Μόλις προχθές (16/7), το υπουργείο Παιδείας, έδωσε στη δημοσιότητα την κλιμάκωση των μορίων των υποψήφιων των πανελλαδικών εξετάσεων.
Σύμφωνα με τα στατιστικά του υπουργείου Παιδείας, η κλιμάκωση των μορίων (μέχρι και τα 10.000 μόρια) είναι αυτή που αναγράφεται στον Πίνακα 1:
Θυμίζουμε επίσης ότι για να αποκτήσει ένας υποψήφιος δικαίωμα να υποβάλει μηχανογραφικό, πρέπει ο μέσος όρος των βαθμών των 4 μαθημάτων να είναι ίσος ή μεγαλύτερος από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), η οποία φέτος διαμορφώθηκε έτσι όπως φαίνεται στον Πίνακα 2:
Ενα σημαντικό στοιχείο που πρέπει να αναφέρουμε είναι ότι το υπουργείο Παιδείας επανέφερε στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις (Ιούνιος 2021) τους συντελεστές βαρύτητας σε δύο μαθήματα για κάθε επιστημονικό πεδίο. Η σχετική ρύθμιση (ΦΕΚ 3821 Β) είναι η εξής:
«Για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 και εφεξής, ο υπολογισμός του συνολικού αριθμού μορίων κάθε υποψηφίου για εισαγωγή στις Σχολές, τα Τμήματα και τις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων, γίνεται ως εξής: Το άθροισμα των γραπτών βαθμών στην εικοσάβαθμη κλίμακα με προσέγγιση δεκάτου των τεσσάρων πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων, τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο, πολλαπλασιάζεται επί δύο (2). Στη συνέχεια, στο γινόμενο αυτό προστίθενται τα γινόμενα των γραπτών βαθμών των δύο μαθημάτων με τους αντίστοιχους συντελεστές βαρύτητας, τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο, όπως ορίζονται παρακάτω. Το τελικό άθροισμα πολλαπλασιάζεται με το εκατό (100)».
Για παράδειγμα στο 2ο επιστημονικό πεδίο των θετικών και τεχνολογικών σπουδών (μαθηματικά, φυσική, χημεία, νέα ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία) οι συντελεστές βαρύτητας είναι 1,3 για τα μαθηματικά και 0,7 για τη φυσική.
Οι διαφορές στον υπολογισμό των μορίων
Το σχολικό έτος 2019-2020, το σύνολο των μορίων ενός υποψήφιου ήταν το γινόμενο του μέσου όρου των 4 μαθημάτων (χωρίς συντελεστές βαρύτητας) με το 1.000. Δηλαδή το σύνολο των μορίων ενός υποψήφιου ήταν το ίδιο με το γινόμενο του μέσου όρου των 4 μαθημάτων επί 1000. Σε αντιδιαστολή με πέρυσι, στις φετινές πανελλαδικές δεν ισχύει το ίδιο, επειδή παρεμβαίνουν οι συντελεστές βαρύτητας.
Ετσι, ενώ σε προηγούμενα άρθρα μας στις 31 Μαρτίου και στις 16 Μαΐου, με βάση τα στατιστικά στοιχεία των πανελλαδικών εξετάσεων του 2020, μπορέσαμε να υπολογίσουμε με μεγάλη ακρίβεια τον αριθμό των υποψήφιων που θα έμεναν εκτός ΑΕΙ εάν ίσχυε και τότε η ΕΒΕ, φέτος η παρεμβολή των συντελεστών βαρύτητας μας εμποδίζει να υπολογίσουμε με ακρίβεια τον αριθμό των υποψήφιων που θα μείνουν εκτός ΑΕΙ.
Για να αντιληφθούμε τη διαφορά στον υπολογισμό των μορίων μεταξύ των δύο χρονικών περιόδων (2019-2020 και 2020-2021 με ΕΒΕ και στις δύο περιπτώσεις) παραθέτουμε ένα παράδειγμα:
Στον Πίνακα 3 φαίνονται οι επιδόσεις δύο μαθητών του 2ου επιστημονικού πεδίου, καθώς και τα μόρια που συγκέντρωσαν φέτος, αλλά και εκείνα που θα συγκέντρωναν αν ίσχυε ο παλιός τρόπος υπολογισμού.
Είναι φανερό ότι ο νέος τρόπος υπολογισμού των μορίων άλλοτε υποεκτιμά και άλλοτε υπερεκτιμά τον μέσο όρο των βαθμών των 4 μαθημάτων (πολλαπλασιασμένο με το 1.000). Ωστόσο η μέγιστη απόκλιση είναι 2.000 μόρια, σε σύνολο 20.000 μορίων (που αποτελεί το άριστα) και συμβαίνει μόνο στην ακραία περίπτωση που ο μαθητής γράψει 20 στα δύο μαθήματα που έχουν συντελεστή βαρύτητας και 0 στα δύο μαθήματα που δεν έχουν συντελεστή βαρύτητας (ή το αντίστροφο). Σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις, που είναι και η συνήθης πραγματικότητα, ο αριθμός των μορίων (του νέου συστήματος υπολογισμού) βρίσκεται πολύ κοντά στο γινόμενο του μέσου όρου των 4 μαθημάτων με το 1.000 (που αποτελούσε και το παλιό τρόπο υπολογισμού).
Επιστρέφοντας τώρα στους Πίνακες 1 και 2, μπορούμε να εκτιμήσουμε πόσοι υποψήφιοι μένουν «με το καλημέρα» εκτός σχολών, μιας και δεν έχουν δικαίωμα υποβολής μηχανογραφικού, θεωρώντας κατ’ ανάγκη ότι ο αριθμός των μορίων συμπίπτει με το γινόμενο του μέσου όρου των 4 μαθημάτων με το 1.000.
Για παράδειγμα για το 2ο επιστημονικό πεδίο (θετικές και τεχνολογικές σπουδές) η ΕΒΕ (με συντελεστή 0,8) είναι 9,57. Κατά συνέπεια οι υποψήφιοι των 3 πρώτων κλάσεων (με 0 έως 9.000 μόρια) μένουν απευθείας εκτός διαδικασίας, ενώ από την 4η κλάση (με 9.000 έως 10.000 μόρια) μένουν εκτός οι 495 από τους 868 περίπου.
Συνολικά λοιπόν για το 2ο επιστημονικό πεδίο, δεν έχουν δικαίωμα υποβολής μηχανογραφικού οι: 2.651+763+786+495=4.695 υποψήφιοι, οι οποίοι αποτελούν το 32% του συνόλου των υποψηφίων του συγκεκριμένου επιστημονικού πεδίου. Με παρόμοιο τρόπο υπολογίζουμε πόσοι μένουν εκτός και από τα υπόλοιπα επιστημονικά πεδία (Πίνακας 4):
Συμπέρασμα: 26.684 υποψήφιοι (ποσοστό 35,9%), θα μείνουν εκτός ΑΕΙ. Το σύνολο αυτό προκύπτει εάν θεωρήσουμε κατ’ ανάγκη ότι ο αριθμός των μορίων συμπίπτει με το γινόμενο του μέσου όρου των 4 μαθημάτων με το 1.000. Ο ακριβής αριθμός αυτών που θα μείνουν εκτός νυμφώνος δεν θα έχει μεγάλη απόκλιση επειδή, όπως προείπαμε, ο αριθμός των μορίων του νέου συστήματος υπολογισμού βρίσκεται πολύ κοντά στο γινόμενο του μέσου όρου των 4 μαθημάτων με το 1.000 (που αποτελούσε και το παλιό τρόπο υπολογισμού).
Πρόκειται, δηλαδή, για μεγάλη σφαγή. Χωρίς αιδώ η Κεραμέως ανακοίνωσε ήδη με κυνικό τρόπο ότι 9.000 υποψήφιοι θα προστεθούν επιπλέον στους περσινούς «αποτυχόντες», στους οποίους προσφέρει τα «καθρεφτάκια» των ΙΕΚ: «Εχουμε 9.000 περισσότερα παιδιά από πέρσι, που κρίθηκε ότι δεν πληρούν ακαδημαϊκές προϋποθέσεις για να συμπληρώσουν μηχανογραφικό. Το μηχανογραφικό για πρώτη φορά θα είναι διπλό για την δήλωση Σχολών για τα Πανεπιστήμια, αλλά και για τα δημόσια ΙΕΚ. Μέχρι 27.000 παιδιά μπορούν να εγγραφούν σε δημόσια ΙΕΚ και σε ειδικότητες που έχουν μεγάλη ζήτηση στην αγορά εργασίας».
Γιούλα Γκεσούλη