Οι εργασιακές σχέσεις-γαλέρας, η άγρια εκμετάλλευση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών από τους σχολάρχες, η υπερεντατικοποίηση της δουλειάς, η μη τήρηση από τη μεριά των καπιταλιστών της εκπαίδευσης ακόμη και αυτών των στοιχειωδών όρων της αστικής νομοθεσίας ήταν πάντα εκτεταμένη πρακτική στα ιδιωτικά σχολεία.
Η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο μετά την ψήφιση και εφαρμογή του επαίσχυντου νόμου Κεραμέως για την ιδιωτική εκπαίδευση.
Η ΟΙΕΛΕ σημειώνει πως από την ημέρα εφαρμογής του νόμου, τον Ιούλιο του 2020, μέσα σε δύο χρόνια δηλαδή, το 30% του συνόλου των εκπαιδευτικών έχουν απομακρυνθεί (απολυθεί/παραιτηθεί) από τα ιδιωτικά σχολεία συνεπεία αυτών των συνθηκών και των αντεργατικών ρυθμίσεων.
Προς τούτο η ΟΙΕΛΕ έστειλε ανοιχτή επιστολή στην Κεραμέως ζητώντας την «αναθεώρηση του νόμου».
Υπενθυμίζουμε τους βασικούς άξονες του νόμου Κεραμέως για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς , που μετατρέπονται πλέον σε πραγματικούς είλωτες.
- Η «εποπτεία» της ιδιωτικής εκπαίδευσης παραμένει στο υπουργείο Παιδείας, αλλά οι συμβάσεις των εκπαιδευτικών εντάσσονται στο εργατικό δίκαιο.
Πρόκειται ουσιαστικά για τυπική «εποπτεία». Οι σχολάρχες έχουν το ελεύθερο να παραβιάζουν τα πάντα και τύποις να τηρούν το ωρολόγιο πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας. Η ένταξη των συμβάσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών στο εργατικό δίκαιο, πέρα από την απελεύθερωση των απολύσεων, γίνεται για να ξεπεραστεί το «εμπόδιο» του διοριστήριου.
- Οι εκπαιδευτικοί θα προσλαμβάνονται με συμβάσεις αορίστου χρόνου. Καταργούνται οι συμβάσεις διετίας.
Καμιά εξασφάλιση δεν έχουν οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί με αυτήν τη ρύθμιση. Οι μνημονιακοί νόμοι έχουν δώσει το δικαίωμα στους εργοδότες να μην τους καταβάλλουν καμιά αποζημίωση όταν τους απολύουν μετά από ένα χρόνο δουλειάς και ακόμα χειρότερα όταν τους απολύουν μετά από δυο μήνες.
- Δίνεται η δυνατότητα στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς να εργάζονται σε πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες μετά το πέρας του (υποχρεωτικού ή διευρυμένου) ωραρίου με πρόσθετη αμοιβή.
- Δίνεται η δυνατότητα στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς να εργάζονται παράλληλα σε κέντρα ξένων γλωσσών και άλλους φορείς εκπαίδευσης με πρόσθετη αμοιβή.
- Δίνεται η δυνατότητα στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς να εργάζονται με πρόσθετη αμοιβή σε δραστηριότητες της σχολικής μονάδας και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού (και όχι μόνο μέχρι 30 Ιουνίου).
Οι ρυθμίσεις 3, 4, 5 στην ουσία προσφέρουν μεγάλες αβάντες στους σχολάρχες και δεν είναι προς όφελος των εκπαιδευτικών. Οι εκπαιδευτικοί θα εκβιάζονται με το φόβο της απόλυσης να περιορίζονται στους πενιχρούς μισθούς τους και να μη διεκδικούν αυξήσεις, να γίνονται «ευέλικτοι», υποκύπτοντας στις ορέξεις των εργοδοτών για αύξηση της κερδοφορίας τους. Θα δέχονται δουλικά την εργασία και πέραν του ωραρίου, την εργασία και τα καλοκαίρια με υποτυπώδεις απολαβές και «συμφωνίες κάτω από το τραπέζι».
- Δίνεται η δυνατότητα περιορισμού του ωραρίου του εκπαιδευτικού.
Τα περί «κατόπιν αίτησης του εκπαιδευτικού» ή «μη συμπλήρωσης του ωραρίου του διοριστηρίου» είναι μόνο για τα μάτια. Οι κέρβεροι-εργοδότες, υπό τον φόβο της απόλυσης, θα τους μειώνουν το ωράριο -ειδικά αυτών με πολλά χρόνια υπηρεσίας- και θα προσλαμβάνουν νεότερους και φθηνότερους προς συμπλήρωση ωραρίου.
- Παρέχεται «ευελιξία» στα ιδιωτικά σχολεία να διαμορφώνουν διευρυμένο ωρολόγιο πρόγραμμα (επιπλέον του υποχρεωτικού ΥΠΑΙΘ) και να προσθέτουν εκπαιδευτικές και άλλες δραστηριότητες στις δράσεις, εκτός ωρών και ημερών λειτουργίας των σχολείων.
Καταργείται δηλαδή και η στοιχειώδης υποχρέωση των ιδιωτικών σχολείων να δηλώνουν στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης τις επιπλέον αυτές «δραστηριότητες», καθώς και τους εκπαιδευτικούς που απασχολούνται σε αυτές, ώστε να υπάρχει στοιχειώδης έλεγχος.
- Αξιολόγηση σχολικής μονάδας, εκπαιδευτικού έργου και εκπαιδευτικών (κατ’ αναλογία κριτηρίων δημόσιου σχολείου).