Η ηγετικά ομάδα της ΟΥΕΦΑ πλέει σε πελάγη ευτυχίας εξαιτίας των οικονομικών δεδομένων του Euro 2024. Τα έσοδα που θα μπουν στο ταμείο της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας είναι περισσότερα από οποιαδήποτε άλλη διοργάνωση, πάνω ακόμα και από τα έσοδα που προσφέρει το Champions League. Εκτός από τα συνολικά έσοδα, ρεκόρ έχουμε και στον αριθμό των μεγάλων χορηγών της διοργάνωσης. Δεκατέσσερις μεγάλες εταιρίες, η Adidas, η Coca-Cola, η Visit Qatar, η στοιχηματική Betano, πέντε κινέζικες (τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα BYD, η πλατφόρμα ηλεκτρονικών πληρωμών Alipay, ο κατασκευαστής κινητών τηλεφώνων Vivo, η Hisense με τις τηλεοράσεις της και η πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου Ali Express) και οι γερμανικές Lidl, Engelbert Strauss, Deutsche Bahn (DB), Deutsche Telekom και ζυθοποιία Bitburger, αποφάσισαν να επενδύσουν στο διαφημιστικό κομμάτι της διοργάνωσης και να εκτοξεύσουν τα έσοδα.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της ισπανικής εφημερίδας «Marca», στο ταμείο της ΟΥΕΦΑ θα μπουν περίπου 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ, ξεπερνώντας αισθητά το προηγούμενο ρεκόρ εσόδων, που σημειώθηκε στο Euro 2016 στη Γαλλία, με έσοδα που πλησίασαν τα 1,9 δισεκατομμύρια ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων προέρχεται από τα τηλεοπτικά δικαιώματα που πλησίασαν το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ, τα εμπορικά δικαιώματα που πλησίασαν τα 600 εκατομμύρια ευρώ και ακολουθούν τα 300 εκατομμύρια ευρώ από τις πωλήσεις εισιτηρίων και τα έσοδα που σχετίζονται με τη διαχείριση των γηπέδων που θα φτάσουν τα 100 εκατομμύρια ευρώ.
Οπως συνηθίζει τα τελευταία χρόνια η ηγεσία της ΟΥΕΦΑ θα «μεταφέρει» ένα μεγάλο μέρος των εσόδων στις εθνικές ποδοσφαιρικές ομοσπονδίες και τους συλλόγους, προκειμένου να στηρίξει το ευρωπαϊκό ποδοσφαιρικό οικοδόμημα. Οι ομοσπονδίες που συμμετέχουν στο Euro 2024 θα μοιραστούν σχεδόν 350 εκατομμύρια ευρώ και 150 εκατομμύρια ευρώ θα μοιραστούν στις ομάδες ως «εγγύηση» για τους παίχτες τους που αγωνίζονται στη διοργάνωση. Αλλά και οι ομοσπονδίες που οι εθνικές τους ομάδες δεν συμμετέχουν στη διοργάνωση δεν θα μείνουν παραπονεμένες, αφού η ΟΥΕΦΑ αναμένεται να τους μοιράσει πάνω από 550 εκατομμύρια ευρώ.
Θα ρωτήσει κάποιος: Και οι ποδοσφαιριστές; Η ΟΥΕΦΑ δεν μπορεί να δώσει άμεσα χρήματα στους παίχτες, αλλά ούτε αυτοί θα μείνουν παραπονεμένοι. Οι εθνικές ομοσπονδίες τούς έχουν δώσει ένα πολύ καλό πριμ για την πρόκριση στη διοργάνωση και έχουν θεσπίσει και πριμ ανάλογα με την πορεία της κάθε ομάδας σ’ αυτήν. Σύμφωνα με τη «Marca», αν η Ισπανία κατακτήσει το τρόπαιο, τα έσοδα που θα έχει από την ΟΥΕΦΑ θα φτάσουν τα 28,5 εκατομμύρια ευρώ και το τελικό πριμ για κάθε παίχτη υπολογίζεται σε 400.000 ευρώ.
Αντίθετα με αυτά του οικονομικού σκέλους του Euro 2024 είναι τα δεδομένα του αγωνιστικού σκέλους της διοργάνωσης. Στη φάση των ομίλων και στη φάση των «16» το θέαμα που πρόσφεραν οι ομάδες δεν ήταν το αναμενόμενο και ελάχιστοι αγώνες ξέφυγαν από την ποδοσφαιρική «μιζέρια». Τα περισσότερα φαβορί δεν κατάφεραν να πείσουν, παρά το γεγονός ότι -εκτός της Ιταλίας- κατάφεραν να προκριθούν στη φάση των «8» (προημιτελικά).
Μέχρι στιγμής στη διοργάνωση έχουν ξεχωρίσει τρεις ομάδες. Η νεανική Ισπανία, που έχει παίξει την καλύτερη μπάλα και αν καταφέρει να ξεπεράσει το εμπόδιο της γηπεδούχου Γερμανίας στον προημιτελικό θα γίνει το φαβορί για την κατάκτηση του τίτλου, η Αλβανία Α’, κατά κόσμον Ελβετία, που μετά την Ιταλία θα προσπαθήσει να αφήσει εκτός ημιτελικών την Αγγλία και η Αυστρία που έπαιξε πολύ καλό ποδόσφαιρο, όμως δεν κατάφερε να προκριθεί στα προημιτελικά χάνοντας από την Τουρκία σε ένα από τα καλύτερα παιχνίδια της διοργάνωσης.
Η γενική εικόνα που έχουν αποκομίσει οι φίλαθλοι μέχρι στιγμής από το ευρωπαϊκό πρωτάθλημα είναι ότι οι πρωτοκλασάτοι παίχτες των φαβορί, που αγωνίζονται στα κορυφαία ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, δείχνουν «κουρασμένοι» και χωρίς διάθεση να παίξουν μπάλα. Αυτή η αγωνιστική εικόνα των παιχτών, σε συνδυασμό με το ότι οι μικρομεσαίες ομάδες του τουρνουά, για να αυξήσουν τις πιθανότητές του να πάρουν ένα καλό αποτέλεσμα κόντρα στα φαβορί, επέλεξαν να πάνε τα παιχνίδια στη δύναμη και στο «τρέξιμο», αδιαφορώντας για το θέαμα, έχει σαν αποτέλεσμα το Euro να έχει αφήσει μια «δυσάρεστη» αίσθηση στους φιλάθλους.
Οι δομικές αλλαγές που έχουν γίνει στο ποδόσφαιρο έχουν αφήσει τη «σφραγίδα» τους στο Euro της Γερμανίας και το αποτέλεσμα δεν είναι ελκυστικό. Οι ομάδες παίζουν χωρίς ποδοσφαιρική φαντασία και προσπαθούν να εφαρμόσουν ένα συγκεκριμένο σύστημα χωρίς τους «αυτοσχεδιασμούς» που δίνουν το θέαμα, ενώ οι παίχτες θυμίζουν περισσότερο αθλητές του στίβου και λιγότερο ποδοσφαιριστές. Οι ομάδες έχουν αποφασίσει να «επενδύσουν» στη γυμναστική και όχι στο ταλέντο και αυτή η επιλογή, σε συνδυασμό με το ότι η πλειοψηφία των σημερινών ποδοσφαιριστών είναι σε ποδοσφαιρικές ικανότητες μια κλάση κάτω από τους παλαιότερους, δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας για ανατροπή της κατάστασης.
Ισως γίνω δυσάρεστος σε κάποιους, αλλά η «σφραγίδα» που έχει βάλει στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο ο Πεπ Γουαρδιόλα, δεν είναι ελκυστική και μας έχει γυρίσει πίσω, αφού αυτό που παίζουν οι ομάδες μοιάζει με ποδόσφαιρο αλλά δεν είναι ποδόσφαιρο. Η «επίθεση» ξεκινάει από την πάσα του τερματοφύλακα στα μπακ, που παίζουν παράλληλα με τη μεγάλη περιοχή και αλλάζουν 15-20 πάσες μέχρι να φτάσουν στη σέντρα. Οταν οι αντίπαλου μέσοι προσπαθήσουν να «πρεσάρουν», η μπάλα επιστρέφει στον τερματοφύλακα για να ξεκινήσει το «σύστημα» από την αρχή. Οταν με το καλό η μπάλα περάσει τη σέντρα, οι παίχτες της μεσαίας γραμμής, ακολουθώντας το παράδειγμα των αμυντικών τους, αλλάζουν τη μπάλα παράλληλα από την μια πλευρά του γηπέδου προς την άλλη κα μετά από 35-40 πάσες γίνεται προσπάθεια να φτάσει η μπάλα στην επίθεση.
Αν δεν βγει η πάσα, το σύστημα επαναλαμβάνεται από την αρχή και αν ο αγώνας είναι βραδινός ο τηλεθεατής παίρνει ένα ύπνο, ελπίζοντας ότι αν μπει γκολ θα ξυπνήσει από τις κραυγές του εκφωνητή και θα το δει στο ριπλέι. Με δεδομένο ότι η πλειοψηφία των νεαρών παιχτών δεν ξέρει να κάνει ντρίπλα (ή τρίπλα, δεν θα τα χαλάσουμε για ένα ν) και δυσκολεύεται να βγάλει μια καλή σέντρα, το κολλύριο είναι απαραίτητο για να δούμε ένα ποδόσφαιρο χωρίς να κινδυνέψει η όρασή μας.
Θα κλείσουμε με τα προγνωστικά μας για την εξέλιξη της διοργάνωσης, ελπίζοντας ότι κάποτε το ποδόσφαιρο θα επιστρέψει στις «ρίζες» του και θα μας συναρπάζει ξανά.
Η Ισπανία, με τη μπάλα που έχει παίξει μέχρι σήμερα, δείχνει να είναι η καλύτερη ομάδα του τουρνουά. Κόντρα στη Γερμανία, οι Ισπανοί πιτσιρικάδες θα έχουν δύσκολο έργο, αλλά η εκτίμηση της στήλης είναι ότι θα πάρουν την πρόκριση. Στον ημιτελικό θα συναντήσουν τους Πορτογάλους, που στις λεπτομέρειες θα καταφέρουν να βγάλουν εκτός διοργάνωσης τους Γάλλους που δεν πείθουν. Κάπως έτσι οι Ισπανοί θα βρεθούν στον τελικό και θα είναι το μεγάλο φαβορί για την κατάκτηση του τίτλου.
Η Αγγλία, έχοντας αφήσει στο «χρονοντούλαπο της Ιστορίας» το κλασικό αγγλικό ποδόσφαιρο που όλοι αγαπήσαμε, παίζει το Πεπ ποδόσφαιρο και έχει φτάσει κατά λάθος μέχρι τη φάση των «8». Ελπίζουμε ότι στον προημιτελικό η ομάδα θα αλλάξει τον τρόπο που αγωνίζεται, διαφορετικά δεν θα έχει τύχη κόντρα στους Αλβανούς Α’, που έχουν κάνει μέχρι στιγμής πολύ καλά παιχνίδια. Επειδή, η ελπίδα πεθαίνει τελευταία, στο δεύτερο ημιτελικό η Αγγλία θα αντιμετωπίσει τους Ολλανδούς που έχουν και το ταλέντο και την εμπειρία να ξεπεράσουν το εμπόδιο της Τουρκίας. Στην αναμέτρηση Αγγλία – Ολλανδία θα ποντάρουμε σε ένα ακόμη θαύμα και η Αγγλία θα βρεθεί σαν αουτσάιντερ στον τελικό.
Και επειδή στο ποδόσφαιρο όλα είναι πιθανά, ο τίτλος θα πάει στο «νησί», για να χαμογελάσει λίγο το χειλάκι μας, που τόσα χρόνια τίτλο περιμένουμε και τίτλο δεν βλέπουμε.
Κος Πάπιας
ΥΓ1. Τη δυσαρέσκεια τους έχουν εκφράσει αρκετές ευρωπαϊκές εταιρίες, ανάμεσα τους και γερμανικές, για τα «επιτεύγματα» των κινεζικών εταιριών που συμμετέχουν ως χορηγοί στο Euro. Οι κινεζικές εταιρίες κάνουν «πρωταθλητισμό» και έχουν επισκιάσει τις ευρωπαϊκές, καθώς έχουν καταφέρει να πάρουν τη μερίδα του λέοντος. Ο ποδοσφαιριστής που βγαίνει MVP σε κάθε αγώνα παίρνει το έπαθλό του με φόντο το λογότυπο της εταιρίας κινητών Vivo, ενώ η κινεζική εταιρία ηλεκτρικών αυτοκινήτων BYD κατάφερε να θέσει εκτός αγώνα για την παρούσα διοργάνωση το γερμανικό κολοσσό Volkswagen, που είναι ο επίσημος χορηγός της εθνικής ομάδας της Γερμανίας. Η νομενκλατούρα του Πεκίνου αποφάσισε το 2014 να θέσει σε εφαρμογή το «soccerplan», που είχε στόχο να γίνει η Κίνα ποδοσφαιρική υπερδύναμη και να διοργανώσει Μουντιάλ μέχρι το 2050. Στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής, οι κινέζικες επιχειρήσεις επιδιώκουν να δίνουν το παρών στα μεγάλα αθλητικά events. Οπως δείχνουν τα δεδομένα του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος της Γερμανίας τα έχουν καταφέρει περίφημα και η Κίνα φιλοδοξεί να καθιερωθεί ως High-tech κράτος στη συνείδηση των ποδοσφαιρόφιλων.
Στο αγωνιστικό μέρος τα πράγματα είναι μάλλον δυσοίωνα για την κινεζική ηγεσία, αφού η κινεζική ποδοσφαιρική Λίγκα κατέρρευσε λόγω οικονομικών προβλημάτων και όλα δείχνουν ότι χάνει τη μάχη από τις χώρες της αραβικής χερσονήσου, τις οποίες προτιμούν πλέον οι πρωτοκλασάτου ποδοσφαιριστές για να κλείσουν την καριέρα τους. Επειδή όμως ο καπιταλισμός έχει σαν προτεραιότητα το κέρδος, είμαστε σίγουροι ότι η κινεζική ηγεσία, προτιμάει την οικονομική από την αγωνιστική επικράτηση.
ΥΓ2. Οι υποψήφιες/οι για την προεδρία του ΠΑΣΟΚ ενδέχεται να ξεπεράσουν τους ψηφοφόρους που θα προσέλθουν στις κάλπες για να εκλέξουν αρχηγό. Για το λόγο αυτό, τα προγνωστικά της στήλης θα γίνουν γνωστά μετά την οριστικοποίηση των υποψηφιοτήτων.