«Ως αμερικανοεβραία καλλιτέχνις που εργάζεται σε ένα Mέσο βασισμένο στο χρόνο, πρέπει να σημειώσω ότι δέχομαι αυτό το βραβείο την 336η ημέρα της γενοκτονίας του Ισραήλ στη Γάζα, τον 76ο χρόνο της κατοχής. Πιστεύω ότι είναι ευθύνη μας, ως εργατών του κινηματογράφου, να χρησιμοποιήσουμε τις θεσμικές πλατφόρμες μέσω των οποίων εργαζόμαστε, για να επανορθώσουμε την ατιμωρησία του Ισραήλ στην παγκόσμια σκηνή. Στέκομαι αλληλέγγυα στον παλαιστινιακό λαό στον αγώνα του για απελευθέρωση».
Μ’ αυτά τα λίγα και σταράτα λόγια παρέλαβε καταχειροκροτούμενη τα βραβεία της στη Μόστρα της Βενετίας η αμερικανοεβραία σκηνοθέτις Σάρα Φρίντλαντ. Τι άλλο να πούμε; Οτι έβαλε τα γυαλιά στους διάσημους συναδέλφους της; Τον Αλμοδόβαρ, την Κίντμαν και άλλους που πήραν τα χρυσά λιοντάρια.
Η Σάρα Φρίντλαντ είναι κινηματογραφίστρια και χορογράφος. Συνδυάζει την κίνηση των σωμάτων με την κίνηση των εικόνων δημιουργώντας ένα υβρίδιο των δύο τεχνών που υπηρετεί. Εχει παρουσιάσει έργα της σε αρκετά φεστιβάλ και κινηματογραφικούς χώρους και φεστιβάλ χορού. Εχει συνεργαστεί με διάσημες ομάδες χορού, με κινηματογραφιστές και εικαστικούς, ενώ ως δασκάλα χορού έχει διδάξει ηλικιωμένους. Επίσης έχει διδάξει σε εργαστήρια χορογραφικών πρακτικών στη δημιουργία φιλμ, σε πανεπιστήμια όπως το Μπράουν, το Γέιλ, το Κορνέλ και το Ριντ.
Η ταινία που βραβεύτηκε στη Βενετία (Familiar Touch) είναι η πρώτη της μεγάλου μήκους. Ενόψει αυτού του γεγονότος, η θαρραλέα στάση της είναι ακόμα πιο επαινετέα, γιατί ξέρουμε πόσο ισχυρό είναι το σιωνιστικό λόμπι και με τι μανία θα στραφεί ενάντια σε μια νέα στην ηλικία δημιουργό.
Η Φρίντλαντ πήρε το βραβείο Λουίτζι ντε Λαουρέντις για την καλύτερη ταινία πρωτοεμφανιζόμενου/ης σκηνοθέτη, όπως και το βραβείο σκηνοθεσίας στο τμήμα Ορίζοντες της Μόστρα. Η πρωταγωνίστρια του Familiar Touch, Καθλίν Τσάλφαντ, που πήρε το βραβείο καλύτερης ηθοποιού στους Ορίζοντες, αναφέρθηκε επίσης στον πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα.
Ο παλαιστίνιος σκηνοθέτης Σκαντάρ Κόπτι, που κέρδισε το βραβείο καλύτερου σενάριου στους Ορίζοντες για την ταινία Happy Holidays, εξέφρασε τα συναισθήματα μεγάλου μέρους των συναδέλφων του: «Η ανθρωπιά που μοιραζόμαστε και η ηθική μας πυξίδα έχουν δοκιμαστεί καθώς γινόμαστε μάρτυρες της γενοκτονίας στη Γάζα». Η ταινία του Κόπτι εξερευνά τα καταστροφικά αποτελέσματα της καταπίεσης και το πως οι ηθικές αφηγήσεις διαμορφώνουν την κοινωνία.