Στο πρωινάδικο του Αυτιά στον ΣΚΑΪ, που κάνει κάθε Σαββατοκύριακο «μασάζ» σε συνταξιούχους και εργαζόμενους, παρουσιάζοντάς τους σαν φιλεργατική την πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη, ασχολήθηκαν χτες με τις τριετίες. Ο Αυτιάς έκοβε και ο υφυπουργός Εργασίας Σπανάκης έραβε, ενώ ο εργατολόγος Αλ. Μητρόπουλος κρατούσε το ίσο.
Αυτιάς και Σπανάκης, με τον Μητρόπουλο αρχικά να συγκατανεύει και στη συνέχεια να παρακολουθεί σαν άφωνη γλάστρα, προσπάθησαν να κοροϊδέψουν τις εργάτριες και τους εργάτες ότι θα πάρουν αμέσως το επίδομα τριετιών για το διάστημα πριν από τις 14.2.2012 (τότε ανεστάλη το επίδομα τριετιών, με μνημονιακό νόμο). Μάλιστα, ο Σπανάκης αναφέρθηκε (και ο Μητρόπουλος συγκατένευσε) σε εγκύκλιο της γενική γραμματέα του υπουργείου Εργασίας Στρατινάκη, τον περασμένο Οκτώβρη, που ξεκαθάρισε το ζήτημα.
Στο βίντεο από το πρωινάδικο του Αυτιά, που παραθέτουμε, η αποπροσανατολιστική προπαγάνδα για τις τριετίες αρχίζει στο 10:32.
Η αλήθεια, όμως, είναι πως η εγκύκλιος της Στρατινάκη ξεπέρασε σε αντεργατικότητα τη διάταξη Γεωργιάδη για τις τριετίες (άρθρο 33 του νόμου 5053/2023). Οπως σημειώσαμε τότε, δεν ήταν η πρώτη φορά που η Στρατινάκη εξέδωσε, με άνωθεν εντολή, αντεργατική εγκύκλιο που ξεπερνά αντεργατικ νόμους. Η ίδια παραμένει γενική γραμματέας του υπουργείου Κεφαλαίου (και όχι Εργασίας) από το 2012. Τοποθετήθηκε επί Παπαδήμου τον Μάρτη του 2012, παρέμεινε επί Σαμαροβενιζέλων, την έδιωξαν οι Τσιπροκαμμένοι τον Μάρτη του 2015, την επανέφερε ο Μητσοτάκης το 2019 και συνεχίζει ακάθεκτη και στη δεύτερη κυβέρνησή του.
Για την αντεργατική διάταξη Γεωργιάδη σχετικά με τις τριετίες γράψαμε αναλυτικά σε δύο άρθρα μας:
ΔΙΑΒΑΣΤΕ
Τριετίες: Ρύθμιση της προστασίας των καπιταλιστών και παγίωσης της ληστείας των εργατών
Οι παγίδες της αντεργατικής τροπολογίας για τις τριετίες
Με την εγκύκλιό της, που δημοσιεύτηκε στις 6 Οκτώβρη του 2023, η Στρατινάκη ανέλαβε να διευκρινίσει το άρθρο 33 του νόμου 5053/2023 (διάταξη Γεωργιάδη) για το δήθεν ξεπάγωμα των τριετιών. Στις 20 Σεπτέμβρη του 2023 γράφαμε, μεταξύ άλλων, στο δεύτερο από τα δύο παραπάνω άρθρα μας:
Στην παράγραφο 2α του άρθρου 1 αναφέρεται (η έμφαση παντού δική μας):
«α) Η προϋπηρεσία κάθε εργαζομένου, που είχε προσληφθεί πριν από την 14η.2.2012, όπως η προϋπηρεσία αυτή είχε διαμορφωθεί τη 14η.2.2012 οπότε και ανεστάλη η συμπλήρωσή της, συνεχίζει να συμπληρώνεται μετά από την 1η.1.2024».
Πόσος είναι ο χρόνος της προϋπηρεσίας πριν τις 14.2.2012 που θα συμπληρώνεται μετά την 1.1.2024; Σκόπιμα δεν προσδιορίζεται.
Ομως, στην παράγραφο 5 του άρθρου 1 αναφέρεται:
«5. Για το χρονικό διάστημα από την 14η.2.2012 έως και την 31η.12.2023 καμία αξίωση δεν γεννάται, ούτε οφείλονται αυξήσεις μισθών ή ημερομισθίων, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων περί υπηρεσιακών ωριμάνσεων, με μόνη προϋπόθεση την πάροδο συγκεκριμένου χρόνου εργασίας, όπως αναφέρονται στις παρ. 1, 2 και 3, ούτε επιτρέπεται να υπολογιστεί προϋπηρεσία που έχει διανυθεί από την 14η.2.2012 έως και την 31η.12.2023».
Ενώ στην παράγραφο 2α του άρθρου 1 γίνεται αόριστη αναφορά σε προϋπηρεσία, χωρίς να προσδιορίζεται πόση απ’ αυτή θα παίρνεται υπόψη, στην παράγραφο 5 ισχυρίζονται, ότι δήθεν στις παραγράφους 1, 2 και 3 αναφέρεται συγκεκριμένος χρόνος για την προϋπηρεσία πριν και μετά από τις 14 Φλεβάρη του 2012!
Αυτή η ασάφεια είναι σκόπιμη. Ο χρόνος προϋπηρεσίας που διανύθηκε πριν από τις 14 Φλεβάρη του 2012 θα προσδιοριστεί με την Υπουργική Απόφαση που προβλέπεται ότι θα εκδοθεί (α’ εδάφιο της παραγράφου 7).
Η αόριστη αναφορά εξυπηρετεί την κυβερνητική προπαγάνδα που θέλει να πιστέψουν οι εργάτες και εργαζόμενοι οι οποίοι έχουν πιάσει δουλειά πριν από τις 14 Φλεβάρη του 2012 και είχαν τριετίες, ότι αυτές θα συνυπολογιστούν από την 1η Γενάρη του 2024.
Ακόμα πιο προκλητική, όμως, είναι η παράγραφος 2β του άρθρου 1, που προσπαθεί να καλλιεργήσει την ψευδαίσθηση για αναγνώριση χρόνου προϋπηρεσίας και μετά τις 14 Φλεβάρη του 2012:
«β) Η προϋπηρεσία κάθε εργαζομένου, που προσλήφθηκε μετά από την 14η.2.2012, ξεκινά να συμπληρώνεται μετά από την 1η.1.2024».
Και εδώ η αναφορά σε προϋπηρεσία μετά τις 14.2.2012 είναι αόριστη. Από τη μια αναφέρεται ότι «για το χρονικό διάστημα από την 14η.2.2012 έως και την 31η.12.2023 καμία αξίωση δεν γεννάται» (παράγραφος 5), από την άλλη μιλούν για αναγνώριση προϋπηρεσίας και μετά τις 14.2.2012, χωρίς φυσικά να προσδιορίζουν την έκτασή της, το χρονικό διάστημα που υποτίθεται πως θα αναγνωριστεί. Επιπλέον, στην παράγραφο 5 αναφέρεται πως «ούτε επιτρέπεται να υπολογιστεί προϋπηρεσία που έχει διανυθεί από την 14η.2.2012 έως και την 31η.12.2023»!
Η αντεργατική τροπολογία σ’ αυτό το θέμα θυμίζει χρησμό της Πυθίας, από τον οποίο δε βγαίνει άκρη. Επαναλαμβάνουμε πως η αοριστία και οι αλληλοσυγκρουόμενες διατυπώσεις δεν είναι τυχαίες. Προσπαθούν να κοροϊδέψουν τους εργάτες και εργαζόμενους πως από 1.1.2024 θα τους αναγνωριστεί προϋπηρεσία όχι μόνο για το χρονικό διάστημα πριν από τις 14.2.2012, αλλά και για το διάστημα της αναστολής (μετά τις 14.2.2012). Είναι η τροφή που δίνουν στα μιντιακά παπαγαλάκια για να αρχίσουν την εξαπάτηση των εργατών.
Η Στρατινάκη, λοιπόν, με τα σημεία 1α και 1β της εγκυκλίου της για δήθεν συνυπολογισμό των προϋπηρεσιών πριν και μετά τις 14 Φλεβάρη του 2012, προσπάθησε να αναζωπυρώσει στους εργάτες και εργαζόμενους την ψευδαίσθηση, ότι δήθεν θα συνυπολογιστούν οι τριετίες και θα δουν αμέσως τους μισθούς και τα μεροκάματά τους να αυξάνονται. Το έκανε αυτό για να αναζωπυρώσει την εκκωφαντική προπαγάνδα από τα Μέσα Μαζικής Παραπληροφόρησης (που κάπως είχε ατονήσει), ότι από την 1η Γενάρη του 2024 θα συνυπολογιστούν οι τριετίες πριν και μετά τις 14 Φλεβάρη του 2012. Το ίδιο έκανε χτες το δίδυμο Αυτιά-Σπανάκη (με γλάστρα τον εργατολόγο Μητρόπουλο).
Στο σημείο 7 της εγκυκλίου, που επαναλαμβάνει ακριβώς την παράγραφο 5 του άρθρου 33 του νόμου, ομολογείται εμμέσως πλην σαφώς ότι δεν θα υπολογιστεί η προϋπηρεσία πριν και μετά τις 14 Φλεβάρη του 2012. Δεν θα υπολογιστεί γιατί στις παραγράφους 1, 2, 3 δεν ορίζεται συγκεκριμένος χρόνος προϋπηρεσίας που θα υπολογιστεί μετά την 1η Γενάρη του 2024.
Πρόκειται για τα δύο σημεία που αναλύσαμε διεξοδικά στο άρθρο μας, όπως φαίνεται από το απόσπασμα που παραθέσαμε παραπάνω.
Η Στρατινάκη, όμως, δεν παρέλειψε να εφαρμόσει και εδώ τη γνωστή τακτική της να προσθέτει προϋποθέσεις που δεν προβλέπονται από τους αντεργατικούς νόμους.
Συγκεκριμένα, στο β’ εδάφιο, σημείο 1 της εγκυκλίου προσέθεσε τη φράση «στην ίδια ειδικότητα». Αναφέρει η εγκύκλιος: «Εάν δεν ρυθμίζεται διαφορετικά από ένα τέτοιο κείμενο Συλλογικής Ρύθμισης Εργασίας, ως προϋπηρεσία αναγνωρίζεται αυτή που διανύθηκε στον ίδιο ή σε άλλο εργοδότη, στην ίδια ειδικότητα».
Μέχρι τώρα δεν προβλεπόταν στις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, ως προϋπόθεση, η απασχόληση των εργατών και εργαζόμενων στην ίδια ειδικότητα, για να αναγνωριστεί ο χρόνος εργασίας ως προϋπηρεσία και να καταβληθούν τα επιδόματα των τριετιών. Παραθέτουμε το άρθρο 2 της ΕΓΣΣΕ (Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας):
«ΑΡΘΡΟ 2
Εκτη τριετία στους εργατοτεχνίτες
Στους εργατοτεχνίτες (-τριες) που συμπληρώνουν 18ετή υπηρεσία στον ίδιο εργοδότη ή 18ετή προϋπηρεσία σε οποιοδήποτε εργοδότη με οποιαδήποτε ιδιότητα και δεν υπάγονται σε άλλη ειδικότερη ρύθμιση (ΣΣΕ, Δ.Α ή Υ.Α) χορηγείται από 1ης-1-2008 και έκτη τριετία, ποσοστού 5%» (η έμφαση δική μας).
Επίσης, στο σημείο 5.1 της εγκυκλίου της η Στρατινάκη προσθέτει για τον υπολογισμό της προϋπηρεσίας τη φράση: «και δεσμεύεται σήμερα από Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που βρίσκεται σε ισχύ». Αναφέρει η εγκύκλιος: «5.1. Μισθωτός που προσελήφθη, είτε πριν την 14.2.2012, είτε μετά και δεσμεύεται σήμερα από Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (Σ.Σ.Ε.) που βρίσκεται σε ισχύ, θα προσμετρηθεί η προϋπηρεσία του/της πριν την 14.2.2012 και μετά την 1.1.2024, με τους όρους και τις προϋποθέσεις που αναφέρονται στην παρ. 2 της παρούσας».
Η εργατική τάξη πρέπει να πάρει την υπόθεση στα χέρια της και να αγωνιστεί για να καταργηθούν ο αντεργατικός νόμος του Γεωργιάδη και η εγκύκλιος της Στρατινάκη. Να απαιτήσει να καταβληθούν τα επιδόματα όλων των αναγνωρισμένων από όλες τις ΣΣΕ τριετιών (πριν και μετά τις 14.2.2012) και τα αναδρομικά για την περίοδο μετά τις 14 Φλεβάρη του 2012 μέχρι 1.1.2024.