Το δυστύχημα με τους τέσσερις νεκρούς και τους δεκάδες τραυματίες (ένας σοβαρά, οι υπόλοιποι ελαφρά), που έγινε στο δωδέκατο χιλιόμετρο από τα διόδια των Ευζώνων, δεν είναι ούτε το πρώτο. Από το 2017, τα δυστυχήματα μετά τα διόδια των είναι πολλά και οφείλονται στο γεγονός ότι κατασκεύασαν τα διόδια στο ένα χιλιόμετρο από το τελωνείο των Ευζώνων και για 30 χιλιόμετρα ακολουθείται το παλιό εθνικό δίκτυο με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση και χωρίς να υπάρχει διαχωριστικό διάζωμα. Από την ίδια χρονιά (2017), η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ εισπράττει διόδια-χαράτσι χωρίς να έχει κατασκευάσει τα απαραίτητα έργα στην παλιά εθνική οδό.
Το σκάνδαλο (γιατί περί σκανδάλου πρόκειται) ξεκίνησε επί κυβέρνησης Σαμαροβενιζέλων και συνεχίστηκε επί κυβέρνησης Τσιπροκαμμένων. Το 2017 έκαναν στην ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ ΑΕ ένα «δωράκι», εγκαθιστώντας διόδια στο ένα χιλιόμετρο από το τελωνείο των Ευζώνων.
Στις 29 Γενάρη του 2014 δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 22Α ο νόμος 4233, στο άρθρο 22 του οποίου προβλεπόταν η έγκριση με ΚΥΑ της κατασκευής διοδίων και στο Μεθοριακό Σταθμό των Ευζώνων:
«Αρθρο 22
Τροποποίηση διατάξεων του ν. 4155/2013
Η παρ. 2 του άρθρου 62 του ν. 4155/2013 (Α΄120) αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Η επιβολή διοδίων τελών επί του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού, όπως αυτός αποτυπώνεται στο παράρτημα Α του ν. 3481/2006 (Α΄ 162), καθώς και επί των καθέτων αυτού οδικών αξόνων μεταξύ των ανισόπεδων κόμβων (Α/Κ): (α) Α/Κ Σιάτιστας έως το Μεθοριακό Σταθμό Κρυσταλλοπηγής, (β) Α/Κ Λαγκαδά/Σερρών έως το Μεθοριακό Σταθμό Προμαχώνα και (γ) Α/Κ Χαλάστρας έως τον Μεθοριακό Σταθμό Ευζώνων, πραγματοποιείται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Με την ως άνω απόφαση καθορίζονται οι θέσεις λειτουργίας των σταθμών διοδίων, το ύψος των επιβαλλομένων διοδίων τελών ανά κατηγορία οχημάτων και ανά σταθμό διοδίων, ο τρόπος είσπραξης κατά ΚΕΔΕ και ο χρόνος έναρξης είσπραξης των τελών» (η έμφαση δική μας).
Ο εν λόγω νόμος ψηφίστηκε επί Σαμαροβενιζέλων και υπογράφεται από τους υπουργούς: Στουρνάρα (Οικονομικών) Μιχελάκη (Εσωτερικών), Χατζηδάκη (Ανάπτυξης), Μητσοτάκη (Διοικητικής Μεταρρύθμισης), Βρούτση (Εργασίας), Χρυσοχοΐδη (Μεταφορών και Υποδομών), Μανιάτη (Περιβάλλοντος και Ενέργειας) και Δένδια (Προ Πο).
Η ΚΥΑ για τη χωροθέτηση των σταθμών διοδίων στην Εγνατία γενικά και ειδικά στο Μεθοριακό Σταθμό Ευζώνων, που προβλεπόταν από το άρθρο 22 του νόμου 4233, δημοσιεύτηκε στις 17 Νοέμβρη του 2014. Παραθέτουμε τις διατάξεις για τα διόδια στο Μεθοριακό Σταθμό Ευζώνων:
«γ) Α/Κ Χαλάστρας έως τον Μεθοριακό Σταθμό Ευζώνων, ώστε να εξασφαλίζεται η χρέωση των χρηστών ανάλογα με τη διανυόμενη απόσταση, αποφασίζουμε:
Αρθρο 1
Την επιβολή τελών διοδίων επί του οδικού άξονα της Εγνατίας οδού καθώς και επί των καθέτων αυτού οδικών αξόνων: α) Α/Κ Σιάτιστας έως το Μεθοριακό Σταθμό Κρυσταλλοπηγής, β) Α/Κ Λαγκαδά / Σερρών έως το Μεθοριακό Σταθμό Προμαχώνα και γ) Α/Κ Χαλάστρας έως το Μεθοριακό Σταθμό Ευζώνων.
-
- Για την αποπληρωμή των δαπανών κατασκευής, τη λειτουργία, τη συντήρηση, τη βελτίωση και την επέκταση του αυτοκινητοδρόμου «Εγνατία Οδός» καθώς και των καθέτων αυτού οδικών αξόνων: α) Α/Κ Σιάτιστας έως το Μεθοριακό Σταθμό Κρυσταλλοπηγής, β) Α/Κ Λαγκαδά / Σερρών έως το Μεθοριακό Σταθμό Προμαχώνα και γ) Α/Κ Χαλάστρας έως το Μεθοριακό Σταθμό Ευζώνων επιβάλλεται επί των πάσης φύσεως επιτρεπόμενων από τον Κ.Ο.Κ. να κινηθούν επ’ αυτών οχημάτων, ειδικό τέλος κυκλοφορίας (διόδια), υπέρ της εταιρίας «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε»
(η έμφαση δική μας).
- Για την αποπληρωμή των δαπανών κατασκευής, τη λειτουργία, τη συντήρηση, τη βελτίωση και την επέκταση του αυτοκινητοδρόμου «Εγνατία Οδός» καθώς και των καθέτων αυτού οδικών αξόνων: α) Α/Κ Σιάτιστας έως το Μεθοριακό Σταθμό Κρυσταλλοπηγής, β) Α/Κ Λαγκαδά / Σερρών έως το Μεθοριακό Σταθμό Προμαχώνα και γ) Α/Κ Χαλάστρας έως το Μεθοριακό Σταθμό Ευζώνων επιβάλλεται επί των πάσης φύσεως επιτρεπόμενων από τον Κ.Ο.Κ. να κινηθούν επ’ αυτών οχημάτων, ειδικό τέλος κυκλοφορίας (διόδια), υπέρ της εταιρίας «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε»
Οι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ Σπίρτζης και Τσακαλώτος, με ΚΥΑ που δημοσιεύτηκε στις 29 Μάη του 2017 στο ΦΕΚ 1867Β, αποφάσισαν την επιβολή των διοδίων από τις 31/8/2017, γιατί η περιβόητη εταιρία ΑΚΤΩΡ είχε αναλάβει την ολοκλήρωση της κατασκευής των διοδίων στο Μεθοριακό Σταθμό Ευζώνων. Παραθέτουμε την παράγραφο 4 του άρθρο 1 αυτής της ΚΥΑ .
«Το άρθρο 3 της υπ’ αρ. 6686/2014 κοινής υπουργικής απόφασης τροποποιείται και αντικαθίσταται ως ακολούθως: «Ως απώτατος χρόνος έναρξης λειτουργίας των νέων σταθμών διοδίων και είσπραξης των διοδίων τελών ορίζεται: α) Για τους μετωπικούς σταθμούς διοδίων Παμβώτιδας, Μέστης, Ιεροπηγής και Ευζώνων, η 31.08.2017» (η έμφαση δική μας).
Χωρίς να είμαστε απόλυτα σίγουροι, η επιβολή των διοδίων-χαράτσι στους Ευζώνους άρχισε από τον Νοέμβρη του 2017, χωρίς η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ να κατασκευάσει στα 30 χιλιόμετρα το νέο δρόμο, με δύο λωρίδες σε κάθε κατεύθυνση και με ενδιάμεσο διαχωριστικό για να αποφεύγονται τα θανατηφόρα ατυχήματα. Ετσι, το τμήμα αυτό του παλιού εθνικού δικτύου συνεχίζει να είναι καρμανιόλα. Εχουμε συνέχεια σοβαρά ατυχήματα, πολλά από τα οποία είναι θανατηφόρα (απλώς δεν υπάρχει δημοσιότητα).
Πρέπει εδώ και τώρα να σταματήσει το χαράτσι και να κατασκευστεί επιτέλους ο νέος δρόμος που θα συνδέει το Μεθοριακό Σταθμό των Ευζώνων με την Εγνατία.