεν είναι πλέον υπουργός Παιδείας και άλλος έχει τα ηνία του ΥΠΑΙΘ. Ο κολαούζος της στο ΙΕΠ ακολουθεί την ίδια τακτική άγνοιας και άρνησης ευθυνών γιατί, όπως δηλώνει, δεν έχει εγκρίνει τις ταινίες που είναι αναρτημένες στην ψηφιακή πλατφόρμα CINEDU του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου! Πώς είναι δυνατόν, όμως, να δηλώνουν άγνοια και να μην έχουν εγκρίνει τίποτα απ’ αυτά, όταν οι εκπαιδευτικοί για να προβάλουν κάποια ταινία ακολουθούν ένα συγκεκριμένο πρωτόκολλο έγκρισης;
Η υποκρισία και τα ψεύδη τους έχουν ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων στους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι καταγγέλλουν ΥΠΑΙΘ-ΙΕΠ και απαιτούν κάλυψη από τα σωματεία τους. Η ΔΟΕ καλεί την ηγεσία του ΥΠΑΙΘ να πάρει άμεσα θέση καλύπτοντας πλήρως τη διωκόμενη εκπαιδευτικό, η δε ΟΛΜΕ συνυπογράφει την καταγγελία της ΔΟΕ και ζητά την παραίτηση του προέδρου του ΙΕΠ Αντωνίου. Καταγγελία έγινε και από τον Πανελλήνιο Επιστημονικό Σύλλογο Θεατρολόγων (ΠΕΣΥΘ).
Η καταγγελία
Ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Θεατρολόγων εκφράζει την αντίθεση του στην ανθρωποφαγική διάθεση που αφέθηκε ανεξέλεγκτη στα μέσα μαζικής επικοινωνίας και κοινωνικής δικτύωσης, ενάντια στη συνάδελφο, που με σωστή παιδαγωγικά πρόθεση, έδειξε μία βραβευμένη και εγκεκριμένη ταινία στους μαθητές της. Στην ταινία δεν υπάρχουν ερωτικές και ακατάλληλες σκηνές, όπως ψευδώς κυκλοφόρησε. Υπενθυμίζουμε ακόμη ότι η σεξουαλική αγωγή, αλλά και τα ζητήματα των έμφυλων στερεοτύπων έχουν τη θέση τους στο Δημοτικό Σχολείο μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, στα οποία οι εκπαιδευτικοί επιμορφώθηκαν από το κράτος. Οι παιδαγωγικοί, ψυχοκοινωνικοί και διδακτικοί στόχοι της Εκπαίδευσης προκύπτουν από αρμόδιους θεσμικούς φορείς και τα Αναλυτικά Προγράμματα, τα οποία δίνουν κατευθυντήριες, ενώ σέβονται την παιδαγωγική ελευθερία του εκπαιδευτικού. Το δικαίωμα και η υποχρέωση του Σχολείου να ενισχύει την κριτική σκέψη, τις δημοκρατικές αξίες και τη συμπερίληψη, δεν χρειάζεται την έγκριση του όχλου του διαδικτύου και των ακραία συντηρητικών κύκλων. Πιστεύουμε πως η Εκπαίδευση θα γίνει καλύτερη μέσα από τη συνεργασία και το γόνιμο διάλογο ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και γονείς και όχι μέσα από εύκολες και εμπαθείς καταγγελίες. Στηρίζουμε τη συνάδελφο και είμαστε ενάντιοι σε κάθε προσπάθεια συκοφάντησης και εκφοβισμού εκπαιδευτικού.
Το ΔΣ του ΠΕΣΥΘ
Ωστόσο, δεν είναι η πρώτη φορά που ΥΠΑΙΘ και ΙΕΠ δεν αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους. Δεν ξεχνιούνται εύκολα τα γνωστά σκοταδιστικά και άκρως αντιεπιστημονικά και προσηλυτιστικά Προγράμματα που έφερναν φαρδιά-πλατιά την υπογραφή έγκρισής τους και προωθούνταν στα σχολεία. Το ΙΕΠ, πλήρως ελεγχόμενο από το ΥΠΑΙΘ, είχε μεταβληθεί σε φάμπρικα έγκρισης τέτοιων Προγραμμάτων.
Ποιος μπορεί να ξεχάσει την προσπάθεια να μπάσουν από την πίσω πόρτα τα κατηχητικά στα σχολεία; Τότε που με κοινή απόφαση ΥΠΑΙΘ και Δημάρχου Αθηναίων δινόταν εντολή σε Σχολικές Επιτροπές για παραχώρηση σχολείων του Κολωνού και του Νέου Κόσμου σε 5 εκκλησιαστικές ενορίες με το πρόσχημα διεξαγωγής προγραμμάτων δημιουργικής απασχόλησης, που τελικά αποκαλύφθηκε από γονείς ότι έβαζαν την κατήχηση και τον προσηλυτισμό από την πίσω πόρτα, γεγονός που ξεσήκωσε τις αντιδράσεις τους.
Ή τα 14 Προγράμματα της «Ελληνικής Αγωγής», συμφερόντων του γνωστού ακροδεξιού-μπουμπούκου Αδωνη Γεωργιάδη, επίδοξου διαμορφωτή της ιδεολογικής ταυτότητας και συνείδησης των μαθητών μέσω της διάδοσης παρωχημένων συντηρητικών αντιλήψεων με χαρακτηριστικά προγονοπληξία και εθνικισμού.
Αλλά και το Πρόγραμμα «Σεξουαλικότητα-Γονιμότητα: Μια Αδιαχώριστη Ενότητα», που προωθούσε στους μαθητές την αντιεπιστημονική-ανορθολογική θεωρία ότι η σύλληψη ξεκινά κατά την προγεννητική περίοδο, τη στιγμή που η μητέρα συλλαμβάνει την ιδέα να κάνει παιδί…!
Οπως και το φαιδρό Πρόγραμμα που αναφέρεται στην Αγωγή και Προαγωγή της Υγείας για τη διαχείριση του στρες και την εγκαθίδρυση υγιεινών επιλογών τρόπου ζωής, με την εφαρμογή της Τεχνικής της «Πυθαγορείου Αυτογνωσίας». Μη γελάτε… Πρόκειται για την καθημερινή επανάληψη προ του ύπνου, των 12 αρετών που προέρχονται από τα «Χρυσά Επη» του Πυθαγόρα, τα οποία «εκφράζουν το ιδανικό και είναι οδηγός του ατόμου προς την Αρετή»…
Ολα αυτά και άλλα πολλά αποτέλεσαν εγκεκριμένα προγράμματα της κυβέρνησης των α(χ)ρίστων. Κοινός παρονομαστής όλων η αρχαιοπληξία, ο εθνικισμός, ο ανορθολογισμός και η αντιεπιστημονικότητα, ο ρατσισμός, η θρησκοληψία και ο προσηλυτισμός και επιστέγασμα όλων ο σκοταδισμός.
Ο σάλος και οι αντιδράσεις που προκάλεσαν στον εκπαιδευτικό κόσμο σάρωσαν τον σκοταδισμό που προσπαθούν να επιβάλλουν ΝΔ-Κεραμέως και ΙΕΠ, οι οποίοι φυσικά ούτε τότε ανέλαβαν τις ευθύνες τους κρυβόμενοι πίσω από φθηνές δικαιολογίες. Οι εκπαιδευτικοί, βέβαια, γνωρίζουν πολύ καλά τα όσα ακραία αντιδραστικά προσπαθούν να προωθήσουν στη δημόσια εκπαίδευση, επιχειρώντας να την επιστρέψουν στο μεσαίωνα.