«Oντως διανοίχθηκε μια ημικυκλική σήραγγα σε ένα μήκος 160 μέτρων», απάντησε ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος σε Επίκαιρη Ερώτηση του βουλευτή Κατσώτη, σύμφωνα με την οποία «για πάνω από 6 μήνες, και εν γνώσει της Ελληνικό Μετρό ΑΕ, η κοινοπραξία ΑΒΑΞ- GHELO- ALSTOM προχώρησε την εκσκαφή για 150 μέτρα κατά παράβαση της μελέτης, την ίδια ώρα που καθημερινά δύο βάρδιες εργαζομένων κατεβαίνουν στη σήραγγα και εντός της ζώνης επιρροής της εκσκαφής βρίσκονται οδικές αρτηρίες, νοσοκομεία και κρατικές υποδομές».
Προσέθεσε ο Ταχιάος: «Oταν αυτό περιέπεσε στην αντίληψη της διευθύνουσας υπηρεσίας, αμέσως εδόθη εντολή να επανέλθουν στην προηγούμενη μελέτη που οι ίδιοι είχαν υποβάλει. Αυτό δεν αφορά μόνο λόγους ασφαλείας των εργαζομένων, που κατά την άποψή μου, θα ήταν υπερβολικό να πιστέψουμε ότι υπάρχουν τέτοια προβλήματα. Αφορά κυρίως τις καθιζήσεις, μικρές καθιζήσεις που μπορούν να υπάρξουν στο οδόστρωμα της οδού Κατεχάκη, γιατί αυτή είναι μια σήραγγα κάτω από την οδό Κατεχάκη, και εδόθη εντολή αποκατάστασης του τρόπου εκτέλεσης της σύμβασης».
Ο άνθρωπος του Μητσοτάκη στο υπουργείο Υποδομών μάς λέει ότι το μόνο πρόβλημα ασφάλειας είναι οι καθιζήσεις στη γύρω περιοχή. Το γεγονός ότι γίνεται εκσκαφή σήραγγας εκτός χάραξης, χωρίς στοιχεία περί του γεωλογικού μέσου όπου γίνεται η εκσκαφή, δεν προκαλεί κανένα κίνδυνο ασφάλειας για τους εργαζόμενους!
Ακόμα και αν είμαστε αρκετά αδαείς για να το πιστέψουμε αυτό, οι καθιζήσεις γύρω από την «κατά λάθος» σήραγγα είναι αποδεκτές; Οι αποζημιώσεις στις γύρω κατοικίες και οι δαπάνες (πραγματογνώμονες, μελέτες, δικαστικά κλπ.) για την απόδειξη μη αποδεκτών καθιζήσεων και συνεπώς ζημιών στο φέροντα οργανισμό των υφιστάμενων κατασκευών από πού θα έρθουν;
«Ηδη η κοινοπραξία έχει ξεκινήσει ξανά εργασίες με τον δέοντα τρόπο και υποβάλλει και τη μελέτη, η οποία δείχνει πώς θα αποκαταστήσει αυτές στο μήκος των εκατόν εξήντα μέτρων. Η υπηρεσία προφανώς δεν κάνει αποδεκτές τις όποιες δικαιολογίες της κοινοπραξίας. Θεωρούμε ότι ήταν ένα λάθος εφαρμογής μιας μελέτης που η ίδια είχε υποβάλει», ανέφερε ο Ταχιάος σαν να μην τρέχει τίποτα, σαν να πρόκειται για ένα ζήτημα ρουτίνας, για ένα… λαθάκι.
Για σκεφτείτε το λίγο.
- Επί έξι μήνες βρίσκεσαι εκτός χάραξης και παρολαυτά οι μηχανικοί παρακολουθούν τις καθιζήσεις και διαβεβαιώνουν ότι είναι μικρές. Οι ίδιοι μηχανικοί, που είναι υπεύθυνοι για το τοπικό σύστημα συντεταγμένων (το GPS δηλαδή), άρα και την πλοήγηση του Μηχανήματος Ολομέτωπης Κοπής, δεν ελέγξανε αν το μηχάνημα κινείται εκτός χάραξης; Δηλαδή ακόμα και η μετατροπή των τοπικών συντεταγμένων σε συντεταγμένες του ΕΓΣΑ (βασική διαδικασία στα τοπογραφικά καθήκοντα), που θα έδειχνε ότι «βρισκόμαστε κάπου στην Κατεχάκη εκτός χάραξης», δεν γινόταν αυτούς τους έξι μήνες;
- Η Ελληνικό Μετρό ΑΕ υποτίθεται ότι επιβλέπει συνεχώς, σε 24ωρη βάση, 365 μέρες το χρόνο, τις εργασίες που εκτελούνται στο έργο και «δεν πήρε χαμπάρι» ότι επί 6 μήνες διάνοιγαν μια σήραγγα εκτός χάραξης και έφτασαν τα 160 μέτρα διάνοιξης! Δεν υπάρχει περίπτωση οι μηχανικοί της Ελληνικό Μετρό ΑΕ (όπως και οι μηχανικοί της κοινοπραξίας των μεγαλοεργολάβων) να μην αντιλήφθηκαν τι γινόταν με τη διάνοιξη της σήραγγας.
Είναι προφανές ότι ήξεραν και έκαναν το ζήτημα «αβαβά». Η κατασκευάστρια κοινοπραξία έκρινε πως τη βόλευε οικονομικά η παρέκκλιση και έδωσε εντολή παραβίασης της μελέτης, αδιαφορώντας για τις πιθανές συνέπειες στην ασφάλεια των εργαζόμενων και στα γύρω κτίρια. Και όλο το σύστημα (υποτιθέμενου) ελέγχου έβγαλε το σκασμό.
Ποιες ζημιές θα αποκαταστήσει η κοινοπραξία υπ’ αυτούς τους όρους; Τι μέγεθος έχουν αυτές οι ζημιές; Μήπως δεν είναι και τόσο μικρές; Για όποια υπόθεση φτάσει στα δικαστήρια και πρέπει να πληρωθούν αποζημιώσεις, η κοινοπραξία θα οχυρωθεί πίσω από την ευθύνη της ελέγχουσας Ελληνικό Μετρό ΑΕ και οι αποζημιώσεις θα πληρωθούν από τα «κορόιδα», τον ελληνικό λαό.
«Εδώ έχουμε να μιλήσουμε για ένα πολύ συγκεκριμένο πρόβλημα. Ποιο είναι το συγκεκριμένο πρόβλημα; Οτι όντως εκτελείται ένα έργο με μια παρέκκλιση από τη μελέτη. Δραματοποιούμε τις συνέπειες αυτής της παρέκκλισης; Εγώ θα έλεγα όχι. Οχι ότι δεν υπάρχει κάποιου είδους πρόβλημα, εφόσον δεν ακολουθείται, αλλά δεν δραματοποιείται. Δεν σημαίνει ούτε ότι η σήραγγα θα πέσει, δεν σημαίνει ούτε ότι θα υπάρξουν καθιζήσεις. Γιατί; Διότι αυτό το μετράνε καθημερινά. Υπάρχουν μάρτυρες, συγκεκριμένα σημεία, τα οποία μετριούνται διαρκώς με δυναμικό τρόπο, ώστε να είναι σίγουρο ότι δεν υπάρχουν μετακινήσεις και όποιες μετακινήσεις υπάρχουν, πάντα πρέπει να είναι μέσα σε ανεκτά πλαίσια», είπε ο Ταχιάος, μιλώντας σαν… νομικός παραστάτης των μεγαλοεργολάβων!
Και έκλεισε με το κλασικό «έλα, μωρέ, δεν έγινε και τίποτα»: «Η εταιρεία δεν ακολούθησε τη μεθοδολογία που η ίδια πρότεινε. Το εντόπισε η Ελληνικό Μετρό. Εχω ζητήσει να γίνει έλεγχος, γιατί αυτό έγινε με καθυστέρηση. Προφανώς δεν αποτελεί σφάλμα της διοίκησης. Μόλις υπέπεσε στην αντίληψη της διοίκησης, κάλεσε την εταιρεία να επανέλθει στη μελέτη και να αποκαταστήσει την κατασκευή, με τον τρόπο που έπρεπε κανονικά να προχωρήσει».
Κάθε μέρα ελέγχουμε καθιζήσεις, αλλά δεν ελέγχουμε αν είμαστε εντός χάραξης! Ο Ταχιάος νομίζει ότι απευθύνεται σε Χαχόλους (το ότι ο Κατσώτης ήταν εντελώς «αδιάβαστος» και δεν ήταν σε θέση να του απαντήσει, δεν αλλάζει τίποτα).Αυτά τα δύο, «καθημερινός έλεγχος για καθιζήσεις» και «επί έξι μήνες δεν διαπιστώσαμε την πλήρη απόκλιση από τη χάραξη», απλούστατα δεν συμβαδίζουν. Εδώ υπάρχει ξεκάθαρη συγκάλυψη.
Είναι δυνατόν ένα μηχάνημα σχεδόν 300 μέτρων μήκους να κινείται εκτός χάραξης για έξι μήνες, να μην το παίρνουν χαμπάρι, αλλά παρολαυτά να μας διαβεβαιώνουν ότι οι καθιζήσεις ελέγχονταν κάθε μέρα και η ασφάλεια των πολιτών και των υφιστάμενων κατασκευών είναι υπό έλεγχο και σε ανεκτά όρια;
Θα κλείσουμε με τα «καλά» των ιδιωτικοποιήσεων.
«Το υπουργείο δεν μπορεί να παρέμβει παραπάνω. Δεν διοικεί τα έργα το υπουργείο. Τα διοικεί ένας εποπτευόμενος φορέας, όπου –σας διαβεβαιώνω- και σύμβουλοι υπάρχουν», είπε με θράσος χιλίων νεοφιλελεύθερων ο Ταχιάος. Και συνέχισε: «Βεβαίως υπάρχουν σύμβουλοι. Υπάρχουν σύμβουλοι οι οποίοι παρακολουθούν το έργο, υπάρχουν σύμβουλοι οι οποίοι συμβάλλουν στην επίβλεψη του έργου. Αυτοί βέβαια δεν υπογράφουν. Υπογράφουν δημόσιοι υπάλληλοι, αλλά αυτό ακριβώς συμβαίνει».
Οι σύμβουλος πληρώνονται για να παρακολουθούν το έργο, να εκτιμούν την πορεία του, την ασφάλεια και την επίβλεψη της εφαρμογής μιας μελέτης σήραγγας σε ένα έργο. Αλλά, αφού δεν υπογράφουν, δεν φταίνε. «Φταίει» ο δημόσιος υπάλληλος! Ιδιωτικοποίηση σημαίνει απόλυτη ασυδοσία των καπιταλιστών (των μεγαλοεργολάβων εν προκειμένω). Αυτοί έχουν και το πεπόνι και το μαχαίρι και ενεργούν με μοναδικό κριτήριο τη μεγιστοποίηση του κέρδους τους. Το κράτος… παρευρίσκεται και χαιρετίζει. Αν κάποιοι δημόσιοι υπάλληλοι δεν είναι λαμόγια, μιζαδόροι, τεμπελχανεία, αλλά κάνουν σωστά τη δουλειά τους, τους κάνουν το βίο αβίωτο, μέχρι να τους πετάξουν σε μια θέση «ψυγείο».
Κατόπιν όλων των παραπάνω, πώς θα αξιολογούσατε την εξής κορόνα του Ταχιάου; «Τα θέματα ασφαλείας, καθώς και της ασφαλείας των έργων, είναι υψίστης προτεραιότητας και είναι πάρα πολύ σημαντικά»!