Στις 27 Γενάρη, ο Ιερώνυμος επισκέφτηκε τον Μητσοτάκη στο μέγαρο Μαξίμου. Μπροστά στις κάμερες, ο Μητσοτάκης αναφέρθηκε μόνο στο θάνατο του Αλβανίας Αναστάσιου. Ο Ιερώνυμος αναφέρθηκε στο θάνατο του Αναστάσιου με λιγότερα λόγια από τον Μητσοτάκη και φρόντισε να καταστήσει σαφές ότι δεν ξεκουβαλήθηκε στην πρωθυπουργική έδρα για να μιλήσει για τον Αναστάσιο. «Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σας και στο πένθος και στην πίκρα μας, αλλά αυτά είναι τα ανθρώπινα», έκλεισε την κουβέντα και συνέχισε: «Σήμερα ήρθαμε να σας “κουράσουμε”, να σας χαιρετήσουμε, να σας δούμε από κοντά και να πούμε τα δικά μας, τα δικά σας, της εποχής μας τα πράγματα».
Ποια ήταν αυτά τα «πράγματα»; Οι δεσποτάδες, άσοι στο διπλωματικό παιχνίδι και τη βυζαντινή ίντριγκα, διέρρευσαν ότι τη συνάντηση ζήτησε ο Ιερώνυμος, ο οποίος πρότεινε στον Μητσοτάκη να διατεθούν κάποια εκκλησιαστικά ακίνητα με σκοπό την άμβλυνση του οξέος στεγαστικού ζητήματος και ειδικότερα να αξιοποιηθούν για φοιτητικές εστίες και στο πλαίσιο της στεγαστικής πολιτικής που εφαρμόζει η κυβέρνηση, όπως το εν εξελίξει πρόγραμμα «Σπίτι μου II». Μ’ άλλα λόγια, ο Ιερώνυμος πήγε στο Μαξίμου για μπίζνες.
Ο Μητσοτάκης δεν έδειξε να ενθουσιάζεται με την ιδέα. Σύμφωνα με τις διαρροές του ιερατείου, η κυβέρνηση προφανώς υποδέχεται θετικά την πρόταση, αλλά θεωρεί πως η συζήτηση είναι σε πολύ πρώιμο στάδιο. Από πλευράς μεγάρου Μαξίμου διέρρευσε ότι ο πρωθυπουργός συζήτησε με τον αρχιεπίσκοπο τρέχοντα ζητήματα που αφορούν τις σχέσεις Πολιτείας – Εκκλησίας, ιδιαιτέρως εκείνα που έχουν κοινωνικό πρόσημο, στο πλαίσιο της εμβάθυνσης της συναλληλίας μεταξύ των δύο θεσμών (η απόλυτη αερολογία).
Για λόγους που δε γνωρίζουμε, ο Μητσοτάκης πέταξε τη μπάλα στην κερκίδα, πετώντας την πρόταση των δεσποτάδων γι’ αυτή τη μπίζνα σε κάποιο κάτω συρτάρι και παραδίδοντάς την στην όρεξη των ποντικών. Ισως να υπάρχει πρόβλημα με το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ακινήτων, ίσως να υπάρχουν πολεοδομικοί λόγοι, ίσως ο Μητσοτάκης έχει τάξει πράγματα σε καπιταλιστές για ΣΔΙΤ, δεν ξέρουμε ακριβώς τι συμβαίνει, ενώ τα κυβερνητικά στελέχη υπήρξαν τάφος.
Οι δεσποτάδες, όμως, ποτέ δεν το βάζουν κάτω. Η αντίδρασή τους ήταν άμεση. Πρώτα έστειλαν πρέσβεις για «κουβέντα» κι όταν εξασφαλίστηκε το «ντιλ», έστειλαν πρόσκληση στον Φάμελλο, ο οποίος χτες αριβάρησε στην αρχιεπισκοπή κρατώντας ως δώρο για τον Ιερώνυμο έναν ασημένο δίσκο με τους Δώδεκα Αποστόλους (τι ευσεβείς χριστιανοί που είναι οι συριζαίοι!). Ο Τζερόνυμο ανταπέδωσε το δώρο με ένα βιβλίο με τίτλο «Χριστιανική Βοιωτία», που έχει γράψει ο ίδιος. Εχουν στοκ στην αρχιεπισκοπή για τέτοιες περιστάσεις. «Εχει και αφιέρωση» ενημέρωσε τον Φάμελλο ο διάκος.
Τα δώρα ήταν, βέβαια, τα ορντέβρ. Το πρώτο πιάτο και το κυρίως πιάτο ακολούθησαν.
Ο Φάμελλος ξεκίνησε με γλείψιμο… σπατουλαριστό (αυτό ήταν το πρώτο πιάτο):
«Μακαριότατε, εμείς, κι εγώ προσωπικά, με σοβαρότητα, με σεβασμό, με αγάπη για την αλληλεγγύη αλλά και για το μήνυμα της Εκκλησίας, αλλά και της Αριστεράς, επιτρέψτε μου, για ειρήνη σε όλο τον κόσμο, θέλουμε κι εμείς να βοηθήσουμε σε αυτή τη συνεργασία». Τόνισε ότι με την επίσκεψή του «θέλει να επιβεβαιώσει και τον ειλικρινή διάλογο που είχαμε στο παρελθόν, αλλά και την ανάγκη με σεβασμό να δουλέψουμε μαζί, για να λύσουμε ό,τι έχει ανάγκη η κοινωνία, και όχι ό,τι θέλουμε με βάση προσωπικές επιδιώξεις. Μακριά από μένα τέτοια ανάγνωση προσωπικών επιδιώξεων»!
Ο Ιερώνυμος έκανε μια υμνητική αναφορά στις σχέσεις του με τον Τσίπρα, λέγοντας:
«Επί των ημερών του κ. Τσίπρα ως πρωθυπουργού δόθηκε η ευκαιρία, συνεργαστήκαμε πάρα πολύ και προχωρήσαμε κατά το μεγαλύτερο μέρος στην επίλυση, του θέματος των οικονομικών σχέσεων, με βάση πάντοτε το μισθολόγιο. […] Έφτασε η εποχή να βρούμε την λύση της συμπορεύσεως Πολιτείας και Εκκλησίας ή, αν θέλετε να πω πιο στρογγυλά, να βρούμε τον τρόπο που μπορούμε να προχωρήσουμε μαζί χωρίς συγκρούσεις. Και είναι αυτό που χρειάζεται και η κοινωνία μας σήμερα και κυρίως η νεολαία μας. Επομένως, να λέγαμε ότι χρειαζόμαστε μια συμπόρευση, μια συνεργασία, έστω άλλου είδους, αλλά να τη βρούμε».
Κι αμέσως, έβαλε ανοιχτά το ζήτημα για το οποίο είχε επισκεφτεί τον Μητσοτάκη: το εκκλησιαστικό real estate, πάντα με κοινωνικό περιτύλιγμα (φοιτητική στέγαση κτλ.). Ζήτησε τη συνεργασία και των κομμάτων και της κυβέρνησης.
Ο Φάμελλος, πανέτοιμος (γι’ αυτό τον κάλεσαν στην αρχιεπισκοπή και είχε κάνει τη σχετική προετοιμασία), σέρβιρε το κυρίως πιάτο:
«Μακαριότατε, θέλω να σας συγχαρώ για την πρωτοβουλία της φοιτητικής στέγης. Το στεγαστικό έλλειμμα είναι ένας από τους κυριότερους προβληματισμούς μιας νέας οικογένειας και των οικογενειών που σπουδάζουν παιδιά. Η δική μας άποψη είναι ότι πρέπει να υπάρχει και μια πρωτοβουλία της Πολιτείας για τη στέγη, είτε τη φοιτητική είτε την κοινωνική και την εργατική κατοικία. Είναι και στοιχείο του ευρωπαϊκού πολιτισμού να έχουμε πολιτική για τη στέγη. Στην περίπτωση της Εκκλησίας, θα ήταν ένα πάρα πολύ καλό ενδεχόμενο η υποστήριξη της Πολιτείας σε πρωτοβουλίες, και κοινής αξιοποίησης της εκκλησιαστικής περιουσίας για το θέμα της φοιτητικής στέγης. Οπως είπατε κι εσείς είναι ήδη πρωτοβουλία της Εκλησίας και της αρχιεπισκοπής, να λύσουμε ένα πρόβλημα που, για να σας το πω πραγματικά, μακαριότατε, όπως το νιώθει ο λαός, δεν μπορείς εύκολα να σπουδάσεις παιδί όταν έχεις να πληρώσεις το κόστος της φοιτητικής στέγης. Εμείς θέλουμε και οι οικογένειες να ευημερούν και τα παιδιά να σπουδάζουν. Το μοιραζόμαστε αυτό. Θεωρώ ότι πρέπει να βοηθήσουμε κι εμείς ώστε η Πολιτεία να υποστηρίξει την λειτουργία της φοιτητικής στέγης και σε κοινή δράση με την Εκκλησία. Είναι μια πολύ καλή πρωτοβουλία».
Αξίζει να παρακολουθήσετε ολόκληρο το βίντεο των 8,5 λεπτών, που ανήρτησε ο ΣΥΡΙΖΑ. Θα δείτε και το ύφος και τη γλώσσα του σώματος του Φάμελλου, που καθόταν σαν παπαδάκι μπροστά στον δέσποτα. Δεν χρειάζεται να πάρετε αντιεμετικά, αρκεί να σκεφτείτε τι είναι ο ΣΥΡΙΖΑ.
Ο Ιερώνυμος χρησιμοποίησε τον Φάμελλο ως πολιορκητικό κλοιό στον Μητσοτάκη, για να πάρει ό,τι θέλει για τη νέα μπίζνα που έβαλε μπροστά ο κλάδος real estate του ιερατείου (κρατικές επιχορηγήσεις, νομιμοποιήσεις περιουσίας κτλ.). Θα ήταν λάθος, όμως, να πούμε ότι ο Φάμελλος ενήργησε σαν χρήσιμος ηλίθιος του ιερατείου.
Ενα αστικό κόμμα που έχει υποστεί δύο διασπάσεις, που ακόμα δεν έχει ανακάμψει από μια παραλυτική κρίση και που είναι ζήτημα αν θα καταφέρει να πάρει την τρίτη θέση στις επόμενες εκλογές, αναζητά στήριγμα στους μηχανισμούς επιρροής του ιερατείου. Δε θα βγουν, βέβαια, οι παπάδες να μαζέψουν ψήφους για τον ΣΥΡΙΖΑ, όμως αρκεί η θετική διάθεση του Ιερώνυμου και το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ τάχθηκε πρώτος υπέρ της νέας προκλητικής εκκλησιαστικής μπίζνας. Εκεί που ακόμα και ο Μητσοτάκης δείχνει να διστάζει, βγαίνει μπροστά ο Φάμελλος και φωνάζει «βουρ στον πατσά, δέσποτα». Ετσι, κάνει ένα άνοιγμα στο συντηρητικό κοινό.
Αστικοδημοκρατικές αρχές; Τι είναι αυτό; Ενα κόμμα που στερείται παντελώς αρχών, ένα τσούρμο από πολιτικούς τυχοδιώκτες που βρωμίζουν τις λέξεις αριστερός και Αριστερά, δε θα δίσταζε να πετάξει στα σκουπίδια ακόμα και το αστικοδημοκρατικό αίτημα του χωρισμού του κράτους από την Εκκλησία (σημαία της λεγόμενης «ανανεωτικής Αριστεράς» πριν από πολλές δεκαετίες), με αντάλλαγμα ένα πατρικό χάδι από τον επικεφαλής των ρασοφόρων μπίζνεσμαν.
ΥΓ. Αναμένεται επίσκεψη Ανδρουλάκη στην έδρα του Τζερόνυμο και η ρελάνς του Κούλη. Για το ιερατείο ισχύει ό,τι και για τα καζίνα, τις λέσχες και τις μπαρμπουτιέρες: η «μάνα» βγαίνει πάντα κερδισμένη.