Οι μισοί από τους απόφοιτους Β΄ Κύκλου των ΤΕΕ (είναι οι τελευταίοι πτυχιούχοι αυτής της κατηγορίας, μιας και τα ΤΕΕ έχουν αποκτήσει νέα λουστραρισμένη μαρκίζα, αυτή των ΕΠΑΛ), που πήραν μέρος φέτος στις ειδικές πανελλαδικές εξετάσεις για την είσοδό τους στα ΤΕΙ, δεν κατάφεραν να περάσουν το βαθμολογικό πλαφόν της βάσης του 10. Τα παιδιά «του κατώτερου θεού», της λεγόμενης τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης, παιδιά της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων ως επί το πλείστον, δε μπόρεσαν για πολλοστή φορά να υπερβούν το μέγιστο εμπόδιο των πανελλαδικών εξετάσεων και να διαβούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (στα ΤΕΙ, γιατί για τα ΑΕΙ δεν γίνεται καν λόγος, αφού ο νόμος δεν τους δίνει τέτοιο δικαίωμα). Κουβαλώντας όλες τις ανημπόριες της τάξης τους και τα «εφόδια» που τους παρείχαν αυτές οι υποβαθμισμένες δομές εκπαίδευσης -τα ΤΕΕ- (δεύ-τερος πυλώνας της «μεταρρύθμισης Αρσένη», για να μην ξεχνιόμαστε), δε μπόρεσαν να αξιοποιήσουν την ευνοϊκή αναλογία προσφερόμενων θέσεων στα ΤΕΙ και διαγωνιζομένων (2.366 και 2.484 αντίστοιχα). Η καθιέρωση της βάσης του 10, ως προϋπόθεση για την είσοδο στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, έκανε και πάλι το θαύμα της, αποδεικνύοντας ότι οι διαθέσιμες θέσεις είναι «μαγική εικόνα» και ότι οι κενές θέσεις στα Ιδρύματα είναι ρουτίνα που επιβεβαιώνεται κάθε χρόνο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, το 50,31% των υποψηφίων έγραψε κάτω από τη βάση στα Νέα Ελληνικά και το 47,72% κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά. Το 49% των υποψηφίων συγκεντρώνει στα μαθήματα ειδικότητας βαθμολογία μεγαλύτερη της βάσης του 10, ενώ στα 7 από τα 17 μαθήματα ειδικότητας πάνω από το 50% συγκέντρωσε αρνητικές βαθμολογίες.
Ανάλογα φαινόμενα θα έχουμε και στη συνέχεια, παρ’ όλες τις προσπάθειες που κατέβαλε το υπουργείο Παιδείας να παρουσιάσει τη μετονομασία των ΤΕΕ σε ΕΠΑΛ ως ριζοσπαστική παρέμβαση. Η κατακραυγή για τη «χωματερή» των ΤΕΕ και η απαγόρευση κάθε δυνατότητας πρόσβασης στα Πανεπιστήμια των «απόπαιδων» της εκπαιδευτικής διαδικασίας, υποχρέωσε την κυβέρνηση και το ΥΠΕΠΘ να ξαναλουστράρουν αυτόν τον υποβαθμισμένο τύπο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ετσι δόθηκε το δικαίωμα στους απόφοιτους των ΕΠΑΛ, να διεκδικήσουν την πρόσβασή τους στα ΑΕΙ, όμως αυτή η δυνατότητα είναι ουσιαστικά «για τα μάτια». Τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων στα κοινά μαθήματα με το Γενικό Λύκειο είναι ίδια, ενώ είναι σαφές ότι δεν είναι ίδιες οι δυνατότητες των αποφοίτων των δυο τύπων Λυκείου, ενώ και οι ώρες διδασκαλίας στα κοινά μαθήματα είναι λιγότερες στα ΕΠΑΛ και η εκπαιδευτική διαδικασία είναι υποβαθμισμένη σε σχέση με αυτή του Γενικού Λυκείου.
Θα έχουμε συνεπώς και πάλι απλά την ψευδαίσθηση της πρόσβασης στα ΑΕΙ-ΤΕΙ και χιλιάδες θέσεις χαμένες κάθε χρόνο στα Ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Γιούλα Γκεσούλη