Με την πρόσφατη απόφασή του (εγκύκλιος με αρ. πρωτοκόλλου 10940/20-10-2014) να ξεκινήσει άμεσα η αξιολόγηση των διευθυντών των σχολικών μονάδων και των προϊστάμενων των ολιγοθέσιων σχολείων και των νηπιαγωγείων, ο υπουργός Παιδείας προσπαθεί να δημιουργήσει (ψευδείς) εντυπώσεις ότι η αξιολόγηση προχωρεί με ταχείς ρυθμούς στην εκπαίδευση και χωρίς αντιστάσεις.
Υποτίθεται ότι η αξιολόγηση, που ξεκίνησε από τα υψηλά κλιμάκια της διοικητικής πυραμίδας -περιφερειακούς διευθυντές εκπαίδευσης, σχολικούς συμβούλους, διευθυντές εκπαίδευσης- ολοκληρώθηκε με «επιτυχία», παρά την πραγματοποίηση-οπερέτα των σεμιναρίων «επιμόρφωσής» τους με τη βοήθεια των ορδών των ΜΑΤ και τις καταγγελίες για όργια παρασπονδιών στην αξιολόγηση των σχολικών συμβούλων.
Ετσι, τώρα το υπουργείο προχωράει στην αξιολόγηση των διευθυντών των σχολείων, κλείνοντας τα μάτια στο γεγονός ότι τα «σεμινάρια επιμόρφωσής» τους στις διαδικασίες της αξιολόγησης δεν πραγματοποιήθηκαν, λόγω της αντίστασης των εκπαιδευτικών έξω από τα επιμορφωτικά κέντρα-σχολεία, ενώ εκατοντάδες από αυτούς δεν πήραν μέρος ούτε στην εξ αποστάσεως επιμόρφωση, στην οποία κάλεσε, εκ των υστέρων και μετά το ναυάγιο των σεμιναρίων, το υπουργείο Παιδείας.
Γιατί βιάζεται τόσο το υπουργείο Παιδείας, σε σημείο που να παρακάμπτει ακόμη και αυτό το δεύτερο σκέλος της αξιολόγησης, που είναι η εκπαιδευτική αξιολόγηση (ορίζεται ως η αξιολόγηση των ενεργειών και αποτελεσμάτων που σχετίζονται με την άσκηση του παιδαγωγικού, διδακτικού, επιμορφωτικού έργου και την επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη και πραγματοποιείται από το σχολικό σύμβουλο) και να περιορίζεται μόνο στο πρώτο σκέλος τη διοικητική αξιολόγηση (ΠΔ 152/2013);
Βιάζεται πρώτον γιατί θέλει να παρουσιάσει μια πλαστή εικόνα στα αφεντικά του και στην «κοινή γνώμη» ότι όλα βαίνουν καλώς, δεύτερον γιατί οι διαδικασίες για την εκπαιδευτική αξιολόγηση είναι χρονοβόρες, τρίτον γιατί εμμένει στην απόφαση να συνδέεται η αξιολόγηση με τη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών, σύμφωνα με το νέο μισθολόγιο-φτωχολόγιο των δημόσιων υπάλληλων και τη δημιουργία μιας συνεχώς ανανεούμενης δεξαμενής διαθέσιμων-απολυόμενων και τέταρτον γιατί θέλει να συντηρεί το κλίμα φόβου και τρομοκρατίας στους εκπαιδευτικούς, διαμηνύοντας ότι οσονούπω έρχεται και η σειρά τους να αξιολογηθούν. Ολα αυτά τα έχει ανάγκη το υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση γενικότερα καθόσον δε προχωράει όπως θα ήθελαν η αξιολόγηση του συνόλου των δημόσιων υπάλληλων, αφού έχει σκοντάψει σε αντιστάσεις και την άρνηση ακόμη και αυτής της συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας, η οποία έχει επικεντρώσει την αντίθεσή της στις «ποσοστώσεις» της αξιολόγησης του Μητσοτάκη, ενώ διαμηνύει σε όλους τους τόνους ότι είναι υπέρ της αξιολόγησης. Εχει ανάγκη, λοιπόν, η κυβέρνηση να δείξει ότι, όσον αφορά ένα κομμάτι των δημόσιων υπάλληλων, τους εκπαιδευτικούς, η αξιολόγηση πραγματοποιείται και έτσι να δημιουργήσει κλίμα φόβου και ηττοπάθειας και τελικά αποδοχής της αξιολόγησης από το σύνολο των εργαζόμενων στο Δημόσιο, βοηθούντων και των παζαριών με τη συνδικαλιστική γραφειοκρατία για μείωση ή και αποφυγή τελικά καθορισμού δεδομένων ποσοστώσεων στην αξιολόγηση των υπάλληλων.
Η απόφαση του υπουργού Παιδείας αναφέρει ότι «σε πρώτη φάση» η αξιολόγηση των διευθυντών των σχολικών μονάδων και των προϊστάμενων των ολιγοθέσιων σχολείων και των νηπιαγωγείων θα αφορά μόνο τρεις από τις πέντε κατηγορίες κριτηρίων, βάσει των οποίων αξιολογούνται σύμφωνα με το κακόφημο ΠΔ 152/2013:
– Την Κατηγορία Ι – Ασκηση διοικητικού και οργανωτικού έργου, η οποία περιλαμβάνει τα εξής κριτήρια (συντελεστής βαρύτητας 1,5):
αα) Υλοποίηση του νομοθετικού πλαισίου
ββ) Οργάνωση του έργου του συλλόγου διδασκόντων
– Την κατηγορία ΙΙ – Ασκηση του έργου της εποπτείας και της αξιολόγησης, η οποία περιλαμβάνει τα εξής κριτήρια (συντελεστής βαρύτητας 1):
αα) Διοικητική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
ββ) Οργάνωση της διαδικασίας αυτο-αξιολόγησης της σχολικής μονάδας, υλοποίηση των προγραμματισθεισών δράσεων και τεκμηρίωση των αποτελεσμάτων
– Την Κατηγορία V – Επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη, η οποία περιλαμβάνει τα εξής κριτήρια (συντελεστής βαρύτητας 1):
αα) Τυπικά προσόντα και επιστημονική ανάπτυξη
ββ) Επαγγελματική ανάπτυξη.
Από τα παραπάνω κριτήρια «σ’ αυτή τη φάση», ο Λοβέρδος, εξαίρεσε το κριτήριο αα) της Κατηγορίας ΙΙ, επειδή, όπως προείπαμε, αναφέρεται στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών από τους διευθυντές, αφού αυτοί δεν πρόλαβαν να «επιμορφωθούν» σχετικά, μιας και τα σεμινάρια δεν πραγματοποιήθηκαν. Είναι δε φανερό, ότι και μέσω της προωθούμενης αξιολόγησης των διευθυντών, το υπουργείο Παιδείας πιέζει, εμμέσως πλην σαφώς, και τους συλλόγους διδασκόντων να υποκύψουν και να αποδεχθούν την «αυτο-αξιολόγηση» του εκπαιδευτικού έργου και της σχολικής μονάδας και να ολοκληρώσουν τη σχετική διαδικασία που ξεκίνησε με εκβιασμούς από την περσινή σχολική χρονιά.
Ο Λοβέρδος μάλιστα όρισε και διαδικασίες fast-track για να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των διευθυντών, οι οποίες σύμφωνα με την απόφαση είναι οι εξής:
Μέχρι 29/10/2014 κάθε διευθυντής σχολικής μονάδας και κάθε προϊστάμενος ολιγοθέσιου σχολείου ή νηπιαγωγείου καταχωρίζει και επιβεβαιώνει στην πλατφόρμα αξιολόγησης τα στοιχεία της οικείας σχολικής μονάδας, του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης και των Σχολικών Συμβούλων από τους οποίους προβλέπεται να αξιολογηθεί.
Από 1/11/2014 έως και 20/11/2014 ο κάθε αξιολογούμενος καταχωρίζει στην πλατφόρμα αξιολόγησης εκείνα τα στοιχεία του ατομικού του φακέλου που θεωρεί ότι θα πρέπει να θέσει υπόψη των αξιολογητών του (portfolio).
Από 3/11/2014 έως και 22/12/2014 οι αξιολογητές είτε διά ζώσης είτε εξ αποστάσεως επικοινωνούν με όσους αξιολογούν και ανταλλάσσουν απόψεις σχετικά με την επικείμενη αξιολόγηση των δευτέρων.
Από 21/11/2014 έως και 31/12/2014 οι αξιολογητές καταχωρίζουν στην πλατφόρμα αξιολόγησης τις αξιολογήσεις τους.
Σημειώνουμε ότι τα στοιχεία των διευθυντών των σχολείων και των προϊστάμενων των νηπιαγωγείων είναι ήδη γνωστά στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και το υπουργείο, αφού από αυτούς έχουν ορισθεί και κατέχουν αυτές τις θέσεις. Το υπουργείο Παιδείας, όμως, τους καλεί να τα καταχωρίσουν εκ νέου στην πλατφόρμα αξιολόγησης γιατί έτσι υπογράφουν τη θανατική τους καταδίκη, την υποταγή τους και εκμαιεύεται διά της βίας η συναίνεσή τους να αξιολογηθούν, βάζοντας στη συνέχεια πλάτη να προχωρήσει και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, που θα οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση σχολείων, εκπαιδευτικών, μαθητών και στις απολύσεις.
Ηταν δε τόση η πρεμούρα του Λοβέρδου να προχωρήσουν οι διαδικασίες της αξιολόγησης ώστε δόθηκε στους διευθυντές στην ουσία μόνο μια εργάσιμη ημέρα για να καταχωρίσουν τα στοιχεία τους στη σχετική πλατφόρμα, καθώς μεσολαβούσε η αργία της 28ης Οκτωβρίου (η απόφαση έγινε γνωστή στα σχολεία στις 27 του Οκτώβρη. Τελικά οι παραπάνω ημερομηνίες είναι «στον αέρα», επειδή η ιστοσελίδα του υπουργείου βρέθηκε εκτός λειτουργίας).








